Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Hur lyssnar jag på cd:s med kopieringsskydd?

Permalänk

Hur lyssnar jag på cd:s med kopieringsskydd?

[Först: Jag är inte ute efter att kopiera, bara kunna lyssna på mina skivor. På skivorna står det ingenting om att det är förbjudet att komma runt skyddet för att kunna lyssna]

Jag har ett antal skivor som inte jag kan lyssna på pågrund av olika kopierningsskydd. Bland annat sagan om ringen soundtracket och kent skivan. På sagan om ringen soundtacket är det typ någon flashgrej som startar och på kent funkar det bara inte. Hur kommer jag runt det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antingen kan du kontakta skiv-bolagen, vissa av dom skickar ut cd-skivor utan kopierings-skydd om man skickar in dom skivorna man inte kan spela.
Annars så kan du kopiera via datorn, det brukar alltid finnas minst ett brännar-program som kan kringå skyddet bland alla olika program som finns. I värsta fall får du helt enkelt ladda ner från internet och bränna på skiva, inte samma sak, men har man köpt en skiva som inte fungerar så anser iaf jag att man har full rätt att ladda ner/kopiera skivor från kompisar.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk

oki, tack

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg

.. anser iaf jag att man har full rätt att ladda ner/kopiera skivor från kompisar.

Det får du ändå..

"Till närmaste vänkrets" heter det..

Permalänk
Medlem

Kan man inte rippa dem till MP3? Jag har aldrig haft nån kopieringsskyddad CD så jag vet inte alls.

Permalänk
Medlem

på kent skivan finns det ju ett program som spelar upp musiken...
player.exe eller nått.
det finns det på min i alla fall

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
på kent skivan finns det ju ett program som spelar upp musiken...
player.exe eller nått.
det finns det på min i alla fall

Så man kan inte spela spåren i MPlayer2 eller Winamp? Ååååå, så sunkigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg en guide för ett tag sen som visade hur man gick förbi kopieringsskyddet (en av dem iaf, finns kanske flera?) genom att med en tuschpenna dra ett streck över den första sessionen på skivan, om man nu kan kalla det för session. När man sen satte den i datorn så hittade datorn den riktiga cdda-sessionen som vanliga cdspelare spelar.

Visa signatur

Hej jag är snäll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Så man kan inte spela spåren i MPlayer2 eller Winamp? Ååååå, så sunkigt!

För att inte tala om de som inte kör windows... Man kan väl för fasen inte kräva att man ska köra windows för att kunna lyssna på musik nu för tiden?
Tur att min senaste köpta skiva (astral projection - amen) inte hade något sånt där... skit.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

V&A Limited Vit har inget skydd iallafall...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
För att inte tala om de som inte kör windows... Man kan väl för fasen inte kräva att man ska köra windows för att kunna lyssna på musik nu för tiden?

Det handlar om inkomptens.
http://www.riksdagen.se/debatt/fragor/fraga.asp?rm=0203&nr=84...
:(.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Det handlar om inkomptens.
http://www.riksdagen.se/debatt/fragor/fraga.asp?rm=0203&nr=84...
:(.

ang länken..

Citat:

I dag förekommande läshjälpmedel för dessa grupper kan inte läsa text i pdf-form. De hjälpmedel som finns på marknaden är utformade att klara texter i World-format.

world-format?, är det ngt jag missat eller?

Permalänk
Medlem

Re: Hur lyssnar jag på cd:s med kopieringsskydd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
[Först: Jag är inte ute efter att kopiera, bara kunna lyssna på mina skivor. På skivorna står det ingenting om att det är förbjudet att komma runt skyddet för att kunna lyssna]

Jag har ett antal skivor som inte jag kan lyssna på pågrund av olika kopierningsskydd. Bland annat sagan om ringen soundtracket och kent skivan. På sagan om ringen soundtacket är det typ någon flashgrej som startar och på kent funkar det bara inte. Hur kommer jag runt det?

kopieringsskyddade skivor borde vara straffbart. det blir en massa extra meck för att kunna lyssna på dem som straff för att man betalat för eländet. min kentskiva och min cdwalkman gillar inte varandra, jag måste stänga av skakminnet för att det ska funka. så jag får nog ta och bränna den. men testa om du kan ordna till det hela med eac, www.exactaudiocopy.de

Permalänk
Avstängd

så kommer du förbi det

skivindustrin kommer aldrig att lyckas så länge jag kan spela upp en skiva kan jag kopiera den vilket även är ett måste pga min mp3 spelare.
Ladda hem skivan sätt upp orginalet på väggen
Dra auc sladden in i datorn rippa den
koppla vanlig cd till datorn.
Kopiera över hela skivan till datorn (ej musik)
Detta funka med Full Throttle eller vad det gamal spelet hete
dom trodde dom hade kommit på värdens skydd
och lagt ner ex antal tusen på detta haha tog 2 min att knäcka är man nöjd då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Tur att min senaste köpta skiva (astral projection - amen) inte hade något sånt där... skit.

OT: Det är ju Astral Projection vi talar om...
Grymmt bra skivval, förresten, tycker att det är Astrals bästa (med lite tvekan).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: så kommer du förbi det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dylan

Ladda hem skivan sätt upp orginalet på väggen
Dra auc sladden in i datorn rippa den
koppla vanlig cd till datorn.

Ehm, hela grejen med CD för mig är att jag får ljud av top-kvalité. Om du måste sunka ner ljuder genom ljudkortet, eller ladda ner den i mp3-format så är det ju inte värt det. Inte ens i närheten.

Att kalla det för en lösning är ju ganska löjligt, som att köpa en Lexus, men köra runt i en gammal Volvo, för att man av någon löjlig anledning inte får köra Lexusen. Jaja, kanske inte riktigt, men principen är densamma.

Visa signatur
Permalänk

s.c.s.i. : om man vill ha bra ljudkvalité så är ju inte cdda-formatet så mycket att komma med heller.. en samplingsfrekvens på 42kHz som ger en maximalt ljud på ~20kHz utan alla små trevliga övertoner som ska finnas där..
kör man med digital överföring mellan CD å dator så missar man visserligen lite i samplings-synkningar å sånt men ljudet är ju redan förstört när det ligger på CD:n..

Visa signatur

P4 2GHz @ 2,5GHz | Abit BD7II-RAID | 512MB PC2100 RAM | Leadtek Ti4200 ViVo | 4st IBM 120GXP 80GB i Raid 0

Permalänk
Medlem

Lyssna här, om man tar en liten tuchpenna och stryk över innerspåret. Innespåret är fullt med nonsensinformation

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: så kommer du förbi det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ehm, hela grejen med CD för mig är att jag får ljud av top-kvalité. Om du måste sunka ner ljuder genom ljudkortet, eller ladda ner den i mp3-format så är det ju inte värt det. Inte ens i närheten.

Man kan ju iofs rippa den med bra kvalité.

Angående ljudkortet finns det riktigt bra ljudkort. Cd-spelaren till stereon (och hela stereon förstås) är nog en flaskhals för de flesta här ändå.

De flesta låtar som finns på t.ex kazaa och dyl håller dock oftast så låg klass att man spyr bara genom att lyssna på dem med SoundStorm + hp890 hörlurar.

Dessutom är det ofta man blir besviken på CD-skivor man köper, vissa är så dåligt inspelade att man knappt kan lyssna på dem. Synd när man betalt en förmögenhet för den.

Till trådskaparen kan jag säga att mitt LOTR soundtrack ex funkade hur fint som helst att rippa på datorn?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
V&A Limited Vit har inget skydd iallafall...

Iom att den bara finns i 5000 ex så är det nog inte så att man skall behöva köpa den bara för att kunna lyssna i datorn.

Som någon så, så länge det går att lyssna på låtarna går det att få dom till mp3:or (eller vad man nu vill ha). Sedan anser jag att det är okey att ladda hem låtar om man har skivan och den är kopieringsskyddat. Någon som vet vad lagen säger om detta?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Sedan anser jag att det är okey att ladda hem låtar om man har skivan och den är kopieringsskyddat. Någon som vet vad lagen säger om detta? [/B]

såvitt jag vet så är det inte olagligt att ladda ned upphovsrättsskyddat material, bara att sprida.

Permalänk
Medlem

Så långt jag vet är det ok att ha saker man köpt i hur många kopior som helst för eget bruk. Gäller dock inte datorprogram och spel.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Jag kunde iaf rippa JJ72 - I to sky med EAC, det var också en sån där skiva som krävde ett specialprogram för at spelas upp på datorn. Så du kan ju alltid försöka rippa skivan, det finns en chans att det går.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk

Nu har jag löst det. Skivornas låtar har på olika sätt kopierats över till hårddisken (stor) så nu kan allt lyssnas på i winamp (med bra kvalitet, jippi!:) ). Skivorna fick åka ner i källaren. Först tänkte jag bara lyssna på kent skivan rakt av (med märkpennsmodden) men skivan spann på in i helvete i början så jag blev tvingad att kopierad.

Vilken hämsk värld vi lever. Saker som ska hindra oss från att kopiera gör istället så att man måste kopiera. Har inte skivbolagen fattat det här eller?! Om jag inte vet hur man kommer runt kopierningsskydd och köper en cd med kopieringskydd och jag inte kan spela den då är risken stor att jag istället laddar ner låtarna och lämnar tillbaka skivan.
Om jag istället vet hur man kommer runt och köper skivan och kopierar innehållet så är ju risken stor att kopieringen sprids ut till allmänheten (t ex kanske man delar ut sina kopierade låtar på nätet).

Hur jag än gör med den kopieringsskyddade skivan så kommer jag bidra till piratkopierningen.
Hade jag istället hade köpte en skiva utan skydd så hade jag nog lungt satt och lyssnat på den i datorn just nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jupp, det är helt värdelöst att det inte går att avnjuta musiekn på datorn för de dyra pengar man har köpt den för. På en shakira platta som syrran hade var kopierningsskyddad, Var ju bara sonika att rippa ner den hel vanligt, inga prob där inte. Dock gick den inte att speal upp i bilstereon utan det brusade nåt så helvetistisk och slutade med en spräng högtalare. Efter Penntricket funka det utmärkt.

Har man köpt en platta så skall man fan kunna föra över musiken till sin Hårdiskspelare utan att det skall vara ett helvete med Konstiga programvaror och skumma trick. Sen när all musik på nätet ligger i 128 kbs så brusar det fan...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Minst 192 kbs.

Visa signatur

Dont Think You Are..
Know You Are.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian
"Till närmaste vänkrets" heter det..

Absolut inte. "för eget bruk" heter det i lagen.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reefer
Absolut inte. "för eget bruk" heter det i lagen.

Fel, man får kopiera till vänner.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Hedersmedlem

"Du kan alltid ladda hem ett verk som finns tillgängligt på Internet, kopiera från digital till digital form och/eller skriva ut det så länge du gör det för ditt enskilda bruk."
Gäller det där gratis-saker eller får man sitta och tanka mp3 på t ex DC?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS