Vad använder ni för smart hem-lösning(ar)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

DDWRT men den körs som en AP.

Du har inte möjlighet att försöka para om din enhet med appen?

Jag sätter i kontakten i väggen. Sedan håller jag inne knappen så att den kommer i parningsläge, dvs den blinkar snabbt. Sedan startar jag parningsprocessen i appen. Efter ca 5 sekunder så slutar uttaget att blinka och jag kan se att den är ansluten på mina routerinställningar. Men appen fortsätter söka som att ingenting har hänt. Har även testat det alternativa läget att ansluta men det gör ingen skillnad.

Får nog bli Ikea trådfri istället.

Testa med Tuya appen. Det är den jag kör med. Vill inte nollställa den, då jag vill se förbrukningen som jag använt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testa med Tuya appen. Det är den jag kör med. Vill inte nollställa den, då jag vill se förbrukningen som jag använt

Alright, testade precis, blir samma fel.

Det verkar inte enbart vara jag dock, spana in recensionerna här: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.deltaco.sma...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

DDWRT men den körs som en AP.

Du har inte möjlighet att försöka para om din enhet med appen?

Jag sätter i kontakten i väggen. Sedan håller jag inne knappen så att den kommer i parningsläge, dvs den blinkar snabbt. Sedan startar jag parningsprocessen i appen. Efter ca 5 sekunder så slutar uttaget att blinka och jag kan se att den är ansluten på mina routerinställningar. Men appen fortsätter söka som att ingenting har hänt. Har även testat det alternativa läget att ansluta men det gör ingen skillnad.

Får nog bli Ikea trådfri istället.

dom flesta 2.4 saker stödjer inte 40mhz, kolla så du har router/ap på 20mhz på 2.4 bandet
hur nära är telefonen när du parar enheterna, ofta får man närmast lägga den på saken för det ska funka.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

dom flesta 2.4 saker stödjer inte 40mhz, kolla så du har router/ap på 20mhz på 2.4 bandet
hur nära är telefonen när du parar enheterna, ofta får man närmast lägga den på saken för det ska funka.

Den står på 20mhz. Jag testade precis bredvid den, telefonen på samma plats visar att det är full styrka.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Den står på 20mhz. Jag testade precis bredvid den, telefonen på samma plats visar att det är full styrka.

ok, det kan vara lite kinkigt hur man har telefonen och enheten, när jag körde in ett par uttag hos polaren fick man med ena uttaget stå jämte routen och ha telefonen bokstavligen på uttaget för det skulle fungera, medans nästa fick man flytta långt bort från routen dock fortfarande ha telefonen på uttaget, vissa kan kunde man stå på en meters avstånd med telefonen osv.
det är nackdelen med trådlöst även vad man tycker är löjligt små förändringar kan ha massiv påverkan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok, det kan vara lite kinkigt hur man har telefonen och enheten, när jag körde in ett par uttag hos polaren fick man med ena uttaget stå jämte routen och ha telefonen bokstavligen på uttaget för det skulle fungera, medans nästa fick man flytta långt bort från routen dock fortfarande ha telefonen på uttaget, vissa kan kunde man stå på en meters avstånd med telefonen osv.
det är nackdelen med trådlöst även vad man tycker är löjligt små förändringar kan ha massiv påverkan.

Ja okej. Testade nu igen, la telefonen ovanpå uttaget, ca 1 meter från min AP. Men nope, appen time:ar bara ut att den inte hittar något. Kan sägas att jag bor på landet så det är rätt lite störningar här. Jag tror inte det är min AP som krångar för jag kan som sagt se att de är ansluta på dess inställningar (med full styrka) och de gör flera anslutningar utåt mot nätet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja okej. Testade nu igen, la telefonen ovanpå uttaget, ca 1 meter från min AP. Men nope, appen time:ar bara ut att den inte hittar något. Kan sägas att jag bor på landet så det är rätt lite störningar här. Jag tror inte det är min AP som krångar för jag kan som sagt se att de är ansluta på dess inställningar (med full styrka) och de gör flera anslutningar utåt mot nätet.

jag tror inte heller ap/router i sig som strular utan är nog uttaget som är lite skumt,
har du testat att vara längre bort från routen, så du får en lägre signal, den som vi var tvungen att vara länge bort med funkade inte förens vi var på andra våningen i ett betong hus.
Dock är det ju skumt att den får anslutning mot routen och skickar ut signaler så det bör inte vara det som är fel, du har inte geo taggat visa regioner i routen? många billiga uttag ansluter mot kina servrar och skulle förklara vanför du inte kan ansluta, uttagen har dhcp och inte statiskt? så det inte är något sådan som bråkar, dvs då kan dom ansluta mot routen men får inget internet för dom har fel ip.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag tror inte heller ap/router i sig som strular utan är nog uttaget som är lite skumt,
har du testat att vara längre bort från routen, så du får en lägre signal, den som vi var tvungen att vara länge bort med funkade inte förens vi var på andra våningen i ett betong hus.
Dock är det ju skumt att den får anslutning mot routen och skickar ut signaler så det bör inte vara det som är fel, du har inte geo taggat visa regioner i routen? många billiga uttag ansluter mot kina servrar och skulle förklara vanför du inte kan ansluta, uttagen har dhcp och inte statiskt? så det inte är något sådan som bråkar, dvs då kan dom ansluta mot routen men får inget internet för dom har fel ip.

Jag kan testa en bit ifrån AP imorgon men känns tveksamt att det skulle hjälpa. Ja dhcp är på och wifi funkar ju fint på mina övriga enheter. Även testat sätta statiska adresser men det hjälpte inte. Nej jag har inte gjort några specifika blockeringar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag kan testa en bit ifrån AP imorgon men känns tveksamt att det skulle hjälpa. Ja dhcp är på och wifi funkar ju fint på mina övriga enheter. Även testat sätta statiska adresser men det hjälpte inte. Nej jag har inte gjort några specifika blockeringar.

Ok så du har andra enheter av samma typ och märke som funkar? När jag säger statiskt menar jag i uttaget, tex finns det kinna uttag som kör 192.168.88.100 som man sedan får ligga in i och ändra för dom ska kunna ansluta till nätverket.

Anledningen till att det kan fungera länge bort är att ibland blir det "överslag" när man är för nära och enheten få väldigt svårt att ansluta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Ok så du har andra enheter av samma typ och märke som funkar? När jag säger statiskt menar jag i uttaget, tex finns det kinna uttag som kör 192.168.88.100 som man sedan får ligga in i och ändra för dom ska kunna ansluta till nätverket.

Anledningen till att det kan fungera länge bort är att ibland blir det "överslag" när man är för nära och enheten få väldigt svårt att ansluta.

Jag har haft, men de slutade att fungera. Dock inte exakt samma modell.

Testade längre bort nu med en betongvägg emellan men det blir samma resultat. Men just nu har jag ingenting på mitt 2.4Ghz wifi, enbart telefonen där jag har appen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Testade längre bort nu med en betongvägg emellan men det blir samma resultat. Men just nu har jag ingenting på mitt 2.4Ghz wifi, enbart telefonen där jag har appen.

Jag har ett gäng uttag (brytare är något helt annat för mig) från Deltaco tillsammans med mestadels Shelly-produkter, hade en del anslutningsproblem med Deltaco-produkterna (och ett element från Nedis) innan jag uppdaterade min telefon till Android 11.
Det framgår inte vad du har för telefon men tänker att problemet kan ligga där?

F.ö. kan jag säga att funktionsmässigt spelar Shelly-produkter i en helt annat liga jämfört med Tuya-varianter, något dyrare men väldigt mycket mer genomtänkta.

Permalänk
Medlem

När det kommer till proprietära grejer kör jag allena Zigbee här hemma (IKEA Trådfri och Philips Hue). Jag vill inte köpa massor med WiFi-grejer som kan bli triviala attackvektorer när jag glömmer att uppgradera något.

Sen har jag några NodeMCU som jag programmerat själv. De får vara på WiFi (med väldigt stränga brandvägsregler).

Jag styr all hemautomation från Home Assistant.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Jag har ett gäng uttag (brytare är något helt annat för mig) från Deltaco tillsammans med mestadels Shelly-produkter, hade en del anslutningsproblem med Deltaco-produkterna (och ett element från Nedis) innan jag uppdaterade min telefon till Android 11.
Det framgår inte vad du har för telefon men tänker att problemet kan ligga där?

F.ö. kan jag säga att funktionsmässigt spelar Shelly-produkter i en helt annat liga jämfört med Tuya-varianter, något dyrare men väldigt mycket mer genomtänkta.

Kör det på en gammal telefon, Xiaomi Redmi Note 3 som kör A10. Har även testat på min vanliga telefon, Oneplus 6 som också kör A10.

Skrivet av GLaDER:

När det kommer till proprietära grejer kör jag allena Zigbee här hemma (IKEA Trådfri och Philips Hue). Jag vill inte köpa massor med WiFi-grejer som kan bli triviala attackvektorer när jag glömmer att uppgradera något.

Sen har jag några NodeMCU som jag programmerat själv. De får vara på WiFi (med väldigt stränga brandvägsregler).

Jag styr all hemautomation från Home Assistant.

Ja, det är anlendingen till att jag låter det köra på ett eget gästnätverk som inte har tillgång till mitt interna nät. Men nu för felsökningens skull har jag även testat på mitt vanliga wifi ifall det är det som spökar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kör det på en gammal telefon, Xiaomi Redmi Note 3 som kör A10. Har även testat på min vanliga telefon, Oneplus 6 som också kör A10.

Är det inte så att både Xiaomi och Oneplus har egenpåhittade säkerhets- och rättighetsinställningar utöver Android-standard för appar? Har du kollat de inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Är det inte så att både Xiaomi och Oneplus har egenpåhittade säkerhets- och rättighetsinställningar utöver Android-standard för appar? Har du kollat de inställningarna?

Nä, Oneplus användar standard android och Xiaomin är rootad och kör en pixel rom, så det är också standard.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nä, Oneplus användar standard android och Xiaomin är rootad och kör en pixel rom, så det är också standard.

Nja, OxygenOS är inte standard Android, men nu klyver jag hårstrå, skillnaderna bör sannolikt inte avgöra i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

såg nu att du kör det på ett gästnätverk, det funkar nästan aldrig, vill du begränsa tillgången för enheterna på nätverket får man använda vlan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att man inte kan styra sin telefon med Nesten mer än volymen för multimedia.
Tex att rutinen för läggdags inte kan sätta telefonen på ljudlöst om man inte manuellt aktiverar den på telefonen istället för att säga gonatt till nesten är riktigt dumt.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Vad kör ni med för smart plug, strömmätning?
Jag använder Telldus Plug-In Slim: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4528258
Det är kvalitetsproblem på dessa så vill inte köpa fler, någon som har bra alternativ ni är nöjda med?

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ZyntaX:

Jag använder Telldus Plug-In Slim: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4528258
Det är kvalitetsproblem på dessa så vill inte köpa fler, någon som har bra alternativ ni är nöjda med?

Jag använder deras äldre pluggar, de funkar utmärkt. Har inte testat pluggar med z-wave än, det gamla hederliga 433MHz-protokollet funkar fortfarande bra.
Ingen strömmätning dock, det får man lösa på andra vis om det behövs, antar jag.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag kör Fibaros wall plug. De har fungerat klockrent (har 3). Jag har också testat Nodons Micro Plug (jag har även tre sådana), men de har varit fruktansvärt dåliga (de hänger sig, mäter skitdåligt, sänker nätet).

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag kör Fibaros wall plug. De har fungerat klockrent (har 3). Jag har också testat Nodons Micro Plug (jag har även tre sådana), men de har varit fruktansvärt dåliga (de hänger sig, mäter skitdåligt, sänker nätet).

/Zyber

Låter som en bra ersättare för mina Telldus! Kanon, de ligger bra till.
De är också små till formatet vilket känns som ett krav.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter lite prova på med HA och göra ett interface och några brytare så lessnade jag på att behöva knåpa ihop själv, tiden och intresset finns inte till det riktigt.
Kör nu på Ikea trådfri för det jag vill ha automatiserat, några lampor och uttag. Allt som man använder knappar till kommer nog vara fortsatt vara dumma ett tag till. Vill ju dock fortfarande ha en infoskärm med väderstation, automationer och lite annat på så får se hur det blir framöver

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Efter lite prova på med HA och göra ett interface och några brytare så lessnade jag på att behöva knåpa ihop själv, tiden och intresset finns inte till det riktigt.
Kör nu på Ikea trådfri för det jag vill ha automatiserat, några lampor och uttag. Allt som man använder knappar till kommer nog vara fortsatt vara dumma ett tag till. Vill ju dock fortfarande ha en infoskärm med väderstation, automationer och lite annat på så får se hur det blir framöver

Sent svar men om man inte orkar knåpa ihop ett gränssnitt så kokain dwains dashboard. Nästintill one click installer och ser riktigt snyggt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

Sent svar men om man inte orkar knåpa ihop ett gränssnitt så kokain dwains dashboard. Nästintill one click installer och ser riktigt snyggt ut.

Det var ju inte helt lätt att hitta rätt med en googling, så här är länken: https://github.com/dwainscheeren/dwains-lovelace-dashboard

Permalänk
Medlem

HA med Conbee II och Ikea trådfri.

Gillar att det är så konfigurerbart

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet och kör Plejd, mest för att få möjlighet till ljusfördunkling och köra lite scenerier. Jobbar med automation så försöker hålla det enkelt här hemma

Permalänk

Värme ljus och svavelstickor.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk

Inga.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Plejd i själva taklampan och en plugg, med trådlös knapp på väggen. Fungerar bra för att få dimbart i hyresrätt utan att fastinstallera saker.
Ska skaffa den trådlösa vriddimmern någon dag men var slut i lager sist jag skulle skaffa
Sen kör jag tändning på veckodagar samtidigt som allarmet ringer med ett veckour, mer komplicerat vill jag inte ha det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.