Permalänk
Medlem

Från 6800k till 8700k, stor skillnad?

Hej alla kära.

Till min fråga, ni ser ju vad jag sitter på för system idag. Funderar dock på att sälja eller byta min cpu samt moderkort mot nya plattformen Z370, frågan är hur mycket prestandaökning jag skulle uppleva från en redan klockad cpu som tickar 4.5ghz mot ett 8700k som jag kanske med "tur" får upp i 5ghz. Tror ni att det blir en stor prestanda ökning eller en fps ökning med enbart 5-10 fps. Vet att denna fråga är väldigt svår att besvara men alla typ av svar uppskattas

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

@shejtan:

Brinner det i plånboken? ^_^

Tror prestandaökningen blir marginell.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

inte värt det alls, du kanske får några fps mer men spara hellre pengarna din processor kommer klara sig bra ett bra tag framöver.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

I spel inte mycket just nu i alla fall. Bättre att du byter om något år eller två när det blir mer mainstream att ha 6 kärnor och spel och program optimeras för fler kärnor. Du spar pengar nu och får en snabbare CPU när det väl är dags.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd

Meningslöst byte, jag skulle inte ha gjort det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

X99 är ju klass, jag var supernöjd med mitt system och ångrar stundtals att jag sålde det enbart på grund av hur expansiv och robust plattformen är : )

Det håller i flera år till : P

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tänkte precis starta en liknande tråd! Sitter på en 4770k och undrar om det blir någon större prestanda skillnad. Spelar i 1440p 144hz med ett 1080 och känner att min fps haltar i en del speltitlar.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | 500 GB Samsung SSD 840 EVO | Intel Core i7-8700k | Corsair Hydro H110i GTX | Ram G.skill 16gig 3200 MHz | Corsair AX860W Platinum | Asus Maximus X Hero Z370 | GTX 1080 | Acer 1440P 144HZ G-Sync!

Permalänk
Medlem

Tja är det bara spel och vanliga desktop applikationer så blir det inte några direkt märkbar skillnad.
Är det dock spel och program som trådar väl kan det verkligen börja hända saker då multitråd prestandan fått sig en rejält skjut.

Permalänk
Medlem

@shejtan: Jag tror inte du kommer se några kioskvältarsiffror i skillnad mellan din nuvarande 6800K jämfört med en 8700K. Jag sitter på en gammal Intel 980X första generationens 6-kärniga processor och det har tagit mig tills nu att uppgradera.

Min filosofi är att inte att enbart jaga CPU prestanda men även moderkortsprestanda, eller rättare sagt, interface-standardisering som USB 3, SATA 3 och NVME M.2. Min plan var att eventuellt uppgradera redan vid Intel i7 5000 serie men då tyckte jag borde USB 3.1 samt NVME M.2 var i sitt barnstadie. Så jag hoppade över den serien. Jag var sugen på att hoppa på tåget med en Intel 6900K eller 6950X, men kände att det kanske var värt att vänta lite till.

Och nu när Intel och även AMD drog mattan under allas fötter genom att släppa ända upp till 18 respektive 16 kärnor, så känner jag att det är dags för mig att uppgradera. Och personligen så jag alltid hållt mig till Intels värsting chipset, alternativt AMD's variant. Även om dagens moderkort har mindre att erbjuda i skillnad jämfört med tidigt 2000-tal, så finns det fortfarande skillnader att ha i åtanke. Med andra ord så har jag hållit mig undan från Intels Z, P och H chipset... allting utan X framför sig.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Skrivet av Aeig:

X99 är ju klass, jag var supernöjd med mitt system och ångrar stundtals att jag sålde det enbart på grund av hur expansiv och robust plattformen är : )

Det håller i flera år till : P

Mvh

Som Aeig skriver verkar X99 riktigt intressant.
Gjorde en tråd tidigare om detta men då trodde folk 8700k skulle vara bättre men helt ärligt nu om man köper en 7820X
https://www.inet.se/produkt/5300324/intel-core-i7-7820x-3-6-g...

Kör den i 4.5Ghz med Intel Turbo Boost borde man då inte teoretiskt sätt få samma spel prestanda som med en 8700K i samma Ghz?
men utöver det få bättre multitrådad prestanda?

Eller är jag helt ute och cyklar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben: En sak att ha i åtanke är att 8700K har enbart 16 PCIE lanes. Man får ju även inga hästmängder med portar för t.ex. USB 3 och liknande... eller super stöd för NVME M.2 med Z370.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99