Tekniska livskvalite prylar man inte tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Video finns uppe nu!

Du har övertygat mig, riskokare beställd! Blev dock en Tefal att börja med

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Nice där
..men vad heter Matgeek på Sweclockers?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Riskokare känns väldigt 00-tal. Har haft våra i "evigheter".

Tro mig, Pastamaskin is teh shit. Det är löjligt tillfredsställande när spagettina bara väller fram efter bara några minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=gU1iyxiuCV8

Permalänk
Medlem

Spinner vidare på riskokaren. Jag köpte mig en elektrisk tryckkokare som har massor med funktioner, däribland riskokare. Men, den används inte som det utan såklart för att tryckkoka kött. Väldigt enkelt då man kan bryna på köttet och de grönsaker man vill ha i och sedan köra igång själva koket. Det som tar flera timmar i en slow-cocker är färdigt på mindre än en timme.
Varför en elektrisk och inte bara en kastrull med tryckkokning? Samma som med riskokaren, bekvämligheten, bara göra i ordning och sedan sköter den sig självt - med makalöst resultat. Något som är negativt med den elektriska gentemot en tryckkokare på spisen är att den tar lite längre tid att jobba upp trycket samt släppa ut det när det är klart.

Sök på "instant pot" på youtube så kommer ni bli förvånade vad som är möjligt. Inte exakt en sådan jag har, men samma princip.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Ang riskokare...

I Taiwan (och förmodligen i andra länder också) använder man en snäppet mer avancerad riskokare som har "dubbla kärl" vilket betyder att själva skålen med riset ligger inte direkt på en "värmeplatta" utan i en till kärl som har x-antal koppar vatten i sig. Resultatet blir ett bättre ris som inte har nedersta delen som en torr och halvbränd "smet". Plus det är lätt att bolla med koktiden för olika sorters ris genom att ha mer eller mindre vatten i det understa kärlet.

Vidare gäller att det går bra att värma "gammalt ris" från kylen grymt bra eftersom ångan tillför riset vätska och det blir nära som nykokt (värma ris i micron går ju inte att göra utan att helt förstöra det).

Lite + för denna maskin är att man kan lätt använda den som en steamer för att ersätta tex micron alt gör dim sum eller annat sådant som ska ångas. Microns används knappt hemma om det nu inte är brådis, blir mycket godare om man värmer mat genom att ånga den - dock tar det väsentligt mycket längre tid jämfört med micron.

https://www.streetsmartkitchen.com/tatung-rice-cooker-and-ste...

Oklart om det finns att få tag på här i Svedala - frugan släpa hem den från Taiwan.

Minus är att den är större än en "vanlig" riskokare samt ej kommer jordad om inköpt i Taiwan utan det får man fixa själv.
edit: dyr är den också men gjord av rostfritt dvs lär hålla ett tag.

/DaCCo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakhor:

Ang riskokare...

I Taiwan (och förmodligen i andra länder också) använder man en snäppet mer avancerad riskokare som har "dubbla kärl" vilket betyder att själva skålen med riset ligger inte direkt på en "värmeplatta" utan i en till kärl som har x-antal koppar vatten i sig. Resultatet blir ett bättre ris som inte har nedersta delen som en torr och halvbränd "smet". Plus det är lätt att bolla med koktiden för olika sorters ris genom att ha mer eller mindre vatten i det understa kärlet.

Vidare gäller att det går bra att värma "gammalt ris" från kylen grymt bra eftersom ångan tillför riset vätska och det blir nära som nykokt (värma ris i micron går ju inte att göra utan att helt förstöra det).

Nedersta delen torrt och halvbränt? Vi snackar väl riskokare här och inte en kastrull man glömt? Aldrig varit med om det i min riskokare.

Några matskedar vatten i riset före man kör det i mikron och det blir ätbart. Aldrig kunnat käka värmt ris före jag provade det, så lägger typ 5-7 msk vatten i riset och kör ganska kort (typ 15sec, blanda, 15sec) och värma resten av maten separat.
Om man ska ner med riset i maskinen igen kan man väl koka nytt?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Försöker skaffa en Zojirushi men blir inte klok på utbudet. Zojirushi har en väldigt professionell webbplats med tydligt modellutbud, men jag lyckas inte hitta de modellerna på europeiska webbplatser som YumAsia.co.uk eller Amazon.de?

Hittar bara random modeller som inte matchar modellnumren på https://www.zojirushi.com/app/category/rice-cookers

Säg att jag vill ha modellen med tryckkokning: NP-NVC10. Hur hittar jag den (med 220 volt)?

Permalänk
Medlem

Min laseravståndsmätare är oumbärlig och har ersatt både tumstocken och linjalen allt mer.

Min Bosch PLR 15 kom dessutom i en metallåda som känns som tysk design från 1953. Meccano och leksaker som inte kan gå sönder utan ärvs över generationer.

Den skall gå i arv. Var så säker. Varje led behöver en laseravståndsmätare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Silvercrest Tebryggare är nåt som vi inte kan klara oss utan. Snabb och smidigt att ställa in hur länge man vill att teet skall dra sig

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Lite kul info till dig @DaveMcGroin : Yum Asia har tydligen haft rejäl ökning i försäljning av zojirushi riskokare att systemet inte hängt med hur många som fanns. Kort sagt har jag köpt en köplats.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Japp du startade riskokarboomen

"You guessed right, a lot of our sales over the last couple of weeks have been from Sweden; there was the forum post on Sweclockers as well as one on Reddit – added to that Matgeek did a couple of videos on YouTube."

Permalänk
Legendary RiceClocker

@spjakarn: Haha fy satan vad roligt! Jag hade sett några av Matgeeks tweet om att det ökat försäljning och all time high hits på deras hemsida men att det gått så långt är ju hysteriskt roligt!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

Trist att denna tråd dog ut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trozen:

Trist att denna tråd dog ut!

Kan jag hålla med om faktiskt! :/

Kan liva upp den lite med en produkt jag blev positivt överraskad av. Philips Wake Up Light (i mitt fall HF3506/50). Att gå från att vakna i totalt mörker och kämpa med att öppna ögonen och slita sig upp eller bara snooza larmet till att i det närmaste öppna ögonen, reagera på att det är ljust och bara kliva upp och starta dagen är en enorm skillnad. Känner inte av morgontröttheten på samma vis som jag normalt brukar göra heller. Kan vara värt att testa för någon mer, de kostar inte så mycket idag som de tidigare gjort.

Ersätter inte sömn eller något sådant men ger ett, för mig, behagligare uppvaknande. Och en bättre start på dagen.

Permalänk

Är väldigt nöjd med min robotdammsugare, köpte en xiaomi med mopp. Vi har hårda golv i hela huset och kör den där två gånger om dagen då damm kommer in utifrån där vi bor. Ruggigt skönt att ha det rent utan att behöva göra jobbet.

Efter den där har jag köpt minst 1000 xiaomi-prylar och en annan av mina favoriter där är xiaomis riskokare som är otroligt bra med tanke på hur billig den är. Jag har haft dyr panasonic kokare och billig noname-kokare och xiaomis är hästlängder bättre än båda.

Permalänk
Avstängd

Insåg idag att jag behövde en konverterare från borrmaskinsbatteriet till 5V USB uttag som jag kan hänga i bältet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Riskokare. Riset blir så jäkla perfekt varje gång.

"Åh men det är så lätt att koka ris i en kastrull varför skulle man koka ris i en riskokare?" - Någon som inte har koll på ris

Jo för att det riset du kokar i en kastrull behöver du ha koll på.

"Vadå ha koll på du behöver ju bara koka det sen ställa ner värmen och vänta tills det är klart"

Två moment? TVÅ MOMENT?!?! Vad sägs som att klicka på en knapp och bara vänta tills du har perfekt ris, du behöver inte hålla koll på något. Du kan lira en match cs och komma tillbaka så är riset bara klart. Du kan laga vad du nu ska ha till ditt ris under tiden det är helt sjukt.

"Meh det blir ju lika gott som om man kokar i kastrull ändå"

Skojar du eller? Har aldrig käkat ris som varit godare ur kastrull än ur en riskokare. Skärp dig, väx upp. Framtiden är här och den innehåller ris.

----

Okej låt oss dra fram lite dåliga argument också.

Vilka käkar mest ris? Folk i Asien. Vilka är således risgurus nr 1? Folk i Asien. Hur kokar merparten av folk i Asien sitt ris? Riskokare.

Hitta någon från Thailan, Japan, Kina eller vad som och fråga dem hur de kokar sitt ris. Fråga dem ifall du borde skaffa en riskokare. Om du vågar. Kan ju vara säkrast att bara skaffa en innan så det inte blir pinsamt. Det är 2017, kom igen.

Så nu undrar du vad för riskokare ska du skaffa? Det beror på, du kan skaffa nån skit från prisjakt bara. Det kommer funka, det kommer förmodligen funka bra. Jag sitter på en riskokare någon lämnade i ett grupprumskök för 5+ år sedan. Teflonet är repat, den ser ut som skit men den kokar ris som om det vore dens jobb. Vilket det är.

Men du kan också drömma stort, vilket jag gör. Blicka mot framtiden. Köpa en riskokare som kommer hålla hela livet. Amerikanskt buy-it-for-life style.

Zojirushi. Holy grail of riskokare. Från Japan, folket som jag skulle vilja kalla världens rismagiker. De har gjort mer saker med ris än vad USA har gjort med majs. De super ju till och med på ris! Detta är vad som är målet med livet. Att skaffa en Zojirushi riskokare.

Men lycka till. Zojirushi säljer inte sina riskokare i Sverige. De tror inte på oss. Men man kan förstå dem, hur ska ett gäng potatisätare förstå vad de tittare på när de visar upp sin magiska rismaskin? Så de säljer bara sina termosar här. För kaffe dricker vi. Det har de listat ut. Men då går att hitta, de säljs i Europa. Det finns hopp. Men fram tills du har skaffat mod så finns det alternativ. In på prisjakt och hitta något med bra recensioner. Eller om du vågar leva lite så scouta lite i olika asiatiska livsbutiker, det händer att de har. Och inte bara har utan har balla, såna med 40 knappar och som spelar hello kitty musik när riset är klart. Eller en simpel med bara en knapp. Och det räcker, för det är oändligt mycket bättre än en kastrull. En kastrull har inga knappar. En kastrull har inte koll på något. Men när du ändå är där så kolla ifall de har Royal Umbrella Rice. Den röda påsen. Det är bra grejer.

Och som sista grej innan jag drar, skölj dit ris. Det är viktigt. En liten ramsa för att inte glömma att skölja ditt ris: Var inte en fis, skölj ditt ris.

4 år senare men du har fel om att asiater främst använder riskokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

4 år senare men du har fel om att asiater främst använder riskokare.

Källa på det? Kanske inte i de fattigare delarna av Asien, men japaner gör nog det t.ex.

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av Ryssfemma:

4 år senare men du har fel om att asiater främst använder riskokare.

Du det har jag nog garanterat, inte mycket jag har rätt om

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |