Push-to-talk knapp som inte stör datoranvändandet.

Permalänk
Medlem

Push-to-talk knapp som inte stör datoranvändandet.

Hej,

Jag har sedan urminnes tider använt mig av Ctrl som push-to-talk knapp av den enkla anledningen att den inte stör något genom att vara intryckt, så jag glatt kan spela/arbeta/slösurfa samtidigt som jag trycker in Ctrl.

Nu har jag dock fått behovet av att använda Ctrl som modifier i spel för att jag vägrar växa upp och sluta spela datorspel med allt för många keybinds.

Finns det någon annan knapp på tangentbordet som inte "förstör" genom att vara intryckt?
Det enda jag kommer på är capslock, går det på något vis stänga av capslocks funktion men behålla knappen fungerande?

Hjälp önskas då att antingen inaktivera själva caps funktionen men ha kvar en fungerande knapp, eller tips om annan valfri knapp på tangentbordet som inte förstör av att vara intryckt.

Tack

Permalänk
Medlem

Har du funderat på att använda en ledig musknapp t.ex. en av tumknapparna? (brukar ju vara 2)

Permalänk

Jag kör scrollen och det funkar bra, testa det

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag använder macrobind till en musknapp, jag använder mig av num lock. Bara excel som faktiskt är ett problem då. Använder click to toggle och inte push to talk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Permalänk
Medlem

är det inte lättare att skaffa ett par hörlurar modell bättre så att man kan köra voice activation istället?
av bättre modell skriver jag för att dina kompisar ska slippa höra mer ljud än din röst.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Har du funderat på att använda en ledig musknapp t.ex. en av tumknapparna? (brukar ju vara 2)

Alla musknappar är redan upptagna tyvärr.

Skrivet av htbtoma:

är det inte lättare att skaffa ett par hörlurar modell bättre så att man kan köra voice activation istället?
av bättre modell skriver jag för att dina kompisar ska slippa höra mer ljud än din röst.

Det är mest att jag ofta pratar med frugan eller barn samtidigt som jag sitter vid burken och tycker att det är onödigt att folket på teamspeak/discord behöver höra det.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag använder macrobind till en musknapp, jag använder mig av num lock. Bara excel som faktiskt är ett problem då. Använder click to toggle och inte push to talk.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm tror du är något på spåret här. För att slippa lära mig en ny plats av pratknapp har jag bindat om CapsLock till Ctrl (så capslock fungerar som min ctrl modifier i spel). Ska prova att binda den fysiska Ctrl knappen till NumLock. Det borde lösa dom största problemen.
Bara ett problem kvarstår isåfall... den förbaskade lysnade Numlock lampan på tangentbordet..

Tack för snabba svar!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av weepy:

Bara ett problem kvarstår isåfall... den förbaskade lysnade Numlock lampan på tangentbordet..

Eltejp eller svart nagellack?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kör själv racingpedaler, koppling bindad till scroll lock (ingame) och gas bindad till numlock (discord)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Eltejp eller svart nagellack?

Ja i värsta fall får det bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weepy:

Det är mest att jag ofta pratar med frugan eller barn samtidigt som jag sitter vid burken och tycker att det är onödigt att folket på teamspeak/discord behöver höra det.

många bättre lurar har en smidigt placerad knapp som löser det problemet

på mina sitter den på "baksidan" av högra kåpan, men finns modeller som tex mutar om du fäller upp micen vilket också är smidigt

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

många bättre lurar har en smidigt placerad knapp som löser det problemet

på mina sitter den på "baksidan" av högra kåpan, men finns modeller som tex mutar om du fäller upp micen vilket också är smidigt

Då skulle det bli ett evigt vevande upp och ner på den stackars micen. Tycker att det helt enkelt är mycket smidigare att bara trycka in en knapp när jag ska prata med folket på datorn. Alltid haft något emot att använda mig av voice activation.

Annars hade jag bara bindat en muteknapp för att stänga av ljudet i discord. Men det hade jag aldrig kommit ihåg och så helt plötsligt hade jag gnällt till frugan vilka idioter jag spelar med och personerna jag spelar med bli ledsna för att jag är ett sånt svin

Permalänk
Medlem

Jag kör med left Alt. Bara drygt ibland om man råkar alt-tabba i vissa spel där tab har nån form av överblick som man kollar på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Alltid kört med left alt... sällan haft problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Alltid kört med left alt... sällan haft problem

Glömde nämna det att även LAlt redan är upptagen

Men nu verkar allt lira klockrent, Capslock agerar nu Ctrl modifier och Ctrl agerar NumLock som är bindat till Push-To-Talk.
(Kommer förmodligen googla ihjäl mig innan jag får reda på hur man stänger av LED indikatorerna för Numlock, ska tydligen gå med autohotkey men jag är aningen för trög för att få det att fungera.)

Permalänk
Medlem

Jag kör voice activation och mute/ljud/afk bindat till /*- i teamspeak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weepy:

Då skulle det bli ett evigt vevande upp och ner på den stackars micen. Tycker att det helt enkelt är mycket smidigare att bara trycka in en knapp när jag ska prata med folket på datorn. Alltid haft något emot att använda mig av voice activation.

Annars hade jag bara bindat en muteknapp för att stänga av ljudet i discord. Men det hade jag aldrig kommit ihåg och så helt plötsligt hade jag gnällt till frugan vilka idioter jag spelar med och personerna jag spelar med bli ledsna för att jag är ett sånt svin

haha, smaken är som baken antar jag jag älskar voice activation, de få gånger man numera lanar och vi sitter på discord så att det blir rundgång tvingas man ju köra push to talk och då glömmer jag bort att trycka hela tiden

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av weepy:

Jag har sedan urminnes tider använt mig av Ctrl som push-to-talk knapp av den enkla anledningen att den inte stör något genom att vara intryckt, så jag glatt kan spela/arbeta/slösurfa samtidigt som jag trycker in Ctrl.

Nu har jag dock fått behovet av att använda Ctrl som modifier i spel för att jag vägrar växa upp och sluta spela datorspel med allt för många keybinds.

Finns det någon annan knapp på tangentbordet som inte "förstör" genom att vara intryckt?
Det enda jag kommer på är capslock, går det på något vis stänga av capslocks funktion men behålla knappen fungerande?

Hjälp önskas då att antingen inaktivera själva caps funktionen men ha kvar en fungerande knapp, eller tips om annan valfri knapp på tangentbordet som inte förstör av att vara intryckt.

Skrivet av Simon^L:

Kör själv racingpedaler, koppling bindad till scroll lock (ingame) och gas bindad till numlock (discord)

Det där med pedaler är ingen dum idé. Du skulle kunna aktivera push-to-talk med en fot Båda händerna "fria"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weepy:

Hej,

Jag har sedan urminnes tider använt mig av Ctrl som push-to-talk knapp av den enkla anledningen att den inte stör något genom att vara intryckt, så jag glatt kan spela/arbeta/slösurfa samtidigt som jag trycker in Ctrl.

Nu har jag dock fått behovet av att använda Ctrl som modifier i spel för att jag vägrar växa upp och sluta spela datorspel med allt för många keybinds.

Finns det någon annan knapp på tangentbordet som inte "förstör" genom att vara intryckt?
Det enda jag kommer på är capslock, går det på något vis stänga av capslocks funktion men behålla knappen fungerande?

Hjälp önskas då att antingen inaktivera själva caps funktionen men ha kvar en fungerande knapp, eller tips om annan valfri knapp på tangentbordet som inte förstör av att vara intryckt.

Tack

Du kan binda om capslock till t.ex F13. Ganska vanlig setup för oss som kör PTT.
Har ännu inte hittat ett program som har F13 bindat

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Du kan binda om capslock till t.ex F13. Ganska vanlig setup för oss som kör PTT.
Har ännu inte hittat ett program som har F13 bindat

Har inte heller sett några spel eller program som använder F13 :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du kan binda om capslock till t.ex F13. Ganska vanlig setup för oss som kör PTT.
Har ännu inte hittat ett program som har F13 bindat

Och f13 har ingen LED-lampa, wihooo!

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Bindande alt + f4 så slapp jag idioterna jag spelar med

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör scroll lock och så har jag bindat scroll lock till en tumknapp på musen. Verkar vara en ganska vanlig lösning

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Använder capslock, har ingen vetskap om hur man stänger av funktionen dock. Men man vänjer sig dubbelkolla om den är på innan man skriver

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

många bättre lurar har en smidigt placerad knapp som löser det problemet

på mina sitter den på "baksidan" av högra kåpan, men finns modeller som tex mutar om du fäller upp micen vilket också är smidigt

Det var ju sjukt osmidigt. Då är jag ju tvungen att lyfta en hel hand för att komma åt det, än värre sitter den på höger sida så det i så fall är musen jag är tvungen att släppa. Ingen av lösningarna är bra eller smidiga, hela poängen är ju att du ska kunna trycka in push to talk-knappen medans du spelar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är inte knappen som sitter till vänster om tangent 1(§½) ett ganska bra val? eller är jag helt fel ute? tror inte jag har använt den någon gång

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spide:

Är inte knappen som sitter till vänster om tangent 1(§½) ett ganska bra val? eller är jag helt fel ute? tror inte jag har använt den någon gång

Konsolen brukar ligga där

Permalänk
Medlem
Skrivet av weepy:

Och f13 har ingen LED-lampa, wihooo!

Skrivet av rinosaur:

Använder capslock, har ingen vetskap om hur man stänger av funktionen dock. Men man vänjer sig dubbelkolla om den är på innan man skriver

http://www.grismar.net/ventrilocapsfix/
Det där borde fungera men har inte provat själv. Annars är det bara söka på remap/rebind capslock så lär ni hitta.

Hoppas förövrigt ingen tror jag trollar, det är ett fullt seriöst förslag. F13 till F24 finns att använda och är nästan alltid fria från binds.

Skrivet av spide:

Är inte knappen som sitter till vänster om tangent 1(§½) ett ganska bra val? eller är jag helt fel ute? tror inte jag har använt den någon gång

Console i dota2, cs 1.6, source, csgo med flera. Har själv alltid bindat den i wow också

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det var ju sjukt osmidigt. Då är jag ju tvungen att lyfta en hel hand för att komma åt det, än värre sitter den på höger sida så det i så fall är musen jag är tvungen att släppa. Ingen av lösningarna är bra eller smidiga, hela poängen är ju att du ska kunna trycka in push to talk-knappen medans du spelar.

ja där är vi tydligen olika jag anser att det är extremt mycket osmidigare att behöva trycka på en knapp i parti och minut när man sitter och spelar och ska säga något ingame än att behöva flytta högerhanden och mute:a en gång i timman om ens det när man ska säga något till sambon.

Edit: efter att ha läst ditt svar igen så antar jag att du troligen inte läst mina tidigare i tråden. Jag spelar alltså med Voice activation, knappen på höger kåpa är till för att mute:a headsetet, inte för att prata som du verkar tro inser jag nu.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR