Permalänk
Medlem

Bekräftar i alla fall att det är singlemode. Jag tror jag kommer behöva en adapter från SC till LC kontakten.
Om inte någon har provat på att uppgradera mediakonverten från 100/100 mbps som jag har, till en som klarar 1gbps. Är det så att någon lyckats få den utbytt kostnadsfritt via tjänsteleverantören? Jag har som sagt iTUX Göteborg... Enligt dom själva skulle kostnaden vara runt 2300kr för bytet. Inte sugen på att betala den summan...

Permalänk
Medlem

Kan du beställa 1000/1000 tjänster?

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: Nu hänger jag inte ritkigt med på vad frågan kommer ifrån men det finns internetoperatörer som tillhandahåller 1000/1000, även för privatpersoner

Permalänk
Medlem

Beställ en 1000/1000 tjänst så får leverantören se till så att stadsnätets utrustning klarar det, inkl deras sfp.

Permalänk
Medlem

Bor i kommunal hyresrätt i umeå.

Dom har 100/100 konverters i lägenheter som fick fiber tidigt. Men ett samtal till dom så kommer dom och byter till 1000/1000 kapabla enheter - dom byter mao bara switchen.

I min sitter det två fiber med SC kontakter, konvertern har två olika ingångar för fibern.
för att använda en SFP modul måste jag konvertera till LC, tror jag.

--

Slår man på hardware offload på Edgerouter X/SFP så klarar den nära gigabitt hastighet. Processorn är bättre än den i tex ER-Lite.
Hur man gör är enkelt, googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rpl:

Bekräftar i alla fall att det är singlemode. Jag tror jag kommer behöva en adapter från SC till LC kontakten.
Om inte någon har provat på att uppgradera mediakonverten från 100/100 mbps som jag har, till en som klarar 1gbps. Är det så att någon lyckats få den utbytt kostnadsfritt via tjänsteleverantören? Jag har som sagt iTUX Göteborg... Enligt dom själva skulle kostnaden vara runt 2300kr för bytet. Inte sugen på att betala den summan...

Tjena,

Jag sitter också på itux i gbg och funderar på å skaffa en edgerouter med sfp. Har du klurat ut om det är enkelt att lösa själv? Min fiberbox ser ut som denna:
http://www.raycore-fos.com/?page_id=1339

Jag tycker inte att det ser ut som om det sitter en löstagbar sfp-modul i den.. Sneglar på om det ändå skulle gå att lösa genom att köpa en UF-SM-1G-S till edgeroutern:
https://www.ubnt.com/accessories/fiber-modules-cable/

Men olika sfp-moduler kanske inte är kompatibla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ergoen:

Tjena,

Jag sitter också på itux i gbg och funderar på å skaffa en edgerouter med sfp. Har du klurat ut om det är enkelt att lösa själv? Min fiberbox ser ut som denna:
http://www.raycore-fos.com/?page_id=1339

Jag tycker inte att det ser ut som om det sitter en löstagbar sfp-modul i den.. Sneglar på om det ändå skulle gå att lösa genom att köpa en UF-SM-1G-S till edgeroutern:
https://www.ubnt.com/accessories/fiber-modules-cable/

Men olika sfp-moduler kanske inte är kompatibla?

Om det är ett 100 Mbit interface på din fiberkonverter, så är Edgerouter ganska brutalt overkill. Just saying....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

@IceKey: Sure, har det någonsin stoppat någon?

Skämt åsido, jag skulle uppskatta att ha en mindre pryl ståndes där, och när jag väl uppgraderar till snabbare anslutning så e det trevligt att inte behöva ha in en tekniker för att installera en ny box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Om det är ett 100 Mbit interface på din fiberkonverter, så är Edgerouter ganska brutalt overkill. Just saying....

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var la lite därför hen vill byta ut den mot en EdgeRouter med SFP port?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ergoen:

@IceKey: Sure, har det någonsin stoppat någon?

Skämt åsido, jag skulle uppskatta att ha en mindre pryl ståndes där, och när jag väl uppgraderar till snabbare anslutning så e det trevligt att inte behöva ha in en tekniker för att installera en ny box.

Sen är frågan om du får flytta din inkommande fiber. Hos oss för man inte det, trots att vi själva får betala våran CPE. Villafiber och stadsnät.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

@ergoen: jag har en raycore CPE också. Öppnar du locket på ovansidan (en liten skruv där) så kommer du se fibern komma in. Det kommer vara två trådar med två SC simplex-moduler.

För att få plats med dessa i en LC duplex (som SFP har) så måste du adaptra, eller sätta på andra kontakter (rekommenderas inte, såvida du inte vill spendera massa pengar på verktyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@ergoen: jag har en raycore CPE också. Öppnar du locket på ovansidan (en liten skruv där) så kommer du se fibern komma in. Det kommer vara två trådar med två SC simplex-moduler.

För att få plats med dessa i en LC duplex (som SFP har) så måste du adaptra, eller sätta på andra kontakter (rekommenderas inte, såvida du inte vill spendera massa pengar på verktyg

Tjena, jag har öppnat boxen men bara en av fibrerna verkar vara ansluten hos mig, så jag tror den kör duplex (1550 nm och 1300 nm skulle jag gissa). Har du båda anslutna?

Angående verktyg så sitter jag dagtid på Chalmers fotonikavdelning som doktorand, så jag kan eventuellt fixa grejerna där :).

Jag är bara lite osäker på huruvida de optiska protokollen är standard eller om SFP-moduler måste köpas parvis för att alla tillverkar kör sitt egna.

Permalänk
Medlem

För er som fått denna låda och har den i drift.
Blir den varm? Hur mycket drar den under "normal" belastning?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak som dorf.. Någon som har fått sin och testat? Och har lite andra intryck av den?
Står i valet och kvalet om man ska beställa denna.. vill ju slippa deras fiberbox.

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Ca 13W förbrukar den som mest. https://www.ubnt.com/edgemax/comparison/

Den blir inte särskilt varm, iofs behöver min inte anstränga sig men den är knappt ljummen (chassiet). Bra luftcirkulation där dock.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ergoen:

Tjena, jag har öppnat boxen men bara en av fibrerna verkar vara ansluten hos mig, så jag tror den kör duplex (1550 nm och 1300 nm skulle jag gissa). Har du båda anslutna?

Angående verktyg så sitter jag dagtid på Chalmers fotonikavdelning som doktorand, så jag kan eventuellt fixa grejerna där :).

Jag är bara lite osäker på huruvida de optiska protokollen är standard eller om SFP-moduler måste köpas parvis för att alla tillverkar kör sitt egna.

Nä, kolla specen på din modul om du kan, så är det bara att köra BiDi SFP på samma våglängd. Vilken leverantör/kommunikationsoperatör har ni hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

För er som fått denna låda och har den i drift.
Blir den varm? Hur mycket drar den under "normal" belastning?

Korrigerar mig själv: 7W +/-0,6 drar en ER-6P med 4 tåtar anslutna (inge PoE) enligt den själv. Blir alltså inte särskilt varm.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@Micke O: Tackar för informationen.

Visa signatur

|| divine creator ||