Permalänk
Medlem

Moderkort AM3 finns inte längre

Byggde en dator åt en kompis med AMD processor. Socket AM3+, DDR3 minnen för ca 8 månader sedan. Nu har moderkortet gett upp och det finns inga Vettiga ATX, AM3+, DDR3 moderkort att köpa. Kvar är jag lämnad med en svin dyr processor utan värde.... Moderkort med AM3+ finns inte längre!

Felstavat i rubrik
Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Enligt prisjakt så finns det 16 modeller i lager hos olika butiker och ett antal fler som beställningsvara och det är väl inte så illa för en gammal normalt utgången produkt ?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1920&o=produkt_sort_l...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@kanin969: Jag måste fråga då du fått svar på din fråga.

Byggde du ett helt nytt AM3+ system åt din kompis?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@kanin969: Jag måste fråga då du fått svar på din fråga.

Byggde du ett helt nytt AM3+ system åt din kompis?

Ja, en dator med budget men ändå hyffsade komponenter så gjorde jag det valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanin969:

Ja, en dator med budget men ändå hyffsade komponenter så gjorde jag det valet.

Men om du byggde den med helt nya komponenter är det ju bara att reklamera moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Men om du byggde den med helt nya komponenter är det ju bara att reklamera moderkortet?

Då köpen av processorn och moderkort korkat nog var köpta på 2 olika ställen pga. budget så kan dom inte ta tillbaka processorn för det är inget fel på den tyvärr. Men bland svaren i tråden så kommer jag nog få tag på ett moderkort tack för visat engagemang!

Permalänk
Medlem

Tack allesammans för länkar och tips, kommer nog köpa något nytt verkar det som. Men skadar inte med fler länkar och förslag!

Permalänk
Medlem

Nej men det är ju inte processorn du skall reklamera.. hockexx menar att du ska reklamera moderkortet då det är det som är trasigt.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanin969:

Då köpen av processorn och moderkort korkat nog var köpta på 2 olika ställen pga. budget så kan dom inte ta tillbaka processorn för det är inget fel på den tyvärr. Men bland svaren i tråden så kommer jag nog få tag på ett moderkort tack för visat engagemang!

Jag menar ju att du ska reklamera moderkortet. Vart du köpt processorn ifrån spelar ju föga roll

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag menar ju att du ska reklamera moderkortet. Vart du köpt processorn ifrån spelar ju föga roll

Moderkortet är reklamerat men det hjälper inte mig när dom inte kan ge mig något nytt moderkort, dom säljer inte ett moderkort som passar med processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanin969:

Moderkortet är reklamerat men det hjälper inte mig när dom inte kan ge mig något nytt moderkort, dom säljer inte ett moderkort som passar med processorn.

Givet, men du får ju pengarna tillbaka. Som postats tidigare så finns det moderkort för AM3+ att köpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanin969:

Du har rätt enligt lag att reklamera en produkt som inte fungerar som den ska. Om butiken inte kan ge dig en likvärdig produkt ska du få pengarna tillbaka.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra