Ingen signal genom DP til DVI kabel

Permalänk
Medlem

Ingen signal genom DP til DVI kabel

Hej
Jag köpte nyligen två U2518D skärmar och eftersom mitt moderkort endast hade plats för 1xHDMI samt 1xDVI köpte jag även denna DP till DVI-kabel. Däremot får jag ingen signal till skärmen. Har jag köpt fel kabel?

Permalänk
Medlem

Ja, du har köpt fel kabel. Det är som sagt en DP till DVI-kabel, men du försöker använda den i den andra riktningen. Kabeln utnyttjar att DP kan skicka ut en DVI/HDMI-kompatibel signal, men för att gå den motsatta vägen så krävs dyr signalomvandling.

Om du har tur så klarar både HDMI-porten på moderkortet och HDMI-porten på skärmen av 2560x1440, och då kan du ansluta en av skärmarna med en vanlig HDMI-kabel. En vanlig DVI till HDMI-kabel klarar dock max 1920x1200, högre upplösning kräver någon slags signalomvandlare som jag faktiskt inte ens vet om det finns.

Den enklaste, och sannolikt billigaste, lösningen är att helt enkelt skaffa något enkelt grafikkort med de anslutningar som krävs (d.v.s. helst 2xDP).

Permalänk

Jag tror att den enklast lösningen är att du byter din DVI-DP kabel mot en DVI-HDMI kabel istället. DVI och HDMI är kompatibelt, så allt som behövs är en enkel kabel eller adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, du har köpt fel kabel. Det är som sagt en DP till DVI-kabel, men du försöker använda den i den andra riktningen. Kabeln utnyttjar att DP kan skicka ut en DVI/HDMI-kompatibel signal, men för att gå den motsatta vägen så krävs dyr signalomvandling.

Om du har tur så klarar både HDMI-porten på moderkortet och HDMI-porten på skärmen av 2560x1440, och då kan du ansluta en av skärmarna med en vanlig HDMI-kabel. En vanlig DVI till HDMI-kabel klarar dock max 1920x1200, högre upplösning kräver någon slags signalomvandlare som jag faktiskt inte ens vet om det finns.

Den enklaste, och sannolikt billigaste, lösningen är att helt enkelt skaffa något enkelt grafikkort med de anslutningar som krävs (d.v.s. helst 2xDP).

Tack. Oj, det var någon här på forumet som tipsade om den kabeln. Vad skulle en rätt kabel kosta?

Jag får ju HDMIn att fungera och jag kan köra 2560x1440 även om det inte är så snällt mot ögonen. Innebär faktumet att jag kan välja det alternativet att det är som du säger så att "klarar både HDMI-porten på moderkortet och HDMI-porten på skärmen av 2560x1440".

Jag förstår dock inte hur det hjälper mig med mitt problem? Jag vill ju använda båda skärmarna samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleDenStore:

Jag tror att den enklast lösningen är att du byter din DVI-DP kabel mot en DVI-HDMI kabel istället. DVI och HDMI är kompatibelt, så allt som behövs är en enkel kabel eller adapter.

Tack. Kan du länka till en 2m lång sådan på Dustin? Då får jag försöka prata till mig ett byte på mån

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mkl:

Tack. Oj, det var någon här på forumet som tipsade om den kabeln. Vad skulle en rätt kabel kosta?

Jag får ju HDMIn att fungera och jag kan köra 2560x1440 även om det inte är så snällt mot ögonen. Innebär faktumet att jag kan välja det alternativet att det är som du säger så att "klarar både HDMI-porten på moderkortet och HDMI-porten på skärmen av 2560x1440".

Jag förstår dock inte hur det hjälper mig med mitt problem? Jag vill ju använda båda skärmarna samtidigt

Jag tror inte att du ska vara helt säker på att kunna använda båda skärmarna i den upplösningen även med rätt kabel.

Vad menar du inte är snällt mot ögonen?

Edit: Jag undrar också vilket inlägg på forumet som tipsat dig om den kabeln som du köpte, eller för den delen den setupen? För som sagt är det långt ifrån självklart att det kommer att funka ens med en DVI -> HDMI kabel. Hade det varit 1080p upplösning hade jag inte tvivlat, men 1440p känns mer tveksamt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av mkl:

Tack. Kan du länka till en 2m lång sådan på Dustin? Då får jag försöka prata till mig ett byte på mån

https://www.dustinhome.se/product/5010967382/hdmi-adapter

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorutrustning-till...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror inte att du ska vara helt säker på att kunna använda båda skärmarna i den upplösningen även med rätt kabel.

Vad menar du inte är snällt mot ögonen?

Hur menar du med att jag inte ska vara säker på att kunna använda båda skärmarna i den upplösningen? Varför inte? Jag gör ju det nu med en skärm
Jag hade någon annan upplösning tidigare och nu när jag bytte till den så tycker jag att det är väldigt tungt för mina ögon.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mkl:

Hur menar du med att jag inte ska vara säker på att kunna använda båda skärmarna i den upplösningen? Varför inte? Jag gör ju det nu med en skärm
Jag hade någon annan upplösning tidigare och nu när jag bytte till den så tycker jag att det är väldigt tungt för mina ögon.

Tack

Det finns två fallgropar.
Den ena är att grafik integrerad på moderkortet ofta har begränsningar på vilka upplösningar som stöds, särskilt om man försöker använda flera skärmar.
Det andra problemet är att DVI single link normalt inte stödjer 2560x1440@60Hz. Du är låst till single link eftersom du tänker konvertera till HDMI. Även utan konvertering så är det ofta dual link inte stödjs alls av integrerad grafik.

Har du köpt dessa skärmarna efter råd här på forumet så har du fått direkt dåliga råd. Dock kan jag inte se i din historik att det finns några trådar som tipsat dig om just dessa till din setup.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Vad du behöver är en signalkonverterare från DVI-DL till HDMI eller DP som klarar av 2560x1440, och vad jag känner till så finns inga såna. Notera att ingen av kablarna/adaptrarna som Rouge of Darkness länkade kommer ge mer än 1920x1200.

Du har helt enkelt fel kombination av grafikkort och skärmar, och lösningen är att byta ut någon av dem.

Permalänk
Medlem

@giplet: Jag har råkat använda en familjemedlems konto vid tillfällen (@ab3). Där fick jag råd om skärmarna. Via pm fick jag råd om kablarna.

Ja, jag har fått en del dåliga råd här på forumet på sistone utöver detta.

Men jag borde väl kunna använda båda skärmarna samtidigt eller hur? Problemet är alltså bara en viss upplösning som jag inte kan komma upp i med två skärmar idag utan att köpa till ett grafikkort? Jag vill främst använda dem för word/excel

Edit: Jag tycker inte att tipsen om skärmar var dåliga eftersom att vi aldrig diskuterade grafikkort/moderkort. Däremot var råd om moderkort vilket inhandlades efter samt kabel dåliga och det var samma person (som även gav mig fel information om psu och kylare). Men, det var via pm som jag initierade baserat på dennes tidigare inlägg, och den personen spenderade ändå en viss tid på att hjälpa mig välja ihop komponenter så jag vill inte hänga ut honom. Jag hoppas att han försökte sitt bästa men hoppas också att folk tar tipsandet på större allvar eftersom att det kan skapa ganska mycket besvär. Det är bättre att säga att man inte vet eller att ignorera om man inte kan eller vill hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Men jag borde väl kunna använda båda skärmarna samtidigt eller hur? Problemet är alltså bara en viss upplösning som jag inte kan komma upp i med två skärmar idag utan att köpa till ett grafikkort? Jag vill främst använda dem för word/excel

Ja, med valfri DVI-HDMI-kabel kan du köra den ena i 1920x1080, och den andra i full upplösning via HDMI som du redan verkar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad du behöver är en signalkonverterare från DVI-DL till HDMI eller DP som klarar av 2560x1440, och vad jag känner till så finns inga såna. Notera att ingen av kablarna/adaptrarna som Rouge of Darkness länkade kommer ge mer än 1920x1200.

Du har helt enkelt fel kombination av grafikkort och skärmar, och lösningen är att byta ut någon av dem.

Jag kan inte byta moderkort eller skärmar. Allt är nytt och moderkortet har jag gått igenom en lång mardröm för att få att fungera och är ännu inte klar. Vad skulle ett sånt grafikkort kosta? Visst skulle det räcka med ett grafikkort med en HDMI eller dp-port eftersom jag kan ju fortfarande använda hdmi-porten på det integrerade moderkortet med full upplösning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mkl:

Jag kan inte byta moderkort eller skärmar. Allt är nytt och moderkortet har jag gått igenom en lång mardröm för att få att fungera och är ännu inte klar. Vad skulle ett sånt grafikkort kosta? Visst skulle det räcka med ett grafikkort med en HDMI eller dp-port eftersom jag kan ju fortfarande använda hdmi-porten på det integrerade moderkortet med full upplösning?

Du bör välja ett grafikkort med två utgångar och skippa att använda kontakterna på moderkortet. Det bör dock inte vara något problem eftersom de flesta grafikkort har flera utgångar. Jag rekommenderar dig att köpa ett som har två DisplayPort utgångar så slipper du mycket potentiella problem.

Vad har du för datorlåda? Är det någon slimmad variant kan det bli svårt med vissa grafikkort.

Edit: Vilket moderkort har du nu köpt då? Det ser ut som att du blivit tipsad om ett ASUS ROG STRIX B250I GAMING. Detta har HDMI + DP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du bör välja ett grafikkort med två utgångar och skippa att använda kontakterna på moderkortet. Det bör dock inte vara något problem eftersom de flesta grafikkort har flera utgångar. Jag rekommenderar dig att köpa ett som har två DisplayPort utgångar så slipper du mycket potentiella problem.

Vad har du för datorlåda? Är det någon slimmad variant kan det bli svårt med vissa grafikkort.

Edit: Vilket moderkort har du nu köpt då? Det ser ut som att du blivit tipsad om ett ASUS ROG STRIX B250I GAMING. Detta har HDMI + DP.

Jag kör två system på ett enthoo mini xl. Det primära systemet behöver kopplas upp till båda skärmarna samtidigt och där är moderkortet h81m-plus. Det är ett mATX kort men det är lite trångt med plats redan nu och jag vet faktiskt inte om ett grafikkort skulle få plats men jag kan försöka mäta imorgon

Det som du nämner är den sekundära datorn som jag ibland kommer att använda parallellt med det primära systemet med en skärm per system. Därför kommer jag att behöva ena displayporten eller HDMI-porten till det sekundära kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Jag kör två system på ett enthoo mini xl. Det primära systemet behöver kopplas upp till båda skärmarna samtidigt och där är moderkortet h81m-plus. Det är ett mATX kort men det är lite trångt med plats redan nu och jag vet faktiskt inte om ett grafikkort skulle få plats men jag kan försöka mäta imorgon

Det som du nämner är den sekundära datorn som jag ibland kommer att använda parallellt med det primära systemet med en skärm per system. Därför kommer jag att behöva ena displayporten eller HDMI-porten till det sekundära kortet.

Jag hade ingen linjal eller måttband hemma så fick använda relativa mått. Jag har plats för ett grafikkort som är 12 cm i höjden (kuriosa: lika högst som en cd skiva) men grafikkortet bör inte vara särskilt bred (någon cm, lite svårare att uppskatta) eftersom att min kylare är i vägen.

Jag vill ha ett så enkelt grafikkort som möjligt för mina ändamål, vilka är att använda office paket och streama någon gång.

Jag spelar inte men kan tänka mig att börja spela cs go om jag köper ett grafikkort så ta gärna hänsyn till det