Märkligt problem med nätaggregat (Seasonic 1200W)

Permalänk
Medlem

Märkligt problem med nätaggregat (Seasonic 1200W)

För ett par dagar sedan kopplade jag in en av mina burkar efter att den stått oanvänd ett tag efter flytt. Alla LEDer på moderkortet lyste upp när jag slog på nätaggregatets strömbrytare, men ingenting hände när jag tryckte på moderkortets startknapp. Jag tryckte några gånger till, sedan slog jag av och på brytaren till nätagget igen och då plötsligt gick datorn igång. Följande dagar har problemen fortsatt, inga bekymmer eller instabilitet när datorn väl är igång men så fort moderkortet ber om 12V vid uppstart vet man inte vad som kan hända. Ibland kör den igång efter första knapptrycket, ibland tar det 10 försök, ibland startar datorn men moderkortet fryser i POST, och ibland måste jag toggla strömbrytaren flera gånger.

Har testat nätagget i två andra datorer med samma resultat, nu har jag lämnat in det på RMA hos Webhallen och de har hittills inte kunnat återskapa felet efter upprepade tester.

Om det inte är fel på nätaggregatet återstår den oroväckande tanken att nåt är knas med nätspänningen i min nya lägenhet, är det möjligt? Mitt andra nätaggregat uppvisar inga symptom, och en sån mätarplugg jag har hemma visar mellan 235-240V, är inte särskilt elkunnig men detta är väl en normal intervall?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Elektriker här! Kan bekräfta att allt mellan 220-240v är fullt normalt från ett vanligt vägguttag!