Permalänk
Medlem

Diskmaskin, värd att laga?

Jag har en Whirlpool ADP7868 som verkar ha lagt ner.
Felkoden är F6 och vad jag lyckats googla fram så betyder det att den inte fylls med vatten som den ska. Att det antingen är något fel på vattenförsörjningen (det är inget fel fram till själva anslutningen på diskmaskinen vad jag kunnat se) eller att ventilen i intaget på diskmaskinen behöver lagas/bytas.

När man startar den så hör man att det rinner vatten och den börjar spola men man hör även ett lite "knackande" ljud, som inte funnits innan, med jämna mellanrum och sedan, efter 3-4 min, så avbryts programmet och felkoden visas.

Jag har inte ringt och kollat med servicetekniker vad det skulle kunna kosta att byta ännu, vilket såklart är en del av ekvationen, men det är en manskin som har några åt på nacken. Jag är inte helt säker på när den köptes (hittar inte kvittot just nu) men jag tror att det bör ha varit 2009 eller möjligen 2010, så den är ju 10 år och kanske lite till.

Så tror ni att det är värt att laga en så gammal maskin? Hur länge brukar diskmaskiner hålla? Det kanske inte är så lång tid till nästa grej rasar?

Permalänk
Medlem

@dumbo: Kan du lokalisera felet så kan du nog hitta reservdel och laga själv.
Oftast så kostar det för mycket för att laga via auktoriserad verkstad på en äldre maskin med utkörningsavgifter, undersökningskostnad mm.

https://www.whirlpool.se/kundservice/reservdelar.content.html

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem på min Cylinda ifjol, hörde att den började ta in vatten men sa sedan ifrån när det gått ett tag. Maskinen är sedan 2007. Beställde en inloppsventil på vitavaror.se för 650kr och bytte själv. Är man lite grundhändig så klara man det, lite trångt att komma åt bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kan löna sig att laga, beroende på del såklart. Själv så lagade jag svärföräldrarnas diskmaskin och då är man inom "cirkeln".
Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Ang. att laga själv så är jag relativt händig men hur konstaterar man att det är ett mekaniskt fel på inloppsventilen? Antar att man får montera bort den och strömsätta den med rätt spänning och se om den rör sig? (Utgår från att det är någon form av solenoid.)
Hittade vad som verkar vara rätt del på Ebay UK för dryga 500kr med frakt.

Om man nu skulle byta den själv och det skulle börja läcka och orsaka skada, hur blir det med försäkring och så?

Risken är väl liten, såklart, men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Tack för svaren.
Ang. att laga själv så är jag relativt händig men hur konstaterar man att det är ett mekaniskt fel på inloppsventilen? Antar att man får montera bort den och strömsätta den med rätt spänning och se om den rör sig? (Utgår från att det är någon form av solenoid.)
Hittade vad som verkar vara rätt del på Ebay UK för dryga 500kr med frakt.

Om man nu skulle byta den själv och det skulle börja läcka och orsaka skada, hur blir det med försäkring och så?

Risken är väl liten, såklart, men...

När jag hade problem hittade jag denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/cylinda-dm-36-tar-inte-...
Har du tur så kanske kanske du har två spolar och kan mäta var för sig och se en skillnad.