Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dött grafikkort?

För nån vecka sen medan jag spelade stängdes datorn av tvärt och jag kunde därefter inte få igång den. Efter mycket testande kom jag fram till att när grafikkortet och dess strömkablar är ikopplade vägrar datorn att starta. Testade först att byta ut nätagget men blev samma resultat där.
Däremot när jag drar ut grafikkortets 6 pin och 8 pin strömkablar och sedan testar att slå på datorn så startar den upp normalt (dock såklart utan grafik från gpun utan får använda mig av moderkortets display outputs).
Jag testade även gpun i en väns dator och hans dator gick heller inte igång när 6 och 8 pin kontakterna var ikopplade. Jag har inte testat att använda någon annan gpu än mitt egna i min dator, men det känns säkert att säga att det är grafikkortet det är fel på. Frågan är vad det är som är fel och om gpun är bortom räddning.

Någon som vet vad som hänt?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

För nån vecka sen medan jag spelade stängdes datorn av tvärt och jag kunde därefter inte få igång den. Efter mycket testande kom jag fram till att när grafikkortet och dess strömkablar är ikopplade vägrar datorn att starta. Testade först att byta ut nätagget men blev samma resultat där.
Däremot när jag drar ut grafikkortets 6 pin och 8 pin strömkablar och sedan testar att slå på datorn så startar den upp normalt (dock såklart utan grafik från gpun utan får använda mig av moderkortets display outputs).
Jag testade även gpun i en väns dator och hans dator gick heller inte igång när 6 och 8 pin kontakterna var ikopplade. Jag har inte testat att använda någon annan gpu än mitt egna i min dator, men det känns säkert att säga att det är grafikkortet det är fel på. Frågan är vad det är som är fel och om gpun är bortom räddning.

Någon som vet vad som hänt?

Kan du ha grafikkortet i pciE porten men utan strömkabel till grafikkortet och dator startar? Isf låter det som någon form av kortslutning på kortet. Har du någon garanti på grafikkortet så att du kan få det reparerat eller utbytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Ja det var så jag menade. Datorn startar med grafikkortet i pci porten så länge strömkablarna inte är i. Är dem i så händer absolut ingenting när jag trycker på strömbrytaren

Edit: Kortet är begagnat sen tidigare och kvitto saknas

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

@Jimemy: Ja det var så jag menade. Datorn startar med grafikkortet i pci porten så länge strömkablarna inte är i. Är dem i så händer absolut ingenting när jag trycker på strömbrytaren

Edit: Kortet är begagnat sen tidigare och kvitto saknas

Då bör du nog börja med att ta ur kortet ur datorn så att inte andra delar tar skada. Har kortet varit så från start eller har det kommit nu? Och har du haft några felsymptom innan kortet gick sönder? Har kortet gått sönder vid en inkoppling eller under drift?

Vad är det för grafikkort?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Kortet är uttaget sen ett tag tillbaka, gtx 980 ti. Jag märkte inga felsymptom alls fören datorn stängde av sig själv under drift, som om strömmen gick. Den startade dock om sig själv och fungerade i ca 3 min innan samma sak hände igen fast denna gång startade den inte om och trycka på på-knappen gav inget resultat.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Detta låter inte enligt mig som ett typiskt grafikkortsproblem, är det något som kan göras åt det hela?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

@tiieempu:

Låter mera som nätdelen har svårt att orka driva GPU kanske nätdelen som håller på att gå sönder?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Detta låter inte enligt mig som ett typiskt grafikkortsproblem, är det något som kan göras åt det hela?

Jag råkade kortsluta mitt grafik-kort, datorn dog naturligvis omedelbart, då nätdelens kortslutnings skydd slog till, dock så efter att ha väntat tills skyddet återställdes, så startade datorn upp utan problem, och allt var frid & fröjd, tills grafik-kortet några månader senare dog utan någon som helst förvarning.

Vad jag vill säga här är att kortet kan ha fått en skada (te.x ESD), som visar sig först långt senare, och eftersom du får samma problem i en annan dator, så skulle jag säga att kortet är dött.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Vet du vad en sk Bakning är ? har du garanti ? annars hade jag plockat ner kortet och bakat det ihop på att det är en kall löddning

Permalänk
Medlem

Fick exakt samma problem på mitt gamla 290X. Det funkade inte i någon annan dator heller (precis som du beskrev det).

Jag skickade det ner till Tyskland för garanti och det blev confirm:at att det var kaputt, och gick inte att laga. Fick pengarna tillbaka

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Hade en kund med samma problem som dig, visade sig vara en liten explossion i strömförsörjningen som var problemet

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Jag hade också ett 980 Ti från EVGA som gav upp. I mitt fall startade datorn om och moderkortet gav ett felmeddelande. Efter två omstarter till kom det ett konstigt ljud och ljus från datorn och hela skiten började ryka.

Jag hade 2 års garanti från butiken så där var det kört, men ringde tillverkaren och dom hade minst 3 års garanti på det kortet (så en månad tillgodo, puh!). Du måste dock registrera kortet hos EVGA. Gör du det så här långt efter måste du skicka bilder på kortet samt in kvitto på var du köpte det. Om killen du köpte av köpte kortet online så finns det chans att butiken har kvar kvittot digitalt. Ge inte upp!

Jag fick ett 1070 som ersatte min nästan 3 år gamla 980 Ti.