Permalänk
Medlem

Ubiquiti Edgerouter 4 (ER-4)

Någon som bokat den "nya" edgeroutern ?

Kommer modell med 4 och 6 portar, dessutom med SFP och usb-port.
Rackmontering går att köpa som tillval.
Ser ut att vara ett riktigt monster.
Går att förboka på bland annat Webhallen för 1990:-
Jag har iallafall bokat en, med leverans i januari någongång.

Edgerouter 4

Permalänk
Medlem

2000?

Bättre prestanda kanske (3,4m pps mot 1 för erpoe5), men inga PoE portar var ju lite tråkigt för dom där små hemmanätverken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

2000?

Bättre prestanda kanske (3,4m pps mot 1 för erpoe5), men inga PoE portar var ju lite tråkigt för dom där små hemmanätverken.

Nja.. finns en 6 portars med som har poe, portarna är inte switchade heller som i dom äldre modellerna.

Permalänk

Ser ju väldigt trevlig ut! Är supernöjd med min Lite men saknar ju SFP och kunna slippa den där fiberkonverteraren med.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Ska strax flytta och har beställt fiber (250/100 tills vidare). Denna gång har jag ingen gammal router skräpandes och vill passa på att bygga upp en vettig lösning för nätverket hemma.

Jag kommer behöva 4 portar om jag förstår det rätt (stationär, TV, xbox samt minst en accesspunkt för wifi).
(väntar på svar från bahnhof ifall jag kan koppla SPF direkt från väggen in i routern
eller om de/iTUX har något krav på egen utrustning emellan)

Jag är tyvärr inte så insatt och undrar om en EdgeRouter 4 är overkill eller om det ens är rätt väg att gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Ser ju väldigt trevlig ut! Är supernöjd med min Lite men saknar ju SFP och kunna slippa den där fiberkonverteraren med.....

Du kan ju köpa en Switch med SFP och köra VLAN även på inkommande Internet.

Skrivet av Mahti:

Ska strax flytta och har beställt fiber (250/100 tills vidare). Denna gång har jag ingen gammal router skräpandes och vill passa på att bygga upp en vettig lösning för nätverket hemma.

Jag kommer behöva 4 portar om jag förstår det rätt (stationär, TV, xbox samt minst en accesspunkt för wifi).
(väntar på svar från bahnhof ifall jag kan koppla SPF direkt från väggen in i routern
eller om de/iTUX har något krav på egen utrustning emellan)

Jag är tyvärr inte så insatt och undrar om en EdgeRouter 4 är overkill eller om det ens är rätt väg att gå?

Du behöver en Edgerouter samt en Switch.

Permalänk
Medlem

Trist med saknad av PoE.
Sen är ju frågan om routingen, är väl nån form av hårdvaruoffload också antar jag?

Är nöjd med min er-lite, minus det att ”allt” bygger på att man kör hw offload.
Tittade på att köra mer avancerad QoS men då det körs i mjukvara/CPU så blev det game over på hastigheten.

Permalänk
Medlem

@kallabaz: fick svar från Bahnhof, SFP måste tydligen gå via deras fiberutrustning..

Så en EdgeRouter, accesspunkt, lust att förklara för en oinsatta - varför behövs switchen?

Permalänk
Avstängd

Saftigt pris, men blir nog en sådan inom kort

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

@kallabaz: fick svar från Bahnhof, SFP måste tydligen gå via deras fiberutrustning..

Så en EdgeRouter, accesspunkt, lust att förklara för en oinsatta - varför behövs switchen?

Fall du behöver fler portar och/eller vill slippa poe injector.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Nja, kan-kan du, men räkna med att du inte kommer få någon support ifall det strular och du inte använder deras utrustning vid felsökningen!

Jag kör fibern rakt in i egen utrustning, och skippar nätägarens mediakonverter helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Du har fått det svaret av anledning att mediakonverteraren dem har stödjer olika saker så som TV och telefoni - via taggade VLAN. Du kan stoppa in SFPn rakt in i din router om du så önskar. Jag kör med min rakt in i ER8-Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Fall du behöver fler portar och/eller vill slippa poe injector.

Tackar! Lust att fortsätta förklara lite till?
Om jag kör från en port i EdgeRoutern till switch, och sedan kopplar in stationär, xbox och TV i switchen.
Kommer detta begränsa hastigheten då allt går igenom en och samma port?

Är det något i stil med denna du tänkte dig;
UniFi Switch 8 @prisjakt
Switchar var dyrare än jag hade väntat mig..

Tänkte vidare på att jag nämnde behov av 4 st portar (xbox, tv, stationär och AP).
Trodde att ER4 hade vad jag behövde utan behov av switch, men enligt bilden;

Verkar som att ER4 har 3 portar ut - Var det detta som var grunden till rekommendationen av switchen?

Tyvärr sticker totala priset iväg lite när det är 3 prylar som behövs istället för 2.

Skrivet av Soir:

Nja, kan-kan du [..]

Skrivet av LemurenSwe:

[..]mediakonverteraren dem har stödjer olika saker så som TV och telefoni - via taggade VLAN. Du kan stoppa in SFPn rakt in i din router om du så önskar.

Tack för förklaringen, har inte beställt annat än bredband så tror nog att jag kan skippa deras utrustning och gå rätt in i routern.

Permalänk
Medlem

Skippa att köra switchningen via routern, lägg en vanlig dum switch bakom routern om du inte vill lägga pengar på en hanterbar switch. Finns flera här på forumet som säljer.

Om du inte har TV eller nå annat skit via leverantör så kan du köra SFPn rakt in i din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Om jag kör från en port i EdgeRoutern till switch, och sedan kopplar in stationär, xbox och TV i switchen.

UniFi Switch 8 @prisjakt

Tänkte vidare på att jag nämnde behov av 4 st portar (xbox, tv, stationär och AP).
https://prd-www-cdn.ubnt.com/media/images/product-features/ER-4-features-routing.jpg
Verkar som att ER4 har 3 portar ut - Var det detta som var grunden till rekommendationen av switchen?

Tyvärr sticker totala priset iväg lite när det är 3 prylar som behövs istället för 2.

Tack för förklaringen, har inte beställt annat än bredband så tror nog att jag kan skippa deras utrustning och gå rätt in i routern.

Poe är power over ethernet och vissa accesspunkter och kameror använder detta för att drivas. Så har du en switch som stödjer detta så behöver du bara dra en vanlig ethernet till enheten och allt ät klart.
Om ej, så måste du ha en liten grej där mellan för att mata in ström i ethernet kabeln. Inget större besvär, men skönt att ha:)

En router har ofta bara få uttag, ett in och ett ut. Sen har man en switch bakom det som tar hand om all lokal trafik.

En dum switch räcker för de flesta, sån som kostar några hundra kronor.
Så det du behöver är en router, rekommenderar en Ubiquiti USG. Sen en dum switch och en AP, typ unifi AC-lite

Den switchen du länkar är svinbra men kanske inget som du behöver/måste ha.

EDIT: Missade att du ville köra fibern rakt in, ja då är det ju edgerouter som gäller.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

UniFi Switch 8 @prisjakt

https://prd-www-cdn.ubnt.com/media/images/product-features/ER-4-features-routing.jpg

Du kommer klara dig med en edgerouter x sfp. Jag har 250/100 och iptv och det funkar utmärkt med fiber direkt in i sfp. Har Telia öppen fiber med internet från bredband2 och iptv från viasat.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Knightmare: Har du aktiverat hardware offload?

Om man slår på det i X/X SFP så klarar den nära 1gbps routing.
Lite har det aktiverat som standard och har sämre CPU än X.

Hur man kollar om det är aktiverat samt hur man aktiverar det finns här:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRout...

Men för dom flesta som har allt upp till 1gbps internet så funkar X och LITE bra, POE5 har bara några extra switchportar och stödjer 24/48 passiv (X SFP endast 24v).

ER-4 är nog overkill såvida du inte har 10gbps eller nått sådant. Eller måste bara ha det bästa som finns att få.

Men QoS kommer sänka samtliga routers, QoS är tungt att köra och inte ens ER-4 kommer klara QoS helt ut pga det finns dåligt
stöd för QoS i hårdvara på enbedded systems.

Permalänk
Medlem

@Mahti:

Du kan köpa vilken switch du vill. En 8 portars gigabit switch kostar 300kr.
En managerad switch kanske 400-500kr (d-link, netgear), om du vill ha stöd för VLAN.

Unifi switcharna är dyra och är tänkt att användas med en controller, då dom inte har något webgui.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Knightmare: Har du aktiverat hardware offload?

Om man slår på det i X/X SFP så klarar den nära 1gbps routing.
Lite har det aktiverat som standard och har sämre CPU än X.

Hur man kollar om det är aktiverat samt hur man aktiverar det finns här:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRout...

Men för dom flesta som har allt upp till 1gbps internet så funkar X och LITE bra, POE5 har bara några extra switchportar och stödjer 24/48 passiv (X SFP endast 24v).

ER-4 är nog overkill såvida du inte har 10gbps eller nått sådant. Eller måste bara ha det bästa som finns att få.

Men QoS kommer sänka samtliga routers, QoS är tungt att köra och inte ens ER-4 kommer klara QoS helt ut pga det finns dåligt

Jag kör med hw offload. Notera bara att x sfp har 1gbps throughput i routing pga av sfp porten medan x har 2gbps throughput. Så med x sfp är max hastighet 500/500, 900/100 osv.

Cpu i er-x och er-x sfp har 2 st 1gbps bussar. I er-x är båda kopplade till switched som de 5 ethernet sitter på. I er-x sfp är en buss kopplad till sfp och en till switch.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Jag kollade in denna också. Är nöjd med min ER-Lite men SFP och en USB-port som eventuellt kan komma att användas till fail-over 3G/4G modem så kändes den lite intressant ändå.

De har satt in den nya Cavium Octeon 7xxx så lite nya funktioner kommer nog. Tråkigt nog inte HW Offload QoS som nämnts. Den är ju snabbare och med mer minne så presterar den nog riktigt bra men som återigen redan nämnts så får man ha lite mer än 100/100 för att nyttja detta.

En annan sak jag reagerar på att den är specad max 14w. ER-Lite är specad max 7w och X/X-SFP max 5w.
Det är rätt mycket ström för denna lilla låda. Vet inte vad den drar om man inte maxar den iofs.

Så jag kommer nog att avvakta lite med ett köp och så länge de uppdaterar ER-Lite så kan jag inte riktigt motivera behovet.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

EDIT: Missade att du ville köra fibern rakt in, ja då är det ju edgerouter som gäller.

Skrivet av Knightmare:

Du kommer klara dig med en edgerouter x sfp. Jag har 250/100 [..]

Om jag inte har någon fördel av att köpa mig en ER4 och ER-X SFP passar fint även till hastigheter över 250/100 kommer det nog täcka mina behov rätt många år framöver. Tack för att ni inte rekommenderar det värsta och försöker se till vad prylarna ska användas till, det uppskattas.

Skrivet av boibo:

Jag har klarat mig utan QoS hittils, och tror inte de få extra frags jag skulle få online är värt pengarna det kostar
Kanske hoppar på värstinggrejerna när det väl är dags att planera flytt till hus.
Men, eftersom jag inte använt mig av PoE ännu undrar jag om en ER-X FSP kommer driva accesspunkterna med enbart en internet (cat?) kabel? Tänker på att du nämnde 24V här ovan..
Dvs, om man nu ska ha unify APs?
Ser att "UniFi AP AC Lite" som är rätt populär listar PoE som: "Ej standard, endast passiv 24V"

Skrivet av boibo:

Du kan köpa vilken switch du vill. En 8 portars gigabit switch kostar 300kr.
En managerad switch kanske 400-500kr (d-link, netgear), om du vill ha stöd för VLAN.

Unifi switcharna är dyra och är tänkt att användas med en controller, då dom inte har något webgui.

Någon rekommendation på någon switch i prisklassen du rekommenderade?
Samt, har jag något att vinna på att hålla mig till Ubiquiti genom hela kedjan eller gör det ingen skillnad
om jag kör switch av annat märke emellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Om jag inte har någon fördel av att köpa mig en ER4 och ER-X SFP passar fint även till hastigheter över 250/100 kommer det nog täcka mina behov rätt många år framöver. Tack för att ni inte rekommenderar det värsta och försöker se till vad prylarna ska användas till, det uppskattas.

Jag har klarat mig utan QoS hittils, och tror inte de få extra frags jag skulle få online är värt pengarna det kostar
Kanske hoppar på värstinggrejerna när det väl är dags att planera flytt till hus.
Men, eftersom jag inte använt mig av PoE ännu undrar jag om en ER-X FSP kommer driva accesspunkterna med enbart en internet (cat?) kabel? Tänker på att du nämnde 24V här ovan..
Dvs, om man nu ska ha unify APs?
Ser att "UniFi AP AC Lite" som är rätt populär listar PoE som: "Ej standard, endast passiv 24V"

Någon rekommendation på någon switch i prisklassen du rekommenderade?
Samt, har jag något att vinna på att hålla mig till Ubiquiti genom hela kedjan eller gör det ingen skillnad
om jag kör switch av annat märke emellan?

Jag har en Edgerouter-X SFP, en Edgerouter-X och två AP AC Lite hemma. ER-X SFP har ström från väggen och är konfad som router. ER-X har ström från PoE och är konfad som switch. Båda AP AC Lite har ström från PoE, den ena från ER-X SFP och den andra från ER-X. Det är alltså bara ER-X SFP som behöver nätadapter.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Om jag vore dig så skulle jag nog inte lyssna på Bahnhof, jag kör själv ownit och drog ut deras sfp från inifinity eller vad enheten heter och kopplade in den i min unifi switch utan problem.

Nu väntas bara edgerouter 4 så jag kan koppla in sfp direkt in i router istället. Även mycket skönare med inbyggd psu i enheten och inget skick usb minne som lite ( haft otur att den har dött, men enkelt att fixa själv )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tabm0de:

Om jag vore dig så skulle jag nog inte lyssna på Bahnhof, jag kör själv ownit och drog ut deras sfp från inifinity eller vad enheten heter och kopplade in den i min unifi switch utan problem.

Nu väntas bara edgerouter 4 så jag kan koppla in sfp direkt in i router istället. Även mycket skönare med inbyggd psu i enheten och inget skick usb minne som lite ( haft otur att den har dött, men enkelt att fixa själv )

Har också Bahnhof. Har inte ens kikat i fiberboxen, men det är bara att dra ut fiberanslutningen med SFP och koppla in en switch och så fungerar det direkt alltså?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har också Bahnhof. Har inte ens kikat i fiberboxen, men det är bara att dra ut fiberanslutningen med SFP och koppla in en switch och så fungerar det direkt alltså?

Det gjorde det för mig med Bredband2 (Telia öppen fiber) och ER-X SFP. Plug and Play

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Stämmer bra som Knightmare säger också, bara dra ut och trycka in

Ända man riktigt förlorar av att hoppa över leverantörens converter är telefoni, men i dag är jag osäker om många använder det fortfarande

Permalänk
Medlem

Ni som kopplat ur fiberkabeln ur fiberboxen, vilken typ på kontakten har ni? Jag har en SC och har svårt att hitta en SFP som går sätta in i edgeroutern.

Jag har Bahnhof som levererar på itux göteborg.

Permalänk
Medlem

@rpl: När jag körde så, så använde jag bara sfp transceiver som redan var i fiberconverter.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

@rpl: När jag körde så, så använde jag bara sfp transceiver som redan var i fiberconverter.

Verkar som om jag har gamla prylar hemma då. Sitter ingen transceiver i min. Tror det är en PacketFront DRG 230.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rpl:

Verkar som om jag har gamla prylar hemma då. Sitter ingen transceiver i min. Tror det är en PacketFront DRG 230.

Den här modellen satt in min: