Synka kontakter från Gmail till Iphone så att de grupperas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008

Synka kontakter från Gmail till Iphone så att de grupperas.

Har på Gmail en stor mängd kontakter sorterade i en mängd grupper.
Dessa vill jag synka till min nya Iphone så att de behåller och sorteras i grupper. Detta får jag inte att fungera, kontakterna läggs bara in utan att grupperas. Detta blir helt kaos i min kontaktlista!
Går det ens att få det som jag vill utan att manuellt sortera allt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Man kan ju lägga till gmail-kontot på telefonen så får du upp kontakter den vägen, men om du ändå synkat över så är det enklaste att gå in på icloud och skapa en kontakt-grupp och stoppa in kontakter i den.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Gurk:

Man kan ju lägga till gmail-kontot på telefonen så får du upp kontakter den vägen, men om du ändå synkat över så är det enklaste att gå in på icloud och skapa en kontakt-grupp och stoppa in kontakter i den.

Det är precis det där jag vill undvika. Att sortera dem manuellt i Icloud.
Har lagt in gmail på telefonen, synkar och får alla kontakter (många) i en enda grupp. På gmail ligger allt snyggt och fint i en stor mängd grupper. Vill ju även när en ny kontakt läggs in i en viss grupp på gmail i framtiden, att den då läggs in i korrekt grupp på telefonen. Är ju som att ios inte kan läsa gmails grupper...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av maweric:

Det är precis det där jag vill undvika. Att sortera dem manuellt i Icloud.
Har lagt in gmail på telefonen, synkar och får alla kontakter (många) i en enda grupp. På gmail ligger allt snyggt och fint i en stor mängd grupper. Vill ju även när en ny kontakt läggs in i en viss grupp på gmail i framtiden, att den då läggs in i korrekt grupp på telefonen. Är ju som att ios inte kan läsa gmails grupper...

Har du lagt till gmail och får in kontakterna har du inte synkat. Dom ligger "grupperade" (det är det "inbyggda" grupperade, det du har längst upp till vänster i kontakter) per konto (itunes/exchange/gmail etc). Jag tror du ser på det som att det ligger sparat i telefonen men det är en visuell representation och bara som i windows/exchange ett resultat på en sökmapp.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Gurk:

Har du lagt till gmail och får in kontakterna har du inte synkat. Dom ligger "grupperade" (det är det "inbyggda" grupperade, det du har längst upp till vänster i kontakter) per konto (itunes/exchange/gmail etc). Jag tror du ser på det som att det ligger sparat i telefonen men det är en visuell representation och bara som i windows/exchange ett resultat på en sökmapp.

Okej, hur gör jag för att få med grupperna till telefonen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

@maweric: Det finns inget inbyggt som löser det, men det finns appar. Typ denna ska nog fungera: https://itunes.apple.com/us/app/contacts-sync-for-google-gmai...

Det kan säkert finnas andra appar som löser detta också, men denna var den första som dök upp när jag sökte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av maweric:

Okej, hur gör jag för att få med grupperna till telefonen?

Om du synkar kontakterna och sedan grupperar så får du som du vill. (Lösningen är den samma så som du beskrev i trådstarten och hur jag svarade.) Du hade bara inte synkat utan kopplat kontot, så antingen en app som löser det (jag vet inte vad du vill åstakomma, grupp-sms?) eller få över konton från gmail till icloud och där sedan gruppera (manuellt). Jag löser det med imessage och grupper den vägen men det är inte vad du frågade efter.

https://www.imore.com/how-use-group-chats-messages-iphone-and...

Importera kontakter (steg 2 - vcard):
https://www.easeus.com/iphone-data-transfer/import-google-con...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Killbom:

@maweric: Det finns inget inbyggt som löser det, men det finns appar. Typ denna ska nog fungera: https://itunes.apple.com/us/app/contacts-sync-for-google-gmai...

Det kan säkert finnas andra appar som löser detta också, men denna var den första som dök upp när jag sökte.

Tack!
Det där ska provas!