Handla billiga datorkomponenter

Permalänk

Handla billiga datorkomponenter

Hej
Vet att några här på marknaden kom över GTX 1080TI billigt ifrån Wish under hösten med hjälp av någon rabattkod
Hittade precis en annons på ebay där säljaren vill kränga ett Gigabyte GTX 1080ti för runt 900kr + frakt
https://www.ebay.com/itm/Gigabyte-NVIDIA-GTX-1080-Ti-11GB-GAM...
Jag tycker denna annons känns mysko
Säljaren skriver detta i produktbeskrivningen:
"The listing is for a Gigabyte Nvidia GTX 1080 Ti 11GB Graphics Card
The card is in excellent like-new condition and is fully functional, stress tested
Includes GPU only. Ships in White-Box.

Shipped on 2-3 Business Day Shipping.
Orders placed M-F by 2PM ET Ship Same-Day.

Enjoy!"
När jag snubblade in på annonsen hade säljaren sålt 8 kort (för ca 30min sedan)
Nu har säljaren sålt 38st..
Varför skulle säljaren ha tillgång till så många öppnade och stress testade gtx 1080TI?!

Nu vet jag inte vad ni fick betala som handlade ifrån Wish men detta känns inte legit.
Är det någon som vet hur detta köp skulle gå om man använder sig utav Ebay's Money Back Guarantee?
PayPal har väl något sätt att få tillbaks pengar också?

Har ni handlat något för-bra-för-att-vara-sant-köp på nätet och faktiskt fått hem produkten?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Verkar det för bra för att vara sant så är det nog så

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Låter mysko minst sagt.
Samtidigt förstår jag inte hur man kan hålla på med bedrägeri när det är PayPal-betalning. PayPal är ju nästan alltid på köparens sida och pengarna tillbaka är det nästan aldrig något problem med.
Måste vara någon specifik form av fulspel? Kanske andra klistermärken och BIOS-namn (ommärkning) av korten och hoppas att ingen märker?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

@Leedow Kan väl också vara att personen får in pengarna på Paypal och för över dem direkt till annat konto. Paypal kommer försätta kontot i minus, men kommer ha svårigheter att driva in något och få ta smällen.

@OPP Ser verkligen ut att vara scam iaf.

EDIT: Kan tillägga att via Wish fick man betala 3000-5000 kr.

Permalänk

Nu är annonsen stängd! 80 beställningar fick han iväg vilket betyder över 80.000kr inkl fraktavgifter..
Ändå sjukt mycket pengar med tanke på att annonsen låg ute ca 2H

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

Och det var inte Gigabyte-kort på Wish utan Colorful.

Permalänk
Medlem

80 stycken såldes. Nu verkar han sålt slut på korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Leedow Kan väl också vara att personen får in pengarna på Paypal och för över dem direkt till annat konto. Paypal kommer försätta kontot i minus, men kommer ha svårigheter att driva in något och få ta smällen.

@OP Ser verkligen ut att vara scam iaf.

EDIT: Kan tillägga att via Wish fick man betala 3000-5000 kr.

Det låter som ett rimligt scenario.

Sålde 50st senaste timmen och nu är annonsen slut. 80 såldes totalt.
Personen har ändå jobbat upp ett par hundra ratings sen tidigare, troligtvis för att fånga in köparna.
Oddsen på att kontot blir avstängt inom ett par veckor?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

@Leedow
Ska bli intressant att se, rätt hög skulle jag påstå. Vet att konton ibland säljs som har bra recensioner. Finns väl alltid risk att kontot blivit kapat också, men känns mindre troligt.

Permalänk
Avstängd

Kan finnas många scenarion.
*Stulet Parti
*Konkurs parti
*Special deal via någon lev.
*Special pris via Gross -- etc etc

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Kan finnas många scenarion.
*Stulet Parti
*Konkurs parti
*Special deal via någon lev.
*Special pris via Gross -- etc etc

1. Möjligt
2. Nej
3. Nej
4. Nej

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Skulle hellre säga nej på alla.
Du önskar jo kränga grejerna snabbt, men du tog 80 styck 1080ti, så borde du veta vad värdet var. och even om du la dig på halva priset så hade dom såld snabbt som fan.

Med så snabb influx av pengar på en paypal konto som inte har haft det för, så ligger den nog spärrat för godkännande först. Ingen pengar försvinner, om det är en grej Paypal är bra på det är risk bedömningar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Alla kommer att få hem GT450.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Skulle hellre säga nej på alla.
Du önskar jo kränga grejerna snabbt, men du tog 80 styck 1080ti, så borde du veta vad värdet var. och even om du la dig på halva priset så hade dom såld snabbt som fan.

Med så snabb influx av pengar på en paypal konto som inte har haft det för, så ligger den nog spärrat för godkännande först. Ingen pengar försvinner, om det är en grej Paypal är bra på det är risk bedömningar.

Har riktigt bra erfarenhet av PayPal. Var inaktiv i 2 år och plötsligt ändrades min leveransadress till Makedonien och beställde parfymer för flera tusen
De ringde upp mig på en gång och självklart avbröt de ordrarna innan något gått igenom. Inga pengar drogs och de bad mig byta lösenord direkt över telefon, de begärde heller inga uppgifter av mig vilket kändes bra!
Detta var innan de införde SMS godkännande vid köp

Visa signatur

citera för svar

Permalänk

Vad jag kan se så är inte personen som sålde korten bannad än iallafall
https://www.ebay.com/usr/warriors0-90?_trksid=p2047675.l2559

Visa signatur

citera för svar

Permalänk

Är väl oftast så att som redan skrivet "är något för bra för att vara sant är det nog också så". Bättre att leva efter det mottot så slipper man bli besviken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Garanterat någon low end skräp som bios är ändrad på så det ser ut som nämnda kort.
Som med 1TB usb minnen några köpt för 80kr och kränger för tusen lappar.
Inget annat än bedrägeri, usb minne är till och med bedrägeri i andra hand.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Jag hävdar mining kort.
De köpte dem, mindre 6-10 mån och säljer nu medans man fortfarande får tillbaka samma pengar man investerat.
De lär ju ha program för att märka att korten börjar bli slutkörda. Sälj dem innan.
Helt legit dessutom.

Kommer många av dessa kort på marknaden framöver. Köparen av dessa kort kommer sälja dem vidare också.... Mardröm på begagnat framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milkab:

Jag hävdar mining kort.
De köpte dem, mindre 6-10 mån och säljer nu medans man fortfarande får tillbaka samma pengar man investerat.
De lär ju ha program för att märka att korten börjar bli slutkörda. Sälj dem innan.
Helt legit dessutom.

Kommer många av dessa kort på marknaden framöver. Köparen av dessa kort kommer sälja dem vidare också.... Mardröm på begagnat framöver.

Varför skulle man sälja kort för flera tusenlappar under marknadsvärdet? Miningkort går fortfarande för 7k iaf begagnat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon287298:

Varför skulle man sälja kort för flera tusenlappar under marknadsvärdet? Miningkort går fortfarande för 7k iaf begagnat...

Nu läste jag 900, förra gången läste jag 9000.

My bad