Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Osmi

Tjo, välkommen till ett snabbt bygge av en workstation-inriktad dator för CAD och rendering. Det är inte något stort modifieringsprojekt, bara ett par komponenter som förhoppningsvis passar okej tillsammans, kombinerat med lite roligare kablar.

Chassit är designat av Peter Husar (Gtek) och går under namnet HG Computers Osmi. Enligt hemsidan är det 8,1 liter stort, och min fokus under bygget har hela tiden varit på skräddarsydda kablar för att undvika kaoset som lätt uppstår vid kompaktare chassimått. Hela lådan är konstruerad i aluminium, pulverlackerad vit på utsidan och mattsvart på insidan. Toppen är 6 mm tjock, mellanplåten 4 mm och botten 5 mm.

Komponenter:
CPU - Intel i7 8700K + Cyrorig C7
GPU - Asus GeForce GTX 970 DirectCU Mini
MB - Asus Strix Z370-i
RAM - Corsair Vengeance - 2666MHz CL15 2x8GB
PSU - Corsair SF450
SSD - Samsung 840
CSE - HG Computers Osmi

Temperaturer vid stresstest av både CPU och GPU samtidigt når 70°-snåret med en ganska distraherande ljudnivå från Cryorig C7 och takfläkten. Med dryga 70 mm utrymme för kylare är utbudet begränsat, men det är möjligt att jag byter till en NH-L9x65 i framtiden.

Intressant nog hittade jag diskussioner angående vilken nätdel som rekommenderades, och testandet slutade med att SF450 höll en trevligare fläktprofil än SF600 vid mindre formfaktor och medelhög belastning.

Nåväl, färdigtjatat - till bilderna!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Detta var ren porr att se på!
Så sjukt snyggt gjort med kablarna och ett väldigt rent och fläkt baserat bygge istället för så mycket vatten och fina led lampor så är det stilrent och gör sitt jobb!

Skulle du kunna posta temps om du stresstestat någonting?

Permalänk
Inaktiv

Grymt! (Som vanligt )

Permalänk
Medlem

Sjukt najs. Ett mini monster!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Alltså hot damn! Snyggast build ever. @Laine

Permalänk
Medlem

Snyggt som vanligt!

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att du är min favorit-moddare här på forumet. Du kan få en bygglogg som (enligt dig själv) mest kretsar kring att korta ner kablar att se ut som det mest påkostade och exklusiva bygget någonsin. Jag misstänker att det har mycket att göra med att du tar så snygga bilder. Nåväl, det ser bra ut i alla fall.

Permalänk
Medlem

Väldigt attraktivt bygge.

Har haft koll på HG Computers tidigare, men även om det finns en köpknapp på deras Omsi chassi så leder det bara till en karta där man inte kommer vidare.

Så, hur köpte/fick du tag på chassit egentligen? Kontaktade dom via deras formulär på hemsidan?

Permalänk
Inaktiv

Riktigt trevligt bygge, bra jobbat!

Väldigt intressant chassi med, blir en närmare titt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Laine din mastermind Så bra bygge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Väldigt attraktivt bygge.

Har haft koll på HG Computers tidigare, men även om det finns en köpknapp på deras Omsi chassi så leder det bara till en karta där man inte kommer vidare.

Så, hur köpte/fick du tag på chassit egentligen? Kontaktade dom via deras formulär på hemsidan?

https://new.webhallen.com/se/product/251441-HG-Computers-Osmi...

Webhallen har det som beställningsvara

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Extremt snyggt blev det, ha-begäret är enormt!

Funderar på att lägga en beställning på denna (tack för tipset @Vaun !) eller Streacom F1C. Hur pass mycket större är detta chassi? Har du en Streacom F1C att jämföra mot @Laine ?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ganska mycket i min smak. Men kan inte för mitt liv begripa varför man måste trycka ner nätaggregatet pressat mot processorn på varenda bygge som ska ta lite mindre plats. Varför är folk allergiska mot att bygga på höjden?
Varje gång ett chassi ska göras kompaktare så kapar folk höjden först, bredden och längden sist. Man sparar ingen yta på det. Finns mycket att förlora och lite att vinna på att trycka ner nätaggregatet ovanför processorn när man istället kan unna sig lite på höjden. Finns många kompakta hemmabyggen och chassin. Men mer eller mindre inget där man inte tyckt det varit viktigare att fördärva nätaggregatsplaceringen än unna sig lite utrymme på höjden.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Hangnail:

Detta var ren porr att se på!
Så sjukt snyggt gjort med kablarna och ett väldigt rent och fläkt baserat bygge istället för så mycket vatten och fina led lampor så är det stilrent och gör sitt jobb!

Skulle du kunna posta temps om du stresstestat någonting?

Den har stått och tuggat dygnet runt i ett par dagar, vid tung renderingslast och 100% CPU når processorn runt 65°c med vad jag anser vara rimligt oväsen. I Furmark och Prime95 samtidigt når både CPU och GPU runt 75°c med skapligt liv från både CPU-kylare och takfläkt.

Skrivet av anon257891:

Grymt! (Som vanligt )

Tack så mycket, Felion!

Skrivet av LURKOVIC:

Sjukt najs. Ett mini monster!

Tackar! Ja, jämfört med min gamla 4770R (ungefär en K) är renderingstiden mer än halverad med en 8700K i mina snabba tester, bägge i originalfrekvens. Mycket nöjd med prestandan hittills!

Skrivet av anon193054:

Alltså hot damn! Snyggast build ever. @Laine

Tack så mycket, roligt att du gillar det!

Skrivet av CooingPendulum:

Snyggt som vanligt!

Tack och bock!

Skrivet av jH0Ni:

Det finns en anledning till att du är min favorit-moddare här på forumet. Du kan få en bygglogg som (enligt dig själv) mest kretsar kring att korta ner kablar att se ut som det mest påkostade och exklusiva bygget någonsin. Jag misstänker att det har mycket att göra med att du tar så snygga bilder. Nåväl, det ser bra ut i alla fall.

Tackar för din mycket fina kommentar, väldigt motiverande!

Jag har förhoppningsvis lite roligare och mer genomarbetade saker att bjuda på inom kort.

Skrivet av NaturMackan:

Väldigt attraktivt bygge.

Har haft koll på HG Computers tidigare, men även om det finns en köpknapp på deras Omsi chassi så leder det bara till en karta där man inte kommer vidare.

Så, hur köpte/fick du tag på chassit egentligen? Kontaktade dom via deras formulär på hemsidan?

Hemsidan är minst sagt tveksam. Jag vet inte om chassit fortfarande tillverkas, men bland annat Webhallen har ett par lådor för ungefär halva lanseringspriset.

Vit version - https://new.webhallen.com/se/product/251441-HG-Computers-Osmi...
Svart version - https://new.webhallen.com/se/product/251439-HG-Computers-Osmi...

Mitt chassi kommer från Webhallen och är en version 2.

Skrivet av anon5930:

Riktigt trevligt bygge, bra jobbat!

Väldigt intressant chassi med, blir en närmare titt.

Roligt att se dig här, tack så mycket! Hur går det med dina minibyggen?

Skrivet av ggalaxyy:

Laine din mastermind Så bra bygge!

Tack så mycket mannet!

Skrivet av Icte:

Extremt snyggt blev det, ha-begäret är enormt!

Funderar på att lägga en beställning på denna (tack för tipset @Vaun !) eller Streacom F1C. Hur pass mycket större är detta chassi? Har du en Streacom F1C att jämföra mot @Laine ?

Osmi är 8,1-8,2 liter beroende på hur man mäter; 180mm x 255mm x 180mm.

Streacom F1C mäter 197 x 197 x 75mm och 2,9 liter i volym.

Jag har ett bygge baserat på ett något modifierat F1C i galleriet:
https://www.sweclockers.com/galleri/8843-laines-nano

Tyvärr äger jag inte Streacom-chassit längre, så kan inte fota en jämförelsebild.

Skrivet av Aleshi:

Ganska mycket i min smak. Men kan inte för mitt liv begripa varför man måste trycka ner nätaggregatet pressat mot processorn på varenda bygge som ska ta lite mindre plats. Varför är folk allergiska mot att bygga på höjden?
Varje gång ett chassi ska göras kompaktare så kapar folk höjden först, bredden och längden sist. Man sparar ingen yta på det. Finns mycket att förlora och lite att vinna på att trycka ner nätaggregatet ovanför processorn när man istället kan unna sig lite på höjden. Finns många kompakta hemmabyggen och chassin. Men mer eller mindre inget där man inte tyckt det varit viktigare att fördärva nätaggregatsplaceringen än unna sig lite utrymme på höjden.

Roligt att du nämner nätdelsplaceringen!

Kikade bland annat på denna innan köpet av Osmi;
https://item.taobao.com/item.htm?spm=2013.1.20141002.8.67e175...

Tyvärr verkar det väldigt komplicerat att köpa från Taobao om man är bosatt i Europa, det verkar som att man behöver någon slags mellanhand. Det fanns ett gäng trevliga aluminiumchassin i roliga utföranden på hemsidan.

I övrigt vet jag inte riktigt om jag vågar ge mig in i den diskussionen, när i princip halva mitt lediga utrymme är fyllt med onödig kabelstrumpa. :- D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Roligt att du nämner nätdelsplaceringen!

Kikade bland annat på denna innan köpet av Osmi;
https://item.taobao.com/item.htm?spm=2013.1.20141002.8.67e175...

Tyvärr verkar det väldigt komplicerat att köpa från Taobao om man är bosatt i Europa, det verkar som att man behöver någon slags mellanhand. Det fanns ett gäng trevliga aluminiumchassin i roliga utföranden på hemsidan.

I övrigt vet jag inte riktigt om jag vågar ge mig in i den diskussionen, när i princip halva mitt lediga utrymme är fyllt med onödig kabelstrumpa. :- D

Ja i det här fallet hade du kanske lite ont om val i och med att du inte byggde från grund. Men shit vilket habegär det var på chassiet du länkade till.
Ser inte riktigt hur de löst det med grafikkortet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Tack. Gjorde generalmisstaget att inte söka på prisjakt först. Webhallen dyker mycket riktigt upp där.

Skrivet av Laine:

Hemsidan är minst sagt tveksam. Jag vet inte om chassit fortfarande tillverkas, men bland annat Webhallen har ett par lådor för ungefär halva lanseringspriset.

Jo, har sett det nu. Hemsidan är väldigt tveksam, håller med. Inte tillräckligt med information för att man skulle vilja köpa chassit rakt av, och ingen extra vettig information på Webhallen heller. Som också påpekats så är nätaggsplaceringen tveksam. Fläkten nedåt = fail, och uppåt = rätt blockerad? Nja. Lite väl trång också.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt som fan. 8.1 liter i produktionslåda utan riser är jävligt bra. Den här har jag inte sett innan. Jag gav upp på min 7.7 liter custom med 1U-nätdel när jag bytte till full size och bedtällde ett NCase M1. Fortsätt så Laine, så jävla bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

11/10 kylskåp i betyg!

Permalänk
Medlem

Snyggt, passar perfekt brevid en Stadler luftfuktare

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Liten men kraftfull! Tack för snyggt och inspirerande bygg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Proffsmoddare

Stilig liten rackare det där alltså!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Very nice!! How much?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jokke:

Snyggt, passar perfekt brevid en Stadler luftfuktare

https://cdn.pji.nu/product/front/800/892792.jpg

Tänkte precis på det med, vem fixade designen först?

@laine, vad renderar du i? Jag har kört en del 3Ds Max men fick aldrig mitt 980ti att lira fullt ut vid renderingar.
Tror jag körde iray och kortet ville aldrig köra i fulla clocks hur jag än tvingade det.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Asså, wow.

Går det ens att göra mindre?

Så sjukt litet paket! Alltid en fröjd att se dina modds här på forumet!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Sjukt fint och bra byggt.

Permalänk
Medlem

Fint!, men måste bli hett med tanka på att varken psu eller cpu får ordentligt med luft, synd på annars fint chassi

Permalänk
Medlem

Ser ut som en Osmi v1 som Webhallen har: Också nyfiken på temps.

Permalänk
Medlem

ser ut som en rubix kub fast utan färgerna

Permalänk
Medlem

Grymt snygg build! Om du vill tillverka fler sleevade kablar så är jag intresserad till min osmi. Riktigt cleant!

Skickades från m.sweclockers.com