Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Nya komponenter - CPU LED lyser rött, IBLAND.

Permalänk
Medlem

Nya komponenter - CPU LED lyser rött, IBLAND.

Hej.

Frågar experterna där ute.

Köpte ny PSU (EVGA 750 GQ) för jag ville köra SLI då jag hade ett grafikkort över. (2 st ASUS 970 STRIX)

Jag ploppade in båda korten, har kört SLI med dessa kort i en annan dator tidigare utan problem, men när jag
startar datorn så lyser CPU_LED rött och datorn bootar inte.

Detta händer bara IBLAND. Varför? När jag startar om datorn får jag meddelande "Overclocking failed press F1 to enter BIOS"

Jag har inte överklockat datorn men minnena är konfigurerade till XMP, vet inte om det spelar nån roll men provade att disabla XMP och samma skit hände igen.

Har kopplat alla kablar korrekt med båda CPU-kablarna till moderkortet osv.

Som sagt detta händer typ varannan gång jag startar datorn. Varannan gång funkar den felfritt.

Provade att ta ut det andra grafikkortet nu och samma sak händer trots det.

PSUn är helt modulär och har två CPU utgångar, CPU1 och CPU2, (förutom den stora fasta)
Har provat att koppla kabeln till båda uttagen men ingen skillnad.

Är det PSUn som är helt ny som är problemet? Hur kollar man det?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Har du nollat bios? Kanske blir nått knas med 2st gfx pga att dom pcie banorna går till CPUn, var av CPU led lyser.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat i enlighet med §4 i forumreglerna*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Skrivet av mame:

@mame: LOL, hääält död tråd

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Redigerat... läste fel

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har du nollat bios? Kanske blir nått knas med 2st gfx pga att dom pcie banorna går till CPUn, var av CPU led lyser.

Menar du inifrån BIOS att resetta till default eller att ta ut batteriet?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Hej.

Frågar experterna där ute.

Köpte ny PSU (EVGA 750 GQ) för jag ville köra SLI då jag hade ett grafikkort över. (2 st ASUS 970 STRIX)

Jag ploppade in båda korten, har kört SLI med dessa kort i en annan dator tidigare utan problem, men när jag
startar datorn så lyser CPU_LED rött och datorn bootar inte.

Detta händer bara IBLAND. Varför? När jag startar om datorn får jag meddelande "Overclocking failed press F1 to enter BIOS"

Jag har inte överklockat datorn men minnena är konfigurerade till XMP, vet inte om det spelar nån roll men provade att disabla XMP och samma skit hände igen.

Har kopplat alla kablar korrekt med båda CPU-kablarna till moderkortet osv.

Som sagt detta händer typ varannan gång jag startar datorn. Varannan gång funkar den felfritt.

Provade att ta ut det andra grafikkortet nu och samma sak händer trots det.

PSUn är helt modulär och har två CPU utgångar, CPU1 och CPU2, (förutom den stora fasta)
Har provat att koppla kabeln till båda uttagen men ingen skillnad.

Är det PSUn som är helt ny som är problemet? Hur kollar man det?

Börja med att uppdatera BIOS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Menar du inifrån BIOS att resetta till default eller att ta ut batteriet?

yess

Permalänk
Medlem

@elixyr: Vilket av det? Båda alternativen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bygeln på moderkortet eller som du säger ta bort batteriet några sek.

Sen som nån annan sa kanske kolla upp om du har senaste bioset.

Permalänk
Medlem

Grymt, tackar för svaren! Ska prova detta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Uppdaterade BIOS nu och det verkade som det var CPU-fläkten som snurrade långsammare än den kritiska lägstanivån/varvtalet som den skulle larma för. Ändrade detta i BIOS så vi får se om det funkar felfritt nu.

Hepp!

Visa signatur