Permalänk

100% CPU i spel

Tja! Har ett problem när jag spelar Rainbow Six Siege går CPUn upp i 100% konstant och "surrar" lite.
Har inga program på i bakgrunden utan det är endast spelet som gör så att den går på 100%.
Tabbar jag ner går det ner på 20-30% direkt.
Ska jag vara orolig över att CPUn kan gå sönder?

Tack för förhand

Permalänk
Medlem

Vad är det för CPU du har? den kommer inte gå sönder, men den verkar få jobba med spelen du spelar.

så igen, vad för CPU har du och vilka spel spelar du?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

En CPU är gjord för att gå i 100 % dygnet runt.

Det kan vara både bra eller dåligt att den går i 100 % när du spelar.

Är det ett beräkningsintensivt spel där grafikkortet spelar mindre roll är det bra. Då flyter det på som bäst om processorn får så mycket av datorkraften som möjligt.

Är det ett grafikintensivt spel där processorn når 100 % innan grafikkortet gör det så är det mindre bra. Då arbetar inte grafikkortet så intensivt som det skulle kunna göra och då får du inte lika bra flyt som du hade kunnat få med en mer kraftfull processor.

Permalänk

Tack för svar!
Sitter på en Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz med en GTX 970 och det är endast i Rainbow Six Siege som processorn låter och är på 100%, i andra spel är det inga problem.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@VonLanner: Det du hör som ett surrande ljud är antingen en fläkt, troligtvis processorkylaren som varvar upp när processorn blir varm, eller spoltjut från nätaggregatet (a.k.a. coil whine). Om det är processorkylaren som låter och man tycker det är störande så går det alltid att byta till en bättre kylare.

Är det däremot spoltjut från nätaggregatet så är det knepigare, då det är ett fenomen som beror på kombinationen av hårdvara du har och hur den belastas. Helt ofarligt dock, och tycker man det är störande så räcker det oftast att byta till ett annat nätagg.

Men när det gäller processorbelastningen så är processorn som sagt gjort för att kunna köra 100%, och just Rainbow Six Siege är väl väldigt processortungt vad jag hört. Den enda risken med det är om kylningen i datorn är undermålig, så att processorn blir för varm. Men det är ju enkelt att kolla, bara köra t.ex. HWMonitor och se hur varm processorn blir när du spelar. Så länge som den håller sig under ca 90°C är det lugnt, fast en oklockad 6600K borde inte bli varmare än ca 70°C även med rätt dålig kylning.

Permalänk

Schysst, tack för all hjälp nu slipper jag sitta och oroa mig för att processorn ska smäla eller något
Ha det gött!