Permalänk
Inaktiv

Nexus 5 - hjälp

Hej!

Jag har en Nexus 5 och senaste tiden har den börjat krångla. Vanligtvis funkar den hur bra som helst men ibland så är det något fel på startknappen, alltså knappen som man låser upp med. När man trycker på den en gång så reagerar den som att man har tryckt två gånger och startar då antingen kameran eller stänger av sig helt. När telefonen har stängt av sig så är det väldigt svårt att starta den igen, den försöker starta upp men startar bara om igen och igen. Det här brukar hålla i sig några dagar och sen funkar den som vanligt igen i kanske en månad och sen händer det här igen. Är det någon som har liknande problem?

Tror ni att det är något fel på själva telefonen eller är det android som skapar problemet?

Tacksam för svar!

Tomas

Permalänk
Medlem

@anon297171: Om jag minns rätt så var det rätt vanligt att powerknappen strulade på gamla Nexus 5. Antingen byta denna eller köpa ett flipfodral som har en sådan där liten magnet i sig som tänder och släcker skärmen. Angående det andra så låter det som om den skulle råkat ut för bootloop.
När byttes batteriet sist? Om det är originalbatteriet så kan det säkert bli en hel del lustiga fel då detta började väl sjunga på sin sista vers för typ 2 år sedan säkert.
Att kameran startar går ju att ställa in i inställningarna på telefonen, eller så att den inte startar vid 2 tryck på powerknappen. Om det är störande dvs.

Istället för att beställa nytt batteri och byta(iof finns det för runt 100-lappen på aliexpress) så hade jag letat ny telefon om jag vore dig.
Med tanke på problemen LG haft med bootloops på 5x, g4 och alla andra deras telefoner hade jag hållit mig borta från dessa iaf.

Så då du kört stock android och pengar inget är något bekymmer så pixel 2. Är pengar nästan ett bekymmer så oneplus 6. Vill du komma lite billigare undan än så nokia 7 plus. Vill du komma undran billigare än så moto g6 plus. Vill du komma undan billigare än det så xiaomi mi a1. a2 ryktas komma rätt snart också.

Gick själv från en nexus 5 till en nexus 5x(sämsta telefonen jag ägt) till en mi a1 vilken är den bästa telefon jag haft, speciellt med tanke på priset. (1800 från kina istället för typ 2500 på netonnet)

Permalänk
Inaktiv

@creativ Tack för ditt svar! Har nog haft den i ca 4 år nu och har aldrig bytt batteri. Jag är ändå nöjd med den så jag känner inte för att köpa en ny telefon så länge den inte fuckar ur totalt. Vanligtvis funkar den ju bra men sen kommer det ett par dagar när den är helt cp och sen brukar det gå över och det blir normalt igen. Man trycker på powerknappen en gång precis som vanligt men den tolkar det som att man trycker antingen två gånger eller att man håller inne den, så antingen startas kameran eller så stängs telefonen av trots att man inte trycker på "Stäng av" när den rutan kommer upp.

Permalänk
Medlem

Angående powerknappen så fick jag precis samma problem med min Nexus 5a också. I ren vrede slog jag den i en bordskant då fungerade den ett tag igen. Vill minnas att jag använde en app som tände telefonen när jag plockade upp den, på något vis. Ganska länge sedan så jag är lite osäker.

Visa signatur

Intel i9 10900K + Noctua NH-D15 Chromax | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB DDR4 | Seasonic FOCUS GX 850W | Fractal Design Define 7 | Samsung 860 EVO 1TB + Kingston A2000 500GB M.2 NVMe + Seagate BarraCuda 4TB | ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC | Acer 34" Predator X34P IPS Curved 120 Hz G-Sync |

Intel i7 6700K | 16GB RAM | EVGA GeForce GTX 1080 FTW

Permalänk
Medlem

Samma sak började hända min Nexus 5 för ca ett år sen. För några månader sen hängde powerknappen sig i intryckt läge vilket medförde att den konstant starta om sig. Icke fungerande idag.

Tror att man ska kunna köpa en ny powerknapp och löda dit den. För min del kändes det inte värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297171:

@creativ Tack för ditt svar! Har nog haft den i ca 4 år nu och har aldrig bytt batteri. Jag är ändå nöjd med den så jag känner inte för att köpa en ny telefon så länge den inte fuckar ur totalt. Vanligtvis funkar den ju bra men sen kommer det ett par dagar när den är helt cp och sen brukar det gå över och det blir normalt igen. Man trycker på powerknappen en gång precis som vanligt men den tolkar det som att man trycker antingen två gånger eller att man håller inne den, så antingen startas kameran eller så stängs telefonen av trots att man inte trycker på "Stäng av" när den rutan kommer upp.

Då skulle jag iaf rekommendera nytt batteri till att börja med, finns på t.ex. 24.se eller aliexpress. När man ändå har isär telefonen kan man ju fixa powerknappen samtidigt. Finns t.ex. att köpa här: powerknapp

Modellen på telefonen heter D821. D820 är i princip samma fast den var till för usa med lite andra band. Knappar osv är väl dock lika.