Vad borde dessa komponenter klara av?

Permalänk
Medlem

Vad borde dessa komponenter klara av?

Helt enkelt, vad borde dessa komponenter klara av?

Moderkort: Asus rog strix z270g gaming
Grafikkort: GeForce gtx 1060 6gb
CPU: intel core i5-7500

Borde de klara de flesta spelen på max eller bara high grafikinställningar?

Permalänk
Medlem

@CJ_Dune:

Beror väl på vilka spel du spelar och om nöjer dig med 60 fps? Väldigt hypotetisk fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_Dune:

Borde de klara de flesta spelen på max eller bara high grafikinställningar?

Ja om du nöjer dig med "låga" FPS. Hur långt beror helt på spel.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@Vimsig: okej men t ex SC2, WoW, cs:go, pubg, battlefield 1. Nöjer mig med 60fps

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CJ_Dune:

@Vimsig: okej men t ex SC2, WoW, cs:go, pubg, battlefield 1. Nöjer mig med 60fps

Då borde du klara dig iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_Dune:

För de flesta "populärspel" kommer du klara dig bra på höga inställningar, så länge du inte har typ en 4K-skärm. E-sportspel brukar inte vara så krävande, det är mer om du skulle vilja köra de senaste skrytspelen, AAA-titlar, på max som det börjar bli fråga om att 1060 inte riktigt pallar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve: OK tack för svar!

Permalänk
Medlem

@CJ Dune: Har du redan i5 7500:an? Annars är det ju inte direkt något bra val om du ska köpa en ny processor, då bör du kolla på t.ex. en i5 8400 istället om du inte vill överklocka. Annars någon Ryzen eller K-processor från Intels 8000-serie beroende på budget.

Permalänk

Macbook

Hej,

Jag funderar på vad som krävs för prestanda i en äldre Macbook Pro för att min son ska kunna spela Overwatch, Minecraft, spel gm Roblox osv? Vilken typ av processor, minne, grafikkort osv krävs?

Vänliga hälsningar

Martin

Permalänk
Medlem

@perost: ja men moderkort i z270 serien är inte kompatibla med i5/i7 i 8000 serien. Ville även hålla ner min budget lite också

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ_Dune:

@perost: ja men moderkort i z270 serien är inte kompatibla med i5/i7 i 8000 serien. Ville även hålla ner min budget lite också

Varför har du då valt ett Z270-moderkort som kostar runt 2000kr, till en processor som inte ens går att överklocka? Det finns Z370-moderkort från 1200kr, tillsammans med en i5 8600K så blir det då både billigare och betydligt mer framtidssäkert. i5 7500 är föråldrad och ingen processor man bör köpa ny i dagsläget, den är ju nästan dubbelt så dyr som den bättre i3 8100. Tycker du ändå att det blir dyrt så kan du kolla på en Ryzen med något billigt B350-moderkort.