Familjespel/brädspel till 12-åring

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Funderar på Ticket to Ride samt Cluedo/Kill Dr. Lucky. Tycker ni att Dr. Lucky eller Cluedo är roligast?
Är dessa spel roliga även om man är 2 spelare?

Återigen så är det här något man kan se på boardgamegeek.com. Klickar man på "Community"-länken under den officiella spelarantalrekommendationen, så kan man se hur bra spelet är med olika spelarantal, enligt sajtens användare.

Cluedo (Kallas "Clue" i USA):
https://boardgamegeek.com/boardgame/1294/clue
84.8% rekommenderar INTE spelet med 2 spelare.

Kill Dr Lucky:
https://boardgamegeek.com/boardgame/257/kill-doctor-lucky
94.7% rekommenderar INTE spelet med 2 spelare.

(Som synes har spelen medelbetygen 5.6 och 6.2, så inget av dem är särskilt omtyckt. Ticket to Ride har däremot betyget 7.5-7.6, beroende på om du väljer Europa-varianten, och runt 70% tycker att det är kul med 2 spelare, så det är ditt överlägset bästa val, enligt sajten).

Permalänk

Kommer med mina förslag:

  • Imperial Settlers - Kortspel där man ska samla poäng genom att bygga upp en egen civilisation och kämpa mot de andras civilisationer.

  • Lords of Waterdeep - Worker placement där man sätter ut sina arbetare på rutor, får resurser och löser quests. Mest poäng i slutet vinner.

  • Ascension: Chronicle of the Godslayer - Kortspel där man köper eller besegrar kort och bygger upp sin lek, mest poäng i slutet vinner.

  • Ricochet Robots - Leta lösningar på hur en given robot kommer till en given plats på så få förflyttningar som möjligt.

  • Harry Potter: Hogwarts Battle - Samarbetsspel där upp till 4 spelare samarbetar för att försöka klara de olika skolåren. Svårt att få tag i i Europa och stigande svårighetsgrad per skolår.

  • Kingdomino - Placera brickor i ett rutnät och få poäng efter hur många rutor * kronor varje område har.

  • Splendor - Skaffa ädelstenar för att få poäng och rabatter på kort. Först till 15 poäng vinner.

  • Concept - Beskriv ord eller meningar med hjälp av bilder på en spelplan, inga ord får användas.

Kan säkert komma på massa fler men det är förslagen just nu...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Carcarssonne funkar bra att spela med en 8- och en 6-åring. Förvånansvärt bra faktiskt. OCH framförallt roligt även för de vuxna tillsammans med barnen.

Har köpt Ticket to Ride i julklapp så får testa det snart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Några spel som flera personer här i tråden nämnt, och som har höga bgg.com-betyg samt fungerar bra med två spelare:

Carcassonne: 94% tycker att det funkar bra med två spelare.
Kingdomino: 93%
Splendor: 92%

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av finally:

Funderar på Ticket to Ride samt Cluedo/Kill Dr. Lucky. Tycker ni att Dr. Lucky eller Cluedo är roligast?
Är dessa spel roliga även om man är 2 spelare? På hemsidan står det att man ska vara minst 2 spelare, fast det kanske alltid är roligare att vara fler?
Vilka spel skulle ni rekommendera om man är max 2 spelare? Behöver inte bara vara brädspel

2 spelare:

Forbidden Stars
7 Wonders Duel + expansion

I övrigt anser jag Catan vara skitdåligt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@finally: Ticket to Ride blir helbra. För två spelare skulle jag rekommendera Patchwork. Klurigt Tetrisliknande spel där man ska fylla sin bricka och köper bitar från samma "pool" och du måste balansera mellan att fylla brädet och att köpa bitar som ger dig mer "pengar".

Gillar man schack skulle jag rekommendera Santorini för två spelare också.

Permalänk
Medlem

När det gäller Ticket to Ride så är utgåvan Nordic Countries perfekt för 2-3 spelare.

Permalänk
Inaktiv

Oj Spökslottet hade jag hemma. Var ruskigt roligt men minns inte vilken ålder jag var i. Har också försökt tänka ut vad spelet hette. Nu fick jag reda på det jag grunnat på i några år

Tack för den!

Permalänk
Medlem

Finns det ingen som har nämnt: Talisman??
Sjukt roligt brädspel som man kan bränna många timmar på, man kan spela i lag eller alla mot alla om man känner för det. Döda monster och bli starkare för att sedan bli förhäxad till en groda och bli toköverkörd av andra spelare som vill ta ut sin hämnd på en.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Vill gärna slå ett slag för Robo-Rally som jag nog inte tycker ska vara för svårt för en 12-åring. Däremot när du säger att det ska funka med max 2 spelare så vettetusan om det är någon höjdare. Det riktiga kaoset brukar inte bryta ut förren man når 4 eller fler :/

Tycker dock att du ska ta dig en titt på det om det är troligt att ni kommer vara fler någon gång

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Testade 7 wonders nyligen och det var väldigt roligt. Ganska lätt att lära sig med en del strategi med resurser osv.

Det jag tänkte rekommendera var:
King of Tokyo - lagom enkelt tärning och kort spel där man är monster som ska b la bråka om att vara herren på täppan (I stan) för att samla poäng eller eliminera alla andra. Innehåller både tur och lite strategi. Enkelt att lära sig och tar ca 30-40min att spela. Bör vara 3 eller fler dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte Patchworks idag, max 2 spelare. Riktigt bra!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Finns någon rekommendation om man vill spela 2-4 spelare spelare co-op? Två vuxna och två barn på 8-10? Vore kul med något äventyrligt.
(Har provat zombicide men det var aningen för invecklat för att hålla intresset uppe för barnen.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Skrivet av finally:

Funderar på Ticket to Ride samt Cluedo/Kill Dr. Lucky. Tycker ni att Dr. Lucky eller Cluedo är roligast?
Är dessa spel roliga även om man är 2 spelare? På hemsidan står det att man ska vara minst 2 spelare, fast det kanske alltid är roligare att vara fler?
Vilka spel skulle ni rekommendera om man är max 2 spelare? Behöver inte bara vara brädspel

Dr Lucky är väl en lite mer omfattande Cluedo-variant.
Dom pratade om den i fulkultur-poddens avsnitt om brädspel om jag inte minns fel.
https://www.sweclockers.com/artikel/22794-fulkultur-myser-med...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här