Ni som har "smarta" routrar och/eller NAS:ar med serverfunktioner: vilka funktioner rekommenderar ni?

Permalänk

Ni som har "smarta" routrar och/eller NAS:ar med serverfunktioner: vilka funktioner rekommenderar ni?

Hej!

Det kommer ständigt ut nya routrar och NASar som marknadsför sig med fantasiska finesser.
När de kostar flera tusen så bör man tänka sig för en extra gång innan man hugger till. Jag börade läsa på och insåg att det är svårt att få en överblick över vilka finesser som är värdefulal i praktiken. Ofast vet man inte om något är bra (eller dåligt) förrän man har provat på det skarpt.
Sedan finns det konkreta saker såsom "Plex stöd".

Du som har en häftig router som Nighthawk eller någin av de nya NASarna med en herrans massa funktioner, kan du inte skriva vad DIN produkt har, hur du använder den och varför du rekommenderar produkten/finessen?

Tack!

Permalänk

@Haider of Sweden:

Synology nasar innehåller många smarta funktioner utöver att lagra data. Jag rekommenderar dig att skaffa en med Intel processor både äldre modeller och akutella som exempelvis DS918+ eller DS1817+ stödjer både viritual station och docker som är två sätt att köra virituella maskiner eller virituella program på nasen. Jag kör Windows Server 2016 som hypervisor på min DS416+ med en virituell Windows server maskin med en Minecraft server på och det fungerar faktiskt bättre än väntat. Jag har dock en HP microserver gen 8 för lite tyngre laborationer också Docker sägs vara ännu bättre då det tar mindre resurser i anspråk då man bara hostar själva programmet (inte en hel virituell maskin) men jag har inte hunnit testa det ännu.

Synology video station är en annan app som kan streama filmer direkt till smart-tv eller htpc precis som plex.

Visa signatur
Permalänk

alternativet är ju att du bygger en egen nas och kör freeNAS / OMV eller dylikt.
Kör en jäkla massa saker på min men finns ju vettiga funktioner som PXE för ominstallation av barnens datorer me jämna mellanrum över nätverk

Permalänk
Medlem

Mikrotik med routerOS är riktigt bra om du vill kunna konfigurera allt, men det kräver också att du har bra koll på nätverk.
Inget jag skulle rekommendera till någon som inte tänker lägga lite tid på det, men priset på dom billigaste routerna i förhållande till vad dom kan göra är extremt bra.
Alla mikrotik routerana har samma OS så dom kan jag samma saker, skillnaden är bara hårdvaran, antal portar, PoE, wifi, gigabit osv...

Permalänk
Medlem

Märk väl att man kan installera RouterOS på valfri x86-hårdvara så man måste inte köpa deras hårdvara.

Detta kanske även kan vara intressant för somliga : https://www.qnap.com/en/news/2018/qnap-and-netgate-showcase-n...

QNAP och Netgate kör alltså ett sammarbete vilket kanske kan vara av intresse för somliga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Hej!

Det kommer ständigt ut nya routrar och NASar som marknadsför sig med fantasiska finesser.
...

Bästa är nog alltid att utgå från egna behov eller kolla upp vilka funktioner som kan behövas.

Mikrotik som några redan rekommenderat är absolut inte dåliga, men om du inte har iallafall halvdjup erfarenhet av routing/switching/dns etc.. så kommer den vara lika användbar som en tegelsten. Den kan förbannat mycket, men du måste kunna minst lika mycket för att kunna sätta upp det korrekt och för att det inte ska bråka.