Ny dator låter väldigt mycket i idle

Permalänk
Medlem

Ny dator låter väldigt mycket i idle

Hej! I höstas köpte jag mig en ny dator. Blev följande:

MSI B350M MORTAR ARCTIC
AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15
Samsung 960 EVO 250GB
Logitech G610 Orion Red MX Red
Fractal Design Integra M 550W
WD Red 3TB IntelliPower 64MB

Har även satt i två äldre hårddiskar i den.

Tror inte att det är hårddiskarna som låter det inte är något aktivitet på dom i aktivitetshanteraren.

Har även tre fläktar i chassit som är ett Fractal Design Define Mini (2011 års modell).

Problemet är att datorn när den är i idle, om jag surfar eller bara låter datorn stå, så började den låta. Som att något snurrar. Kan pågå i 5-40 minuter för att abrupt låta "muUUUSCH" och sedan blir det i princip helt tyst.

Misstänker att det kanske är grafikkortets fläkt som sätter igång? Ska vara passivt kyld fram till en viss temperatur, hur kollar jag det?

Eller kan det vara något annat?

Tack för svar!
Mirialia

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Misstänker att det kanske är grafikkortets fläkt som sätter igång? Ska vara passivt kyld fram till en viss temperatur, hur kollar jag det?

Genom att helt enkelt öppna sidan på chassit, och se om fläkten är stilla när det är tyst respektive är igång när det låter.

Du kan också installera MSI Afterburner (om du nu inte vill göra ovanstående).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Genom att helt enkelt öppna sidan på chassit, och se om fläkten är stilla när det är tyst respektive är igång när det låter.

Du kan också installera MSI Afterburner (om du nu inte vill göra ovanstående).

Tack!

Ska göra det!

Här är en ljudfil på hur det låter: https://vocaroo.com/i/s09yMvr7SG0G

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Det går att stoppa fläktarna en och en med ett finger (handske på....) i nån sekund. På så sätt hittar du lätt vilken fläkt det är som stör.

Permalänk
Medlem

Låter som resonans vid lågt varvtal på nån fläkt. Fläkten kan vara trasig, sitta löst eller sitta utan dämpning som gör att det blir resonanser.
Förhoppningsvis är det inte graffet eller nätagget. Vet inte om ditt nätagg har passiv kylning under en viss watt dock.

Permalänk
Medlem

@Belzader @teejee:

Skrivet av Myllerman:

Det är förmodligen resonans. Om det är fläkten i sidoplåten som låter kan du sätta dit gummibussningar alternativt fästa dämpmatrial (anpassat till sidopanel/tunn plåt) som både dämpar resonans och ljud. Man brukar kunna köpa ett kit som har typ 3 olika slags dämpmatrial.

Jag öppnade datorn nyss och lätt den vara igång. Grafikkortet var det inte som lät, inte heller chasssifläktarna. Tror inte heller att det var PSU'n. Så jag tog en titt på hårddiskarna jag har (3 st), och jo, dom vibrerade en hel del i monteringsvaggan (eller vad det heter). Stängde av datorn och tog ur dom ur vaggorna. Såg att jag monterat dom helt fel. använt fel sorts skruv samt att jag inte dragit skruven genom gummi-sakerna som följer med vaggorna. En av hårddiskarna kunde man vicka en 3-4 mm på i vaggan. Så jag monterade om, med så kallade "anti-vibration screw" som följer med chassit, genom gummi-sakerna.

Är rätt tyst nu men har bara haft datorn igång i 5 minuter. Får se hur det blir under dagen.

Och anledningen till att jag monterade med fel skruv var för att jag inte hittade skruvarna som följde med chassit när jag monterade ihop datorn. Pinsamt fel om det är det som är felet.

Men stort tack ska ni ha!

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!