Trasigt grafikkort eller nätdel? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort eller nätdel? Vad tror ni?

Tjena,

min dator startade inte idag på morgonen. Började felsöka lite grann och kom fram till att det var nätdelen som var trasig.
Men precis innan jag satte mig i bilen för att köpa ett nytt provade jag att koppla ur allt utom MB och CPU. Och då startade den.
Kopplade sedan successivt in allt det andra och så fort jag kopplar in grafikkortet vägrar den att starta.

Inser nu att det då antingen är nätaggregatet eller grafikkortet. Vilket tror ni är mest troligt? Det är ett 980ti som inte vart överklockat och ett EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold det handlar om.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat att anslutningen för PCIe-ström sitter i ordentligt? Även i nätaggregatssidan alltså tänker jag.

Har du en annan dator att testa grafikkortet i?

Glöm inte att nätdelen har en väldigt generös garantitid. 10 år tror jag det är.

Permalänk
Medlem

Drog till Inet när dom öppnade och dom satte mitt grafikkort i deras testrigg. Då startade inte den heller. Så fick bli ett nytt kort. 2080 blev det.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem som du men jag hade mer tur för plånboken. Det var Nätaggregatet som inte gav tillräcklig ström åt PCI-E.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem, att min dator inte startade. Det visade sig vara mitt Msi geforce gtx 1070 som var problemet.

Visa signatur

i7 8086k | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus X Hero | Asus Geforce GTX 1070 Strix 8gb | Intel 600p series 256gb

Permalänk
Medlem

Nu är nya kortet installerat och datorn fungerar precis som den ska. Dyrt när saker går sönder. Ska skicka mitt gamla till EVGA och se vad dom säger.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)