Störigt problem med "dubbla skärmar" eller mer en till TV och en till ljud.

Permalänk

Störigt problem med "dubbla skärmar" eller mer en till TV och en till ljud.

Har en HTPC med ett nytt moderkort med Intel Graphics endast för Kodi för att spela upp HEVC 10 bits HDR filer med,

Funkar fint, avkodar bra o funkar som de ska.
Dock måste jag splitta bilden från moderkortet: HDMI till LG TV och Display Port till Ljudet i min receiver för att få ut lossless 7.1 ljud. Jag måste göra så här för min receiver stöder inte HDR, endast 4K.

Problemet:
Jag sätter skärm 2 som min LG TV, sedan väljer jag "utvidga dessa skärmar" och sätter skärm 1 till min receiver.
Väljer så klart skärm 2 som primär.
Bild funkar 4K HDR till min LG OLED, och ljud funkar i 7.1 till min receiver.

Stänger av datorn, senare när jag startar den, så bråkar den med att välja min receiver som primär skärm, och då måste jag stänga av receivern, starta om datorn, då kommer jag in så jag ser bilden, men måste sen åter igen ställa in min receiver som skärm 2 o hela proceduren igen, ställa om ljudet så min receiver får 7.1 ljud, osv osv... sen funkar de fint igen, ,,,,, tills,,, jag stänger av datorn.

Alltså om jag sätter skärm2 till primär, så ska väl datorn komma ihåg de till nästa start. och minnas att skärm 1 är receivern och även sköter ljudet..

Tips?

Har provat att istället för "utvidga dessa skärmar" välja "duplicera" men de gör saken värre... för då får jag ingen HDR via Kodi.
Jag måste ha dubbla skärmar då den ena är till bild o den andra till ljud ju..
Även provat att enbart starta TV, sätta igång datorn, sen sätta igång receiver, och vända på ordningen, inget funkar, även provat att bara starta datorn först, sen sätta på TV och receiver i bägge ordningarna, ingen luck !!!

Vad göra, de funkar ju bra när allt är inställt o sparat, sen blir de knas vid omstart.

(Har så här på en annan dator med RX 580 grafikkort, HDMI 1 till LG TV och HDMI 2 till receiver, de funkar även omstart)

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

En HDMI extraktor fungerar.

Om du nöjer dig med 4K60 på TVn så denna: https://noerdic.se/products/8k-hdmi-convertor
Om du behöver 4K120 på TVn så denna: https://noerdic.se/products/nordic-8k-hdmi-2-1-earc-arc-ampli...

Inget mer krånglande med dubbla skärmar i Windows!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

jo jag vet, men då ska de köpas mer grejor, mer hdmi kablar.
De måste väl kunna sparas i datorn så den väljer skärm 2 vid uppstart???

problemet är att jag 2 likadana sånna här PC, blir svindyrt att ens behöva köpa så mycket nytt.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jo jag vet, men då ska de köpas mer grejor, mer hdmi kablar.
De måste väl kunna sparas i datorn så den väljer skärm 2 vid uppstart???

Tyvärr är det inte så enkelt. Varje gång du ansluter något (eller stänger av/sätter igång) så görs en handskakning som berättar för datorn vilka funktioner som stöds osv. Det gör att datorn inte kan komma ihåg vad som helst hur som helst.

Det är nog här ditt problem ligger och det finns nog ingen lösning på det vis du önskar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om datorn inte kan komma ihåg själv så kanske du kan titta på att automatisera det du gör manuellt varje gång?
Det borde gå att styra detta via t.ex. ett powershell script etc som körs via tasks när du loggar in.
Skulle provat med t.ex. Chatgpt efter lite förslag att automatisera det hela.

EDIT: https://www.nirsoft.net/utils/multi_monitor_tool.html
Detta kanske är ett alternativ att använda för att sätta upp det automatiskt. Stöder command line så är nog bara att skapa en gammal BAT fil som körs via Task Scheduler vid inloggning/uppstart.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Bildexpert 📺

@musse pigg: Den problematik du beskriver om att det tappas kontakt och man måste starta om enheter är ett universalt problem. Även om en dator ofta är bråkigare med detta kan man få samma sorts bök med handskakningar hit och dit med sina konsoler. boxar och andra enheter när alla prylarna är tillverkade i varsin ände av ett decennium.

Därför +1 på en HDMI Audio Extractor. Den är till för den här situationen där källan i sin begränsade kapacitet inte längre behöver bolla flera enheter samtidigt.