SMART-fel på NAS-disk

Permalänk
Medlem

SMART-fel på NAS-disk

En av diskarna i min DS212j har under en tid genererat en hel del varningar i de schemalagda SMART-testerna jag kör. Det handlar om skadade sektorer och den inkrementella historiken ser ut enligt nedan:

Disken är en gammal WD20EARS (WD Green) från 2011, så jag är ju inte direkt förvånad över att den är trött, men jag undrar lite hur stort problem detta anses vara och hur kritiskt det är att byta ut disken. DSM säger att sektorerna är reparerade/reallokerade.

Funderar i varje fall på att byta ut den mot en WD Red (EFRX-serien), Seagates IronWolf-serie eller nån HGST-modell. Tankar? Man har ju sneglat Backblazes statistik men många modeller där är ju enterprisediskar och jag känner att när man bara köper ett exemplar så är det ju ändå hit-or-miss om man får ett måndagsex eller inte.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Vila i frid

Det beror på hur pass viktiga data du har på disken. Sitter disken i raid-1 eller 5 är det mindre kritiskt. Själv byter jag så snart fel uppstår och får ny disk via tillverkarens garanti om det gått längre än ett år och inte kan ta det via handlaren.

Permalänk
Medlem

Det verkar ha varit konstant 4 stycken skadade i nästan ett år. Jag hade inte varit orolig. Förutsatt att det finns backup / raid alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Va, fasen. Byt disken. Bara att återskapa RAID:en (eller är den inte raidad, desto lättare).

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

En oberoende regelbunden uppdaterad backup bör ändå göras, det finns andra saker än trasiga diskar som kan totalhaverera en NAS - tex åska...

Din wd-green-disk talar i alla fall om att den börja vara krasslig, den jag råkade på gjorde inte det och inget som heller registrerades i SMART men gjorde RAID:en långsam som fasen...

så, ja det är nog dags att boka in en ny disk inom inte allt för lång framtid - såvida du inte tänker nyttja redudansen till 'the bitter end' (och också samtidigt riskerar datat om nästa disk börja ha fel samtidigt - därav ofta uppdaterade oberoende backupper i dom lägena)

Permalänk
Medlem

@Arzei: Tre EARS-diskar gjorde sådär för mig under loppet av 5 år eller så, kort innan de dog helt och hållet. Ta det som en allvarlig varning ifall du inte har ordning på backuper och redundans.
Jag bytte ut dem en efter en mot WD Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

@Arzei: Tre EARS-diskar gjorde sådär för mig under loppet av 5 år eller så, kort innan de dog helt och hållet. Ta det som en allvarlig varning ifall du inte har ordning på backuper och redundans.
Jag bytte ut dem en efter en mot WD Red.

Samma här, Min EARS dog helt plötsligt och hoppade ur min raid 10 array för någon dag sen. Ersatte den med en fin red 2tb som kostar knappt något idag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.