Uppgradering av dator (allt utom GPU + lagring), budget 8k

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator (allt utom GPU + lagring), budget 8k

Kort version
Letar efter CPU, moderkort, 16 GB RAM, PSU samt chassi som ska klara av att driva spel i 1080p / 144 Hz. Budget 8k. Vill gärna framtidssäkra, vill enbart behöva köpa nytt grafikkort vid nästa uppgraderingstillfälle.

Lång version
Hej!

Det har äntligen blivit dags för mig att pensionera min stackars i5-3570k. I samband med detta tänkte jag att det kan vara dags att även byta ut PSU samt chassi, då dessa har hängt med sedan 5-6 år tillbaka.

Nuvarande specs
För nuvarande har jag:
i5-3570k
16 gb RAM
GTX 970
2x HDD, 2x SSD
Två skärmar, huvudskärm 1080p / 144 Hz.

Behov och budget
Det jag använder datorn till är framförallt spel av olika typer i 1080p / 144 Hz. De som är mest krävande för CPU är väl PUBG, paradox strategispel, WoW och Vermintide 2 för tillfället. Det har hänt att jag streamar (framförallt WoW), men det är inte ofta. Många SP-spel har jag youtube/twitch på andra skärmen igång samtidigt.

Det jag framförallt är ute efter med CPUn är att jag ska slippa byta den inom de närmaste åren. Jag tänker mig att CPUn ska hålla minst ett, men gärna två grafikkortsbyten (har traditionellt bytt varannan Nvidia-generation).

Chassit ska gärna vara tyst och stilrent (...kan ha en viss förkärlek till Fractal Design här). Jag har ett par 120mm fläktar i mitt nuvarande chassi som jag tänkte återanvända.

Min budget ligger på ca 8k. Jag kan bygga ihop datorn själv.

Egna förslag och tankar
Preliminärt skulle det vara något i denna stilen:

Jag har letat runt lite på forumet efter liknande trådar, och har hämtat mycket inspiration från denna tråden

Min största fråga är kring val av processor, 8600k vs 8700k. Om jag kör på en 8700k istället lägger det på en tusenlapp, vilket jag skulle kunna tänka mig om det är motiverat nog (eller om man skär ner på de andra prylarna).

Som jag förstår det klarar 8600k av att pusha 144 Hz och samtidigt streama de flesta moderna spel (som inte flaskhalsas av GPUn), men hur länge kommer detta hålla tro? Finns det något som pekar mot att spel snart till större grad kommer börja utnyttja i7-ans HT-möjligheter inom de närmaste åren?

Angående moderkort och minne - finns det någon anledning att inte köpa de högst klockade minnen som finns inom samma prisklass? Märkte att just Corsair CL15 LPX finns med olika frekvenser (2133 MHz upp till 3000 MHz) för samma pris. Klarar inte nästan alla moderkort (Z370 i alla fall) av att klocka ner RAM om det skulle behövas?

När det kommer till CPU kylare har jag rätt dålig koll. Jag har inga enorma ambitioner på att överklocka CPUn (till att börja med, iaf), och tog bara något som var billigt och hade bra omdömen. Brukar det följa med kylpasta till CPUn / kylaren, eller är det något man för köpa extra?

Om ni har orkat ta er genom hela tråden tackar jag för mig och ser fram emot er input!

/Krisppo

Permalänk
Medlem

Det finns Ryzen om du inte visste? Kanske du säkerligen gjorde.

Men om du som vill streama så skulle nog 6/12 funka som t.ex en Ryzen 2600x kanske kan vara passande, kostar ungefär som 8600k fast du får då Hyperthreading.

Och Streaming och CPU krävande spel älskar flera trådar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det finns Ryzen om du inte visste? Kanske du säkerligen gjorde.

Men om du som vill streama så skulle nog 6/12 funka som t.ex en Ryzen 2600x kanske kan vara passande, kostar ungefär som 8600k fast du får då Hyperthreading.

Och Streaming och CPU krävande spel älskar flera trådar.

Som jag förstod det från andra liknande forumtrådar ska Intel vara snäppet vassare när det kommer till spel, och om man vill säkra sig några år frammåt är det i princip 8600k/8700k som gäller över Ryzen i liknande prisklass.

Det är mest därför jag inte har kollat upp Ryzen något speciellt, men det kan mycket väl vara en felaktig uppfattning från min sida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisppo:

Som jag förstod det från andra liknande forumtrådar ska Intel vara snäppet vassare när det kommer till spel, och om man vill säkra sig några år frammåt är det i princip 8600k/8700k som gäller över Ryzen i liknande prisklass.

Det är mest därför jag inte har kollat upp Ryzen något speciellt, men det kan mycket väl vara en felaktig uppfattning från min sida!

Om du ska streama samtidigt som du spelar kommer Ryzen troligtvis prestera bättre (beroende på hur streamningen är uppsatt) eftersom de har fler processorkärnor. Anledningen till att Intel är bättre i spel är att de har bättre prestanda per kärna och spel använder sällan alla kärnor fullt ut, utan har därför mer nytta av några få snabba kärnor som det är i Intel. Men om du streamar samtidigt kommer den extra belastningen göra att alla kärnor används ändå och då kan Ryzen prestera bättre.

Permalänk
Medlem

Om du ska streama PUBG så klarar 8700K 10Mbps Faster och 2700X 12Mbps Medium. Om man klockar 8700K till 5GHz så klarar den nästan lagg fri streaming 12Mbps Medium. Detta är alltså vad tittarna kommer att uppleva, 8700K levererar högre FPS till den som spelar. i9-9900K som kommer finnas i butik om ca 2 månader kommer säkert råda bot på det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11692276/

OBS kylaren som man får med 2700X är bra, man får lägga pengarna på RAM-minne 3200MHz istället

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Hade också valt Ryzen om du ska streama spel. En 2600X är en väldigt prisvärd CPU dessutom.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Tack för er input!

Kanske lutar lite mer åt en Ryzen då (2600X), speciellt om det nu verkar finnas möjlighet att slippa byta socket fram till år 2020 om man skulle vilja gå upp ett steg i CPU trots allt.

Om man skulle bortse från streaming, skulle ni fortfarande rekommendera en Ryzen för motsvarande pris vad en 8600k kostar? Streaming är verkligen inte en prioritet, det är mer en kul sak vid sidan och jag lägger hellre pengarna på något som håller för spel längre fram i tiden.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut rekommendera en Ryzen 2600X över en Intel 8600K. 6 kärnor/6 trådar tycker jag känns lite i minsta laget, känns inte alls framtidssäkert. Har själv valt en Ryzen 2700X till min nya dator, många kärnor och trådar verkar vara i fokus idag. Precis som du planerar jag att ha min CPU ett bra tag.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisppo:

Tack för er input!

Kanske lutar lite mer åt en Ryzen då (2600X), speciellt om det nu verkar finnas möjlighet att slippa byta socket fram till år 2020 om man skulle vilja gå upp ett steg i CPU trots allt.

Om man skulle bortse från streaming, skulle ni fortfarande rekommendera en Ryzen för motsvarande pris vad en 8600k kostar? Streaming är verkligen inte en prioritet, det är mer en kul sak vid sidan och jag lägger hellre pengarna på något som håller för spel längre fram i tiden.

Som du själv sagt är Intel en processor som är bättre lämpad för spel. Kan prestera alltifrån några procent till 15-20% bättre än Ryzen som i t.ex Fallout 4 i 1080p. Däremot så skiljer det sig oftast inte så mycket i 1080p och högre upplösningar. Den klarar sig säkert okej till streaming också - även om kanske Ryzen gör det bättre.

Anledningen till att jag inte skulle valt Ryzen personligen är för att man skulle kunna ha otur att ens "nya favoritspel" inte presterar så bra med Ryzen.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Visst du kan skaffa en 2600X om du vill ha en sidgradering för enbart spel.
När man väger in OC så är AMD ett skämt för spel.

Klocka CPUn och köp en vetting uppgradering när det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Som du själv sagt är Intel en processor som är bättre lämpad för spel. Kan prestera alltifrån några procent till 15-20% bättre än Ryzen som i t.ex Fallout 4 i 1080p. Däremot så skiljer det sig oftast inte så mycket i 1080p och högre upplösningar. Den klarar sig säkert okej till streaming också - även om kanske Ryzen gör det bättre.

Anledningen till att jag inte skulle valt Ryzen personligen är för att man skulle kunna ha otur att ens "nya favoritspel" inte presterar så bra med Ryzen.

Alright, låter vettigt. Kollade upp några tester (inklusive Sweclockers egna) och måste säga att 8600k känns lite säkrare, speciellt om jag köper bättre kylare för framtida OC.

Skrivet av Sinery:

Visst du kan skaffa en 2600X om du vill ha en sidgradering för enbart spel.
När man väger in OC så är AMD ett skämt för spel.

Klocka CPUn och köp en vetting uppgradering när det passar.

Menar du att en 2600X skulle vara sidegrade för min nuvarande 3570k? Jag har den OCad till 4,2 GHz i dagens läge (har försökt klocka högre, men det blir snabbt instabilt trots låga temperaturer), och då flaskhalsar den mig ganska brutalt i vissa spel (därav att jag vill uppgradera nu )

---

Som det ser ut nu står det mellan två alternativ:
i5-8600k + kylare som klarar OC. Pengarna räcker då bara till 3000 MHz minnen samt ett billigare moderkort.
vs
R5-2600X med stockkylare. Pengarna jag sparar här skulle då gå till 3200 MHz minnen och eventuellt ett bättre moderkort.

Då streaming verkligen inte är en prioritet för mig och att när det kommer till spel prioriterar jag stabil och hög FPS över snygg grafik lutar det åt 8600k.

Jag tänkte dock vänta till slutet av helgen med att lägga beställning, så om någon har mer att komma med är jag tacksam!

Permalänk
Inaktiv

När Coffee Lake Refresh kommer om två månader så är det rätt mysko att du ska köpa Coffee Lake. Din rigg kommer tappa värde så smartast är ändå att vänta på i7:an som har 8kärnor utan HT. Köper du 8600K får du 6 kärnor utan HT. De kommer hamna i samma price range.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon2110: Nja nya Intel refresh i7 kommer inte landa på i5-8600K. Det jag sett är nya i9-9900K för runt 5000kr vid släpp för att sen sjunka ner mot 4500kr. Glappet där emellan blir 4100 vid släpp för att sjunka ner mot 3600kr

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@darkshippo: Nja nya Intel refresh i7 kommer inte landa på i5-8600K. Det jag sett är nya i9-9900K för runt 5000kr vid släpp för att sen sjunka ner mot 4500kr. Glappet där emellan blir 4100 vid släpp för att sjunka ner mot 3600kr

Ryzen 2700X som i9-9900K skall konkurrera mot ligger runt 3279 kr, https://www.komplett.se/product/993767/datorutrustning/pc-kom... och jag har svårt att tro Intel lägger sig så högt över AMDs konsumentflaggskepp, men vi får helt enkelt se om Intel kan ta så mycket betalt för sin cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ryzen 2700X som i9-9900K skall konkurrera mot ligger runt 3279 kr, https://www.komplett.se/product/993767/datorutrustning/pc-kom... och jag har svårt att tro Intel lägger sig så högt över AMDs konsumentflaggskepp, men vi får helt enkelt se om Intel kan ta så mycket betalt för sin cpu.

Förklara detta med din logik
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11694914/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv

Därför att det är skillnad på HEDT och vanliga konsumenter. HEDT köps ofta av företag och där är de inte lika priskänsliga som privatpersoner. Det är bara att titta på servermarknaden. Många ggr är hårdvaran endast en mindre del av kostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel