RTX 2080 ti flickering

Permalänk
Medlem

RTX 2080 ti flickering

Efter senaste uppdatering av drivrutinerna så får jag screen flickerings, detta sker på båda skärman och även utanför spel. Det brukar lösa sig temporärt när jag startar om datorn men återkommer efter en stund.

Någon annan som upplever detta? RMA på kortet?

Permalänk
Medlem

Detta kan vara ett problem som även finns med äldre kort.

Jag kan åtgärda detta genom att gå in i NVidia settings, resolution settings, ändra uppdateringsfrekvens till något annan än max (i mitt fall 144 Hz), sen ändra tillbaka till max.

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till tidigare drivrutiner och se ifall det löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har två skärmar med G-SYNC. Läste någonstans att detta kan vara anledningen, men att det är fixat i en drivrutinsuppdatering. Har de senaste drivrutinerna men upplevde fortfarande flickers. Testade att stänga av G-SYNC, detta har löst problemet än så länge. Får se om det håller sig.

Lite synd att jag ska behöva stänga av G-SYNC dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Jag har två skärmar med G-SYNC. Läste någonstans att detta kan vara anledningen, men att det är fixat i en drivrutinsuppdatering. Har de senaste drivrutinerna men upplevde fortfarande flickers. Testade att stänga av G-SYNC, detta har löst problemet än så länge. Får se om det håller sig.

Lite synd att jag ska behöva stänga av G-SYNC dock..

Samma för mig, har två 1440p-skärmar med G-Sync i 144Hz, att temporärt ändra uppdateringsfrekvensen sen ändra tillbaka löste det för mig.

Permalänk

Nytt ASUS rtx 2080ti

@blazyb: Jag har precis fått mitt ASUS STRIX RTX 2080 ti OC

Jag har inte testat andra drivrutiner än de som kom i samband med lansering av rtx 2060 (v 417.71, 01/15/2019).

Två skärmar med Display Port:
1 st ASUS ROG SWIFT PG279Q (165Hz, G-sync, 4ms) 27"
1 st ASUS VG248QE (144Hz, 1ms) 24"

Inställningar:
27": upplösning 2560 x 1440 144Hz G-sync (Primär)
24": upplösning 1920 x 1080 144Hz (Sekundär)

Dessa två flimrar till en millisekund då och då i Windows men när jag startar ett spel på huvudskärmen går den sekundära bananas, den flimrar konstant och släcker ner i 0,5 sekunder (helt svart) lite då och då.
Jag har testat allt jag kan tänka på men det enda som nästan löst problemet är att sänka Hz på sekundär skärm. Detta hjälper när jag har spel igång men det flimrar fortfarande till då och då på båda skärmar i Windows.

Alltså följande inställningar:
27" 144Hz G-sync
24" 120Hz

Man kan hoppas att detta endast är drivrutinerna som spökar och att detta blir bättre med nästa släpp...

Permalänk
Medlem

@Sabrinaro: fick du någon lösning på detta?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |