SweClockers drop!

Villet OS till en Mac

Permalänk
Medlem

Villet OS till en Mac

Jag försöker hjälpa min svärmor med hennes dator. Hon har en Macbook Pro (13 tum, mitten 2009), 2,26 Ghz Core 2 Duo, 2gb 1067mhz ddr3, 256mb GeForce 9400m.

I nuläget har hon El Capitan installerat men med inga appar startade ligger minnet på ca 1.1gb/2gb i använt systemminne och när man startar appar går allt så SJUKT långsamt.

Ska man nedgradera OS? Vilket skulle passa? Nackdelar med att gå ner till t.ex. Lion eller Snow Leopard?

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Medlem

Tror inte de är OS:et som spökar. Om ni aldrig bytt HDD så är det att rekommendera, förutsatt att du har en liggandes eller kan få tag i en billigt.

Det enda riktiga alternativet här är att byta ut datorn mot en nyare. Konstgjord andning på en C2D känns inte lönt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarManB:

Jag försöker hjälpa min svärmor med hennes dator. Hon har en Macbook Pro (13 tum, mitten 2009), 2,26 Ghz Core 2 Duo, 2gb 1067mhz ddr3, 256mb GeForce 9400m.

I nuläget har hon El Capitan installerat men med inga appar startade ligger minnet på ca 1.1gb/2gb i använt systemminne och när man startar appar går allt så SJUKT långsamt.

Ska man nedgradera OS? Vilket skulle passa? Nackdelar med att gå ner till t.ex. Lion eller Snow Leopard?

Jag har en macbook 2010 som jag tycker fungerar bra ännu, jag har satt i mer minne 8gb samt bytt hårdisken till en ssd och den tycker jag funkar riktigt bra till surf mm, har t o m lightroom på den som funkar men känns lite segare mot andra av mina datorer men sett till ålder på dator så är jag jätte nöjd, den startar snabbt inte alls långt ifrån fruns macbook air från 2016.
Innan hade jag 2gb minne och skillnaden mellan 2 till 8 gjorde stor skillnad, ssd ökade på prestandan än mer

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

[...] SSD och RAM [...]

Notera dock att mid 2009 endast har SATA II och inte SATA III. Kommer självklart bli en prestandaökning oavsett, men kan vara värt att tänka på.

Ska tydligen gå att köra någon FW update som petar upp hastigheterna, dock med eventuella bekymmer till följd:
https://discussions.apple.com/thread/2780517?tstart=0

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Det är inte överföringshastigheten som är den stora skillnaden med att byta till SSD, utan accesstiden.
Spelar ingen större roll vilken SATA version du har, utan i vanligt användande är det många små filer som kan ligga lite här och där på en hårddisk, vilket gör att en SSD är snabbare.

Permalänk
Medlem

@loefet: Tack, jag är väl införstådd, därav orden "det kommer självklart bli en prestandaökning ändå" och "kan vara värt att veta".

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Grejen är att köpa extra utrustning är inte intressant, då datorn nästan aldrig andvänds, utan den ska bara fungera bra och snabbt när den väl används. Var kanske lite otydlig med det i frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@WarManB:

Används datorn till bankärenden osv ska du inte nedgraderar då du inte får säkerhetsuppdateringar längre. Känns dator seg ska du definitivt investera i en SSD och mer RAM. Har gjort det själv på en 15 Mid 2009 och det blev stor skillnad!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Nej, utan snarare till bilder och slösurf. Det finns en platta där bankärenden och annat sånt "viktigt" görs. Men där har vi ju en nackdel med att nedgradera med säkerheten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skit i Mac och välj Linux med en lätt fönsterhanterare. typ Lubuntu/Ubuntu Mate.

4gb ram är verkligen sweetspot för att kunna göra något i dag, 2 gb är i Underkant. Oavsett vad, uppgradera ram, och byt operativsystem.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Skit i Mac och välj Linux med en lätt fönsterhanterare. typ Lubuntu/Ubuntu Mate.

4gb ram är verkligen sweetspot för att kunna göra något i dag, 2 gb är i Underkant. Oavsett vad, uppgradera ram, och byt operativsystem.

Om svärmor ska ha datorn är väl inte linux ett bra alternativ då mac är mer användarvänligt och funkar bra.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Uppdatera till Sierra, som är det senaste med officiellt stöd för MacBook Pro från 2009. Finns ingen anledning att köra El Capitan.

Minnesanvändningen är helt normal. En del av det kommer släppas till program som behöver det. Om det används mycket swap är det en bättre indikation på att RAM inte räcker till.

Linux är bara ett alternativ om du hatar svärmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppdatera till Sierra, som är det senaste med officiellt stöd för MacBook Pro från 2009. Finns ingen anledning att köra El Capitan.

Minnesanvändningen är helt normal. En del av det kommer släppas till program som behöver det. Om det används mycket swap är det en bättre indikation på att RAM inte räcker till.

Linux är bara ett alternativ om du hatar svärmor.

Macbook Pro Mid 2009 kan inte uppdateras. Bara Late 2009...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Okej, då hade jag övervägt att krångla in High Sierra (beroende på hur mycket du vill fixa med svärmors dator).
http://www.idownloadblog.com/2017/02/23/install-sierra-unsupp...

High Sierra bör i varje fall kännas snabbare än El Capitan.

Permalänk
Medlem

@DasIch:

Ja sant! Men i detta fall skulle nog ett byte av HDD och RAM gör större skillnad än uppgradera OS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SSD är vad som kommer märkas mest, men det kostar också. RAM tror jag inte är något problem faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ok, ska bara vara tydlig med två saker

1. Investering i nya prylar till datorn såsom ny hårddisk eller mer minne är inte aktuellt, därför jag frågar vilket system jag kan nedgradera till.

2. Svärmor är allt annat än teknisk, så ja, Mac OS är det som kommer vara på den, versionen är frågan som jag ställde från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Datorns innehåll är "korrupterat" efter 8 års användning. Det finns någon knapptryck kombination (sök på nätet), som gör reset på datorn och installerar det operativsystem som den hade som ny. Efter denna reset, är den lite snabbare, men fortfarande SJUKT långsam som du skriver. Dock kan man betala räkningar och läsa nyheter med den.

Upgradera sedan till version 10.6 Snow Leopard.

Permalänk
Skrivet av WarManB:

Ok, ska bara vara tydlig med två saker

1. Investering i nya prylar till datorn såsom ny hårddisk eller mer minne är inte aktuellt, därför jag frågar vilket system jag kan nedgradera till.

Det finns en beg. marknad om du ids leta. Mer minne fungerar mycket bättre än byta OS. Det finns även mycket små SSD, typ 32GB, som inte kan kosta mycket att köpa beg. Det räcker väl eller? En SSD gör lätt en att gammal dator upplevs som dubbelt så snabb, eftersom även grafiken (GUI) inte behöver vänta på att läsa in data.

Varför inte bara göra en "ren" ominstallation och se hur det fiungerar? Äldre OS är INTE snabbare. Snarare är senare OS mer effektiva även på äldre maskiner. Så du är ute och cyklar med din "lösning".

Permalänk
Medlem

@Hipso Facto: Har inte tänkt så mycket på begagnat.

Dock så skiljer sig ju systemkraven för äldre OS jämfört med nyare OS, hur förklarar du det?

Snow Leopard
"1GB of memory
5GB of available disk space"

Sierra
"2GB of memory
8.8GB of available storage"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@solifer68: Det är inte jobbigt att köra Linux utan det är jobbigt att installera Linux och få allt att fungerar jag körde in ElementaryOS i min syster gamla Macbook Air 2008 det var det enda distro som funkade för mig laddade ner Chromium och den blev en utmärkt surfdator.

Minus är att det var hyfsat jobbigt att installera Linux samt att Wifi inte fungerar så jag använder en gamla Smartphone som wifi dongel.

@WarManB: Nyare OS har fler funktioner så de kräver oftast mer resurser. Testa att göra en ren installation av El Captian ifall det inte funkar är mitt råd att uppgradera RAM minnet eller installera Linux.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

TS bör nog glömma att byta till Linux. Kommer garanterat ge mer följdfrågor från svärmor

Prova att gå ner till det som följde med datorn, med följ att kanske inte alla program fungerar. Finns ett kortkommando för det/eller DVD.

Permalänk
Skrivet av WarManB:

Har också en macbook med Core 2 Duo (2.4ghz, 4GB ram, GeForce 320m ssd) och El Capitan, men har inte samma problem med hastighet. Ej heller märkt skillnad efter OS-uppdatering.

Processorn i min är från en modernare serie, och tror att den/plattformens FSB/eller dyl är något snabbare överlag, men bara marginellt. De enda stora skillnaderna borde vara RAM och hdd/ssd.

Kan vara kinkigt att uppgradera RAM på en såpass gammal. Stöd för 4GB borde finnas men kan ha kommit med senare firmware. Stöd för 8GB bör inte finnas men kan finnas genom mjukvaruuppdatering.

OM problemet är att all RAM äts upp så skulle en SSD potentiellt kunna lösa blockader bara genom att få växlingsfilen på flash istället för mekanisk hdd.

Permalänk
Skrivet av WarManB:

@digital.discuss: Har inte tänkt så mycket på begagnat.

Dock så skiljer sig ju systemkraven för äldre OS jämfört med nyare OS, hur förklarar du det?

Snow Leopard
"1GB of memory
5GB of available disk space"

Sierra
"2GB of memory
8.8GB of available storage"

macOS är väldigt bra på att hushålla med resurser som RAM och har bara blivit bättre. Kör vad du vill, tro på vad du vill, men jag har fixat massor av 2gb maskiner med senaste operativet de kan köra dussintals gånger. Senaste har alltid varit lika snabbt eller snabbare.

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@WarManB: Nyare OS har fler funktioner så de kräver oftast mer resurser. Testa att göra en ren installation av El Captian ifall det inte funkar är mitt råd att uppgradera RAM minnet eller installera Linux.

Förutom grafiska effekter, som alltsomoftast går att påverka, så är de där funktionerna inte särskilt krävande överlag. Dock så kan senare versioner av program man använder vara mer krävande, t e x webbläsare som Firefox, åtminstone under vissa perioder då utvecklarna inte fokuserar på snabbhet. Men det har faktiskt inte mycket med OS'et att göra, förutom då när man inte kan uppdatera till en senare programversion för att macOS-versionen inte stödjer det och den äldre programversionen faktiskt är snabbare.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Okej, då hade jag övervägt att krångla in High Sierra (beroende på hur mycket du vill fixa med svärmors dator).
http://www.idownloadblog.com/2017/02/23/install-sierra-unsupp...

High Sierra bör i varje fall kännas snabbare än El Capitan.

Jag har hört av flera att H.S. känns tydligt piggare i grafiken. Men de har kört nya, officiellt stödda maskiner.

Permalänk
Skrivet av WarManB:

när man startar appar går allt så SJUKT långsamt.

Vilka appar specifikt? Vilka versioner? Det är ju här problem brukar uppstå. Nyare program behöver ofta mer resurser. Du hade koll på OS systemkrav, så antar du känner till programmens systemkrav?

Har burken någonsin varit snabb med de programmen?

Ett 4GB minne kostar kanske 450 kr, mindre beg. och dubblar minnet till vad som får anses vara minimum om man inte enbart ska köra riktigt gamla program.

Permalänk
Medlem

Varför startar du en tråd om att få en lösning på dina (hennes) problem, med avböjer nästintill samtliga tips..? En dator är trots allt en färskvara. Sluta sätt dig emot alla tips om hur man kan lösa problemet. Det går inte att trolla fram bättre prestanda...

§1ish /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

4gb (2x2gb) på Tradera går på ca 130 kr, är väldigt lätt att byta själv och skulle nog göra bra skillnad.

(Du kan ju dock inte ha mer än 2 minnesmoduler i så en blir liggandes.)

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipso Facto:

Jag har hört av flera att H.S. känns tydligt piggare i grafiken. Men de har kört nya, officiellt stödda maskiner.

Ja, Metal 2 gör att det känns betydligt rappare. Svärmors 940m borde inte ha några problem där.