AMD missar kvartalsmålen till följd av sviktande efterfrågan på grafikkort

Permalänk
Melding Plague

AMD missar kvartalsmålen till följd av sviktande efterfrågan på grafikkort

Att luften gått ur kryptomarknaden påverkar AMD, som missar sina finansiella mål för årets tredje kvartal. Stark processorförsäljning på klient- och serversidan väger samtidigt upp nedgången.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så förvånande med tanke på den pristrend hårdvara överlag har i dagsläget. Många väljer att avvakta tror jag

Permalänk
Medlem

Jäkligt gött att se att det äntligen går bättre för AMD trots att de missade sina egna mål så är det fortfarande en ökning. Hoppas deras nya GPUer får framgång sen också.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Gick ni med förlust? Nej...
Fick ni ingen vinst? Jo... vi fick vinst.
hmm.
Är ni inte nöjda med detta? Jo... men aktieägarna är inte nöjda.

Sparka dem då, så blir resultatet bättre

Permalänk
Medlem

Gött att se att de fortsätter att gå med vinst Synd att de minnade målen dock. Deras aktie har haft en utförsbacke på sistonne

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Jacob, nu måste jag verkligen veta - vart fick ni tag på denna urcoola mini-Hulkbustern på bilden??

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Jacob, nu måste jag verkligen veta - vart fick ni tag på denna urcoola mini-Hulkbustern på bilden??

Ser väldigt mycket ut som en Amiibo-figur.
Edit: Eller Disney Infinity, som väl är deras ripoff på Amiibo.

Permalänk
Avstängd

Klart servrar vill ha fler kärnor, speciellt när dom klår Intel så hårt med både IPC/Valuta och Kärnor/Valuta.

Är väl endast specifika uppgifter som Intel är bättre på i dagsläget på Enterprise sidan? Typ laster som kräver låg latens mellan kärnorna och till RAM.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Som aktieägare förväntar (hoppas hårt iaf) man väl sig dock att företaget ska nå sina mål. Målet är ju ändå ett typ av löfte till aktieägarna, så även om det går bra kanske det känns lite oroande att AMD gjorde en bristande analys av marknaden. Att det går bra just nu betyder ju att AMD åtminstone har en chans att korrigera detta inför kommande år.

Jag tror inte heller att grafikkortsförsäljningen kommer att öka i det närmaste (12-18 månader), de flesta jag känner sitter kvar på sina 1070/1080 och känner inget behov att uppgradera just nu. Däremot ska det bli spännande när Intel ger sig in på grafikkortsmarknaden, förhoppningsvis kommer det pressa priserna lite, men det är väl 2-3 år till om jag inte minns fel?

Permalänk
Medlem

Även om det nog är sant att PS4/XBOX inte säljer in samma utsträckning längre så får jag känslan av att väldigt få köper Epyc. Hade verkligen förväntat mig bättre resultat där. Får se hur marknaden reagerar, misstänker <20 innan aktien planar.

Långsiktigt ser ju dock AMD bra ut, så länge deras ledning inte sänker bolaget igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja ganska många amerikanska företag handlas på bra mycket högre multiplar än svenska marknadens större bolag. Så det är klart fallhöjden blir större.
AMD ner 30% på en månad och nvidia ligger inte långt efter med 25% ner.
Inatt (efter amerikansk börsstängning) är det dags för Intel att ge sin kvartalsrapport och gissningen inför denna är väl att de också kommer dyka en del till.
Intel har inte gått ner lika mycket senaste månaden men till skillnad från tidigare nämnda två så har Intel tappat i börsvärde även tidigare 2 månader så börsen har redan varit hård mot intel här ett tag vilket gör att de inte har lika mycket fallhöjd och därmed också blir lite mindre volatil.

Aja.
Trist att AMD börjar dyka någon vecka eller två efter att media och analyshus kört på med nyheter om att det fanns väldans massa tillväxtpotential i företaget. 30% av AMDs värde är väck sedan nyheten rullade ut här och där för ca en månad sedan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Klart servrar vill ha fler kärnor, speciellt när dom klår Intel så hårt med både IPC/Valuta och Kärnor/Valuta.

Är väl endast specifika uppgifter som Intel är bättre på i dagsläget på Enterprise sidan? Typ laster som kräver låg latens mellan kärnorna och till RAM.

Verkligen inte. Intel har fortfarande många områden där Epyc inte funkar eller är ett sämre val. Trots att det är så förvillande bland Intels modeller finns det SKUer för precis alla laster, alla licenser och alla behov.

Xeon Platinum är ju exempelvis helt ensam på marknaden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeiman:

@Paddanx: Som aktieägare förväntar (hoppas hårt iaf) man väl sig dock att företaget ska nå sina mål. Målet är ju ändå ett typ av löfte till aktieägarna, så även om det går bra kanske det känns lite oroande att AMD gjorde en bristande analys av marknaden. Att det går bra just nu betyder ju att AMD åtminstone har en chans att korrigera detta inför kommande år.

Vilket är varför jag tror det hade blivit bättre om man avskaffat aktieägande bolag, som tvingas gör drastiska beslut, för att gynna personer som bara vill mjölka pengar. Mindre girighet så att säga (där av sparka dem)

Att gå med vinst till en rimlig nivå, borde räcka mer än väl. Att tvingas sälja tekniker eller fördelar, för att betala aktieägare vinner ingen utom några giriga traders på.

Skrivet av heeiman:

Jag tror inte heller att grafikkortsförsäljningen kommer att öka i det närmaste (12-18 månader), de flesta jag känner sitter kvar på sina 1070/1080 och känner inget behov att uppgradera just nu. Däremot ska det bli spännande när Intel ger sig in på grafikkortsmarknaden, förhoppningsvis kommer det pressa priserna lite, men det är väl 2-3 år till om jag inte minns fel?

De kommer ju inte öka till mining nivån, nej. Och om man är investerade är det rätt klokt att veta "varför" det går så bra som det gör. AMD har sluta sälja lika många kort. Nvidia valde istället att inte släppa något nytt och tvångssäljer gamla 10-serien 1 år till för att tömma deras överproducerade lager.

Så nej, jag tror inte heller folk springer till affären för att köpa samma kort som de kunnat köpa i 2-3 år nu till samma pris de kunnat köpa dem i 2-3 år nu.

Intels prognos var runt 2020, och midrange och budget kort. Tror det hänger en hel del på 10nm dock, för just nu, har de bara inte kapacitet att göra korten. Sen vet vi ju inte hur bra de är, men förra gången försökte de göra GPU utan hårdvaru-lösning, pga patent trollande (också en sak som behöver ha betydligt kortare datum för utgång än de har idag), men nu har de istället licenserat AMDs design och teknik, och ska bygga kort på det.

Om nu dock AMD lyckas med 7nm lanseringen av både Navi och Ryzen, lär de få både marknad och bra vinst. Men bra priser lär vi konsumenter inte se på år och dar med de prisnivåer per prestanda man har idag.

Permalänk
Inaktiv

Rätt åt dem!! De har eftersatt sin GPU avdelning enormt de senaste åren med både dålig planering och slarv från Lisa Su till den grad så att Raja Koduri stack till Intel.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att de inte säljer så mycket grafikkort, de har ju bara gamla modeller nu till snorhöga priser. Jag är väl inte ensam om atr hålla i pengarna tills det kommer nytt i mer intressant prisklass

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Rätt åt dem!! De har eftersatt sin GPU avdelning enormt de senaste åren med både dålig planering och slarv från Lisa Su till den grad så att Raja Koduri stack till Intel.

Pengar växer inte på träd.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Rätt åt dem!! De har eftersatt sin GPU avdelning enormt de senaste åren med både dålig planering och slarv från Lisa Su till den grad så att Raja Koduri stack till Intel.

Äsch. Se framåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vilket är varför jag tror det hade blivit bättre om man avskaffat aktieägande bolag, som tvingas gör drastiska beslut, för att gynna personer som bara vill mjölka pengar. Mindre girighet så att säga (där av sparka dem)

Att gå med vinst till en rimlig nivå, borde räcka mer än väl. Att tvingas sälja tekniker eller fördelar, för att betala aktieägare vinner ingen utom några giriga traders på.

De kommer ju inte öka till mining nivån, nej. Och om man är investerade är det rätt klokt att veta "varför" det går så bra som det gör. AMD har sluta sälja lika många kort. Nvidia valde istället att inte släppa något nytt och tvångssäljer gamla 10-serien 1 år till för att tömma deras överproducerade lager.

Så nej, jag tror inte heller folk springer till affären för att köpa samma kort som de kunnat köpa i 2-3 år nu till samma pris de kunnat köpa dem i 2-3 år nu.

Intels prognos var runt 2020, och midrange och budget kort. Tror det hänger en hel del på 10nm dock, för just nu, har de bara inte kapacitet att göra korten. Sen vet vi ju inte hur bra de är, men förra gången försökte de göra GPU utan hårdvaru-lösning, pga patent trollande (också en sak som behöver ha betydligt kortare datum för utgång än de har idag), men nu har de istället licenserat AMDs design och teknik, och ska bygga kort på det.

Om nu dock AMD lyckas med 7nm lanseringen av både Navi och Ryzen, lär de få både marknad och bra vinst. Men bra priser lär vi konsumenter inte se på år och dar med de prisnivåer per prestanda man har idag.

Du vet att Aktieägare inte enbart är den minoritet som handlar på börsen va? Aktieägare inkluderar också investerare som går in med större summor pengar och får därför ett ägande i gengäld. Utan dem skulle vi inte ha speciellt många företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vilket är varför jag tror det hade blivit bättre om man avskaffat aktieägande bolag, som tvingas gör drastiska beslut, för att gynna personer som bara vill mjölka pengar. Mindre girighet så att säga (där av sparka dem)

”Avskaffa allt! Företag är välgörenhet och utveckling är gratis!”

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Rätt åt dem!! De har eftersatt sin GPU avdelning enormt de senaste åren med både dålig planering och slarv från Lisa Su till den grad så att Raja Koduri stack till Intel.

jag tar ryzen över ett kort som kunkurerar med 14000kr prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Njae... De matchade eller slog faktiskt i princip allt de hade sagt. Förutom just grafikkort som tappade efter att krypto boomen lade sig. Deta samma är sant för Nvidia som också gått ner en hel del.

Detta räckte med detta för att dra aktien dock då marknaden är lite volatil efter AMD's snabba uppgång. Något rapporten visar är att Ryzen går riktigt bra, att de är on track med sin utveckling och att de plockar kunder på serversidan.

Kort så går det bättre för dem än på mycket länge. RTG kanske de borde bryta ut i eget bolag för att det inte skall påverka såhär, då CPU delen går så bra. Men o andra sidan så möjliggör de ökade intäkterna sattsning på utveckling även där.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Är det inte mer regel än undantag att företag sätter upp mål som i själva verket knappt går att leva upp till?
Oavsett går ju ekonomin åt rätt håll.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Njae... De matchade eller slog faktiskt i princip allt de hade sagt.

Kort så går det bättre för dem än på mycket länge. Men o andra sidan så möjliggör de ökade intäkterna sattsning på utveckling även där.

En kraschad aktie och minskad intäkt har vi svart på vitt. Ungefär 130 miljoner kronor mindre vinst än förra kvartalet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Vilket är varför jag tror det hade blivit bättre om man avskaffat aktieägande bolag, som tvingas gör drastiska beslut, för att gynna personer som bara vill mjölka pengar. Mindre girighet så att säga (där av sparka dem)

Att gå med vinst till en rimlig nivå, borde räcka mer än väl. Att tvingas sälja tekniker eller fördelar, för att betala aktieägare vinner ingen utom några giriga traders på.

Mmm... Jag tycker nog det här ger en lite missvisande bild av vad aktieföretag innebär. En sviktande kurs kan såklart innebära missnöje med hur företaget brdriver business (något vi sett hos exempelvis svenska Hennes & mauritz senaste 3 åren), men det är absolut inte enda anledningen. Alla kursröresler handlar inte om missnöje med ledningen eller produkten eller hur företaget bedrivs.
Om vi tar exemplet med AMD som nu dykt en hel del så vill jag påstå att det inte så mycket handlar om missnöje med hur de sköter sin business utan snarare att aktievärderingen har byggt på framtidsdrömmar. För AMDs aktie har handlats på väldigt höga multiplar och förhoppningar på vad AMD om 2-3 år kan väntas bli om det fortsätter gå som tåget.
Att lite av drömmandet introduceras för verkligheten innebär här att aktievärdet korrigeras mer till verkligheten. Det tar sig uttryck i att intresset att äga aktien svalnar men detta tvingar inte företaget att göra ändringar för utdelningar eller liknande.
Men det kan även handla om hur stor marknadspotential det för närvarande finns. Ingen förväntar sig att bilföretag ska sälja mest bilar ett år in efter en ordentlig lågkonjuktur. Kravet på ett aktiebolag behöver inte vara att ändra på sin business även om kursen går ner när marknaden inte ger förutsättningar för samma värden som tidigare.
Det kan ju vara så att både intel och AMD kommer sälja lite mindre processorer om det nu blir lågkonjuktur och det kommer ge minskad omsättning i branchen. Så är det bara och då kommer väl en del aktieägare lämna det marknadssegmentet. Inte i bitterhet för ledningen utan för att marknaden är svalare. Men aktiens värdering är inte det som kommer drabba företaget, utan det som drabbar företaget i så fall är istället faktisk minskad efterfrågan på marknaden vilket leder till mindre omsättning.

För övrigt är aktieföretag som idé en ganska solidarisk tanke kan jag tycka. Istället för att en person äger hela rubbet så erbjuds andra att köpa in sig på delar av företaget och dela både börda och vinst. Man kan få in riskkapital även när företaget går dåligt i lägen där lånegivare kanske inte är intresserade och som ersättning om man skickar in pengar får man vara med och äga.
Då har vi fortfarande inte börjat prata om börsnoterade företag så traders är inte av relevans ännu.
Det du kanske tänker på är specifikt börsnotering av företag. Att tillåta den breda massan att få vara med och bli ägare så att det inte bara är få . Här kan traders tjäna pengar också såklart. Finns för och nackdelar med börsen - men det känns som det behövs en avgrundsdjup förklaring för den delen. Jag spar den till om frågan kommer upp igen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon162230:

Rätt åt dem!! De har eftersatt sin GPU avdelning enormt de senaste åren med både dålig planering och slarv från Lisa Su till den grad så att Raja Koduri stack till Intel.

Jag skulle nog snarare säga såhär:
Rimligt att aktievärdet går ner en del. Aktien var väldans högt värderad.
"De har eftersatt sin GPU avdelning enormt de senaste åren med både ändrat fokus till processorerna för att få ut en bra produkt på den fronten och ny strategi från Lisa Su till den grad så att Raja Koduri stack till Intel. Det fanns antagligen inte pengar nog att storsatsa på båda fronterna samtidigt och då var det kanske taktiskt ganska bra att få fram en bra produkt än att köra vidare på två underbudgeterade grenar".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Knappast någon big deal för AMD, rätt åt dem, högmod går före fall sägs det... Nu snubblade de uppenbarligen. Hoppas man lärt någonting av detta...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du vet att Aktieägare inte enbart är den minoritet som handlar på börsen va? Aktieägare inkluderar också investerare som går in med större summor pengar och får därför ett ägande i gengäld. Utan dem skulle vi inte ha speciellt många företag.

& @Söderbäck

Och det är inga problem att göra i andra typer av bolag heller. Har inget emot "företag" eller ägande till investerare. Det jag har emot är att ett aktiebolag ser ut att gå under, för de går plus, och de sprider rykten, på gott och ont, för att sedan kunna gynnas av dessa när de köpt aktier. Mao... "investerarna" har inga skyldigheter mot företagets bästa.

Mao, problemet är att man manipulerar företaget genom aktierna... inte företaget genom att du investerar. Du kan tjäna pengar på företaget, utan att investera ett enda skit i "företagets intresse". Där är problemet. Så att företaget går med vinst är inte "bra nog".

Och poängen visade du väl med H&M Söderbäck, då i andra typer av bolag hade detta lösts internt. Inte genom att "ryktet om att de sköter sig dåligt får kursen att gå ner, men andra köper ändå det för de kan tjäna på att det går dåligt ändå." Att folk kan faktiskt tjäna på att det går dåligt också via tex obligationer eller rent av kommissionen... vilket ju inte gynnar företaget i sig.

I sig är väl inte aktiebolag kanske problemet, men sekunden du börsnoteras, blir det.

Skrivet av RaZman:

”Avskaffa allt! Företag är välgörenhet och utveckling är gratis!”

Nej... överdriv lagom.
Men vinst är tydligen gratis och självklart enligt alla aktier. Alla måste ge vinst. Vinst, vinst...

Permalänk
Avstängd

AMD ska va glada att de kunde chockhöja priserna och tjäna på kryptohypen men de kan så klart inte räkna med att de kan kränga oändligt med grafikkort i all evighet.

Jag gissar på att de högt uppsatta på AMD sålde sina aktier i tid iallafall

Permalänk
Medlem

Krypto eller ej borde de, som nVidia, haft sitt nästa kort redo ifall att kryptobubblan skulle spricka (vilket den gjorde). Nu får de dras med sämre siffror till nästa år då kortet kommer (dessvärre lite för sent). Dumt drag där måste jag säga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Mitt problem med aktibolagsmodellen är att möjligheten till återinvestering och tillväxt helt försvinner. Man kan inte upprätthålla tillväxt med ständiga emissioner. Och sen måste vissa människor (delägare) räddas ifrån dom själva. Så fort alla siffror pekar uppåt så ställer sig delägare upp i synkron och skriker att dessa tre förändringar måste genomföras nu, vi dör! Roten till problemet är att delägare varken har den erfarenhet eller utbildning som krävs för att driva ett företag. Det hade inte varit ett problem ifall dom kunde sitta ner, hålla käften och hålla plånboken öppen. Det är inte deras roll att styra företaget. Styrelsen ska ägna sig åt långsiktig strategi, VDn ska genomföra den i praktiken och delägarna ska vara tysta med sig och håva in pengar.