Hur mycket krävs för en filmdator??

Permalänk
Medlem

Hur mycket krävs för en filmdator??

Som det verkar har jag en P2 450 MHz med 256 MB ram och 40 GB HD på ingående.
Om jag sätter i ett GF4 MX grafik och nåt enklare ljudkort, kommer det hela att duga till DivX/XViD/MP3-dator till tv:n??

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

Min bärbara 500 klarar att spela upp film.

Permalänk

kan man spela upp film tillräckligt bra på en bärbar 133?
20GB HDD

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

min 333a klarar knappt att spela upp film mot TVn (Divx/Xvid) skulle tro att det hänger mest på minnet och grafikkortet. med 256 samt Gf4 funkar det fint.

en bärbar 133 kan bli svårare tyvärr, en viktig fråga är vad du har i minne? 64/128 sdram?

Permalänk

ingen aning, jag har inte orkat skaffa en ny adapter till den.

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
min 333a klarar knappt att spela upp film mot TVn (Divx/Xvid) skulle tro att det hänger mest på minnet och grafikkortet. med 256 samt Gf4 funkar det fint.

en bärbar 133 kan bli svårare tyvärr, en viktig fråga är vad du har i minne? 64/128 sdram?

Det hänger inte på minnet, det hänger på cpun. Du kan spela upp vissa divx-filmer med en 133 medans en del hackar på en p3 600. Att vilja spela upp svcd, dvd eller vcd filmer med en processor under 700 mhz är att glömma om man inte har ett separat decoder-kort.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Det hänger inte på minnet, det hänger på cpun. Du kan spela upp vissa divx-filmer med en 133 medans en del hackar på en p3 600. Att vilja spela upp svcd, dvd eller vcd filmer med en processor under 700 mhz är att glömma om man inte har ett separat decoder-kort.

Jag har en p2 299mhz och den funkar fint att spela svcd och vcd på även divx osv. Så antingen stämmer inte det du säger eller så är min dator ett sär fall.

Permalänk

Funkar bra på min HTPC att streama DivX och Xvid. P2 333mhz, Voodoo3 3000 och 128Mb SDRAM. Ska nog bli en 64-mbsticka till snart, har hos en kompis. Orka hämta
Hänger mycket på grafikkortet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag vet att min 633 inte var lika bra att spela upp film som min 1700:a.
Det laggade rätt fint med DivX

Visa signatur

Har en fin dator, fin fin. Jordnötter och juice är gott tillsammans, gott gott.

Permalänk
Medlem

eh, vcd filmer klarar ju min bärbara 166a med 24 i ram av att spela upp utan problem

divx är dock helt omöjligt...

Permalänk

400 mhz / 256 mb

geforce 2 mx 400 64 mb

ska funka fint

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk

Re: Hur mycket krävs för en filmdator??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eran
Som det verkar har jag en P2 450 MHz med 256 MB ram och 40 GB HD på ingående.
Om jag sätter i ett GF4 MX grafik och nåt enklare ljudkort, kommer det hela att duga till DivX/XViD/MP3-dator till tv:n??

Borde duga bra. En polare kollar på film utan problem och det är en P2:a som går i 400 Mhz, har 192 Mb Ram och Gf 2 mx.

Visa signatur

msnmin usla hemsida
AMD XP 2100+ - 512 Mb DDR333 SDRam - 240 Gb HD - GF2 MX-400

Permalänk

DivX®
Windows

Windows 98 or higher
Pentium II 450 processor or equivalent
64 MB or more of RAM
8 MB or higher video card
Minimum 24-bit color when using Windows Media Player
DirectX 7 or higher is suggested for best video performance
Linux

64 MB or more of RAM
Mac

400Mhz G3 or faster
Video acceleration card with QuickTime support (ATI, NVIDIA)
QuickTime 5 or later
Mac OS 8.6 or later (includes OS X)
CarbonLib 1.2.6 or later

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Citat:

Hmm, hur kommer det sig då att min Via C3 800 klarar av DVD då? detta utan extra grafik/decoderkort.
Och flickans bärbara (PIII 650) klarar även den av det, måste vara något knas då eller;-)

Permalänk

Min brors är lite knasig. Han har en AMD 750 MHz, 256 MB SDRAM och ett matrox millenium kort (ganska gammalt) men det funkar minsan inte. Allt går liksom i slowmotion. Grafikkortet som är galet eller?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan
Min brors är lite knasig. Han har en AMD 750 MHz, 256 MB SDRAM och ett matrox millenium kort (ganska gammalt) men det funkar minsan inte. Allt går liksom i slowmotion. Grafikkortet som är galet eller?

Om ljudet också går i slowmotion törs jag gissa på att han försöker spela upp xvid film?. Har har AC3 codec installat? har han det har han samma problem som mig, jag måste köra vissa xvid i power DVD där det funkar fin fint

Permalänk

Nej ljudet flyter som det ska. Jag har iof aldrig testat med Xvid. Han kör med DivX 5.0

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

Min P3 500:a med 512mb ram och win98 funkade skitfint att spela upp både DVD och DivX på. Detta med ett TNT2Ultra och sedan ett GF2MX

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk

Det fungerade inte att spela upp dvd, vcd eller svcd med min p3 600. En artikel i en fin liten datortidning (:D) bekräftade det. Man skall komma ihåg att om inte datorn har en inbyggd decoder-krets så får processorn packa upp filen och streama den, det är ganska mycket arbete om filen är ordentligt nerpackad. Divx-filer är just det, enormt komprimerade alltså bör man ha en ganska kraftig processor för att det aldrig skall tryta. Jag hade inte gjort en htpc eller liknande med en processor under 700 mhz utan decoder-kort.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan
DivX®
Windows

Windows 98 or higher
64 MB or more of RAM
Minimum 24-bit color when using Windows Media Player
DirectX 7 or higher is suggested for best video performance
Linux

64 MB or more of RAM
Mac

400Mhz G3 or faster
Video acceleration card with QuickTime support (ATI, NVIDIA)
QuickTime 5 or later
Mac OS 8.6 or later (includes OS X)
CarbonLib 1.2.6 or later

Märkligt, jag kör på 333mhz med Voodoo3 (visserligen 16mb på det, men ändå). 125mhz är ganska mycket när man är nere på de frekvenserna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det fungerade inte att spela upp dvd, vcd eller svcd med min p3 600. En artikel i en fin liten datortidning (:D) bekräftade det. Man skall komma ihåg att om inte datorn har en inbyggd decoder-krets så får processorn packa upp filen och streama den, det är ganska mycket arbete om filen är ordentligt nerpackad. Divx-filer är just det, enormt komprimerade alltså bör man ha en ganska kraftig processor för att det aldrig skall tryta. Jag hade inte gjort en htpc eller liknande med en processor under 700 mhz utan decoder-kort.

Fy faan, min 500:a börjar framstå som rena guden nu Har ljudkortet någon större påverkan? Jag körde nämligen först med ett Live! 1024 och sedan ett Audigy. Den fick faktiskt 3000p i 3dmark så det var en grym liten rackare (detta dock med mitt GF4MX)

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Har en gammal PIII 500 "Katmai" med 128 Mb PC100 och ett gammalt Voodoo 3 3000.. det gick/går att spela upp divx utan större problem på den. Vet inte om processorns cacheminne har någon betydelse i det är fallet, Katmai har ju 512 kb.

Permalänk
Medlem

jag kör filmer med en dual deleron 466 512mb (funkade bra med 320 oxå)och tnt2 ultra. med mediaplayer 9 i xp har det aldrig varit något sne lagg varken på ljud eller bild (hade i 2000). dock ligger det många codecs filter som använder vissa instruktioner på gfx och finns inte dessa instruktioner på kortet så kan det bli problem med långsam uppspelning blinkande bild osv.
får man gröna blippar samt segdragen skugga efter rörelser är det nästan garanterat en XviD kodad film.
(fast det är en dual burk används bara ena processorn för m-player är inte skriven med stöd för dual)

Permalänk
Medlem

skall du ha bra bild, altså full postprocessing + lite olika justeringsfilter som tex FFDSHOW erbjuder, så får du nog räkna med >1,3Ghz för att klara kraven för BRA bild..
Utan postprocessing går det dock fint med ~350-400 mhz

Glömde säga att du måste ha ett grafikkort som kan overlaya bilden också på ett bra sätt, samt stöder normala color spaces , tex YUY2, YV12 (som dvd brukar använda) etc.. annars får CPUn ta hand om renderingen av bilden också, vilket inte uppskattas

Så ett någolunda nytt AGPkort är att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Celeron 466 mhz, 64 mb ram och ett väldigt kasst ljudkort räcker för att spela upp en divx film om man har en bra media spelare.

Ska du köra film på en kass dator rekommederar jag k-lite´s codec pack och Light alloy som spelare......

Light alloy har även en inbyggd cpu mätare i kontroll panelen, enligt den annvänds ~35% cpu, så bör även funka på sämre dator....

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Men asså sluta.. ni sitter o säger att en 700mhz inte klarar spela lite svcd och divx.. Det är ni som installerat helt snett eller nått...

Ska berätta att min Pentium MMX 233mhz med Voodoo3 kan spela DivX, Xvid och SVCD flytande... Men utan ljud, slår ja på ljudet så börjar det lagga rättså kraftigt, men det ligger nog i buggiga drivare..

körde MPlayer i Linux debian..

Permalänk
Medlem

jag en PII 450 och gick fint att spela upp både dvd, divx, scvd osv, allt gick bra... hade 16 mb grafikkort och 128 mb ram

Dr Cain: hur får man igång det? alltså det där du säger som kräver kring 1,3 ghz, vill prova

Permalänk
Medlem

Iofs hade jag en dator som klarade det mesta tidigare, dvs den klarade att spela upp allt som fanns utan problem. PII 233@350 i windows XP... de ni gybbar och gummor

[i]/Inlägget redigerat av velotex. Tänk över ditt språkbruk i fortsättningen.[/i]

Visa signatur

[size="1"]Sweclockers slöaste bruksburk?:Pentium II 233@360 320mb ram. 46gig hdd. Tnt2 med tv üt bitte[/size] = Den är död nu. länge leve slöburken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDude
jag en PII 450 och gick fint att spela upp både dvd, divx, scvd osv, allt gick bra... hade 16 mb grafikkort och 128 mb ram

Dr Cain: hur får man igång det? alltså det där du säger som kräver kring 1,3 ghz, vill prova

Du behöver ffdshow till att börja med, när du fått in det så ställer du in i dess codec-ruta; postprocessing, och drar på den till full (vilket betyder Horisontell och verktikal Deblock i båda leden, i färg och i ljus, och "dering" som också minskar artefakterna), dra på automatisk kvalitetskontroll, vilket anpassar postprocessingen till CPUbelastinginen .. sätt också på mplayers (mediaspelare i linux) postprocessingmetod, samt nic's , och slå på levelfix på ljuset, fast inte "full luma range" har märkt att bilden kan bli för mörk då.

Sen kan du balansera postprocessing med slidern beroende på hur mkt CPU du har över till annat.

Allt detta kräver rätt mkt CPU, därav ~1.3Ghz som jag sa tidigare. Men ger en klart bättre bild än utan postprocessing.