Byta till Wordpress på hemsida som redan är online?

Permalänk
Medlem

Byta till Wordpress på hemsida som redan är online?

Jag vill först och främst påpeka att webdesign och logiken bakom inte är min inriktning.
Så låtsas att frågan ställs på /r/ELI5

Jag har byggt enkla hemsidor åt ett väldigt litet företag som jag jobbar på. Hittills har det gjorts offline för att sedan ladda upp alla filerna till webbhotellet via FTP. (Levonline - Gamla gränssnittet)

Vi planerar att göra om hemsidan för att skifta vårt fokus och jag vill passa på att 'göra det riktigt' och samtidigt imponera lite och Wordpress verkar som det simplaste sättet för en amatör som jag att bygga något respektabelt.

Problemet jag inte hittat någon lösning på är att våran hemsidan redan är online, och om jag förstått det rätt så kommer hemsidan gå ner när Wordpress tar över och jag arbetar på den, vilket jag såklart skulle vilja undvika.

Finns det något sätt att antingen jobba på Wordpress-sidan i bakgrunden/offline för att sedan aktivera/flytta över allt via FTP efteråt?

Mvh
Deluxe-Amatör

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Om du har bestämt dig för att köra en standalone-instans av Wordpress kan du sätta upp en lokal utvecklingsmiljö. XAMPP ger dig förutsättningarna att köra Wordpress lokalt. Det finns många bra guider på hur du kommer igång med din utvecklingsmiljö på http://www.wpbeginner.com/wp-tutorials/how-to-create-a-local-...

Många hostingföretag exempelvis Miss Hosting, Binero etc har möjligheten att skapa upp en Wordpressinstans åt dig, och ska du inte utveckla egna plugins eller teman kanske du klarar dig på den miljön där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Om du har bestämt dig för att köra en standalone-instans av Wordpress kan du sätta upp en lokal utvecklingsmiljö. XAMPP ger dig förutsättningarna att köra Wordpress lokalt. Det finns många bra guider på hur du kommer igång med din utvecklingsmiljö på http://www.wpbeginner.com/wp-tutorials/how-to-create-a-local-...

Många hostingföretag exempelvis Miss Hosting, Binero etc har möjligheten att skapa upp en Wordpressinstans åt dig, och ska du inte utveckla egna plugins eller teman kanske du klarar dig på den miljön där.

Tack så mycket, detta verkar vara precis vad jag letar efter.
Utveckla egna plugins låter lite utanför mina kunskaper, men jag skulle vilja använda färdiga plugins som ex. Elementor.

Antar att man får installera dessa manuellt på något sätt?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

@LeafBox:

Det är inga problem att tanka ner plugins via gränssnittet i din lokala miljö, så länge XAMPP har rättigheter, vilket den normalt har i Windows. Så det är bara att tuta och köra. När du sedan flyttar upp i din hostade miljö behöver du exportera databasen och därefter göra lite handpåläggning, vilket du kan läsa på om här: http://www.wpbeginner.com/wp-tutorials/how-to-move-wordpress-...

Permalänk
Medlem

Varför inte göra som så många andra gör; lägg wordpressinstallationen i en underkatalog (t.ex. www erdomän.se/wp/). När du ska gå live gör du en redirect hos webhotellet från "www.erdomän.se" till "www.erdomän.se/wp". Alla besökare flyttas därmed automatiskt till underkatalogen där wordpress ligger. Jag gör alltid så numera just för att jag eventuellt ska kunna utveckla en ny sida utan att behöva släcka ner den gamla.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

@w0x
Kanon, ska defenetivt kolla närmare på detta!

@Bläckman
Jag trodde Wordpress installerades på en hel domän och liksom 'tog över'.
FTP'n har inte en katalog för varje sida, utan allting ligger samlat i 'public_html', brukar sidor vanligtvis delas upp i mappar? (hörs det att jag inte har en aning om vad jag håller på med?)

Kan jag isåfall bara göra en 'public_html/wordpress/' i FTP'n? Just nu låter det lättare att bara bygga den offline och sen flytta allt online för att ersätta hemsidan som är live nu.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Kan jag isåfall bara göra en 'public_html/wordpress/' i FTP'n? Just nu låter det lättare att bara bygga den offline och sen flytta allt online för att ersätta hemsidan som är live nu.

Precis just så. Fast jag hade döpt katalogen till något kortare för syns skull...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb