Permalänk
Medlem

Reboot Loop

Hej!

Min dator går in i en "Reboot Loop" när jag har två RAM-minnen i datorn, då korrekt enligt färgkoderna.
Datorn fungerar med 1 RAM-minne, då fungerar de oavsett vilket av minnena jag använder.
Någon som vet vad som kan vara tokigt eller något jag kan göra för att lösa/felsöka mitt problem?

Spec:

Grafikkort: GEFORCE GTX 1060 SUPERCLOCKED
Moderkort: Gigabyte b250m-ds3h
Nätagg: EVGA 750 g2
Processor: intel i5-7600k 3,8 ghz
Fläkt: hyper tx3 Evo coolermaster
SSD: Samsung SSD 750 evo
Ram: Corsair 8GB DDR4

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vilken av slottarna på moderkortet du använder?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Spelar det någon roll vilken av slottarna på moderkortet du använder?

Bra fråga!
Jag testade nu och ska försöka göra mig begriplig.
Med datorn stående framför mig så är ordningsföljden enligt följande:
Processor --> 1 --> 2--> 3 -->4

Datorn fungerar med ett RAM-minne i port 3 eller 4, den "rebootar" i port 1 och 2.

Jag har vanligtvis RAM-minnena i 3 och 4. Då verkar i alla fall 1 fungera. Nu testade jag 2 och 4 och den "rebootar"

Permalänk
Medlem

Har den alltid gjort det, eller börjat helt plötligt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

...
Dual Channel Memory Configuration
This motherboard provides four memory sockets and supports Dual Channel Technology. After the memory
is installed, the BIOS will automatically detect the specifications and capacity of the memory. Enabling Dual
Channel memory mode will double the original memory bandwidth.
...

Med två minnen ska de sitta i slott 1-2 (gråa) eller i 3-4 (svarta) - bör alltså också vara av samma storlek och speed
Med fyra minnen är det viktigt att samma storlek och samma speed sitter i resp. bank

obs : Hur dom är numrerade på moderkortet:
4-4 svart
4-2 grå
4-3 svart
4-1 grå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har den alltid gjort det, eller börjat helt plötligt?

Det har varit så från de att jag byggt den

Permalänk
Medlem

@lassesjo:

Om jag använder något av de slotten som är närmst processorn så försätts datorn i en rebootloop, så kan inte använda mig av de färgkombinationerna som de ska sitta i tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Lexzon: Finns en risk att du har råkat böja någon av pinnarna på CPUn.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur sitter minnena? De ska sitta i de svarta ELLER grå, inte blanda. Prova sätt i slot 2 och 4 till att börja med, alltså de grå.

Om det fortfarande inte fungerar skulle jag ta en titt på pinnarna på CPU:n så att ingen är böjd, som nämnts tidigare. Var försiktig bara!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@Lexzon: Finns en risk att du har råkat böja någon av pinnarna på CPUn.

Har läst samma på massa forum där folk med samma problem svarat att de inte är böjda. är inte supersugen på att plocka isär så kommer köra utan dual channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Hur sitter minnena? De ska sitta i de svarta ELLER grå, inte blanda. Prova sätt i slot 2 och 4 till att börja med, alltså de grå.

Om det fortfarande inte fungerar skulle jag ta en titt på pinnarna på CPU:n så att ingen är böjd, som nämnts tidigare. Var försiktig bara!

Aa precis, men om jag sätter de så då kommer datorn i en rebootloop.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt ett försök att tvinga lägsta RAM-frekvensen i BIOS för högsta kompatibilitet . Även BIOS-uppdatering kan hjälpa med diverse kompatibilitetsproblem.

Tyvärr kan det annars vara så att processorn eller moderkortet har en defekt och måste bytas ut.

Det är verkligen rekommenderat att använda dual channel idag. Din dator är fortfarande duglig för moderna spel och det är väldigt synd att gå miste om den extra prestandan dual channel kan ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Kan vara värt ett försök att tvinga lägsta RAM-frekvensen i BIOS för högsta kompatibilitet . Även BIOS-uppdatering kan hjälpa med diverse kompatibilitetsproblem.

Tyvärr kan det annars vara så att processorn eller moderkortet har en defekt och måste bytas ut.

Det är verkligen rekommenderat att använda dual channel idag. Din dator är fortfarande duglig för moderna spel och det är väldigt synd att gå miste om den extra prestandan dual channel kan ge.

Yes läst liknande tips i andra trådar där de haft samma problem, är tyvärr inte så teknisk kunnig att jag vet vad jag sysslar med haha.

Permalänk
Medlem

Hur långt kommer den här "Reboot Loop" som du säger, sker den direkt eller efter bios eller os startat?
Beskriv lite hur förloppet ser ut, hur långt den kommer innan den börjar om, och vad den har skrivit på skärmen då.

Fler frågor:
1/ Är minnena lika stora, samma fart, fabrikat, "knäpper" dom fast bra och "låser" i de socklar där det inte fungerar?
2/ Vad kör du för OS: Det finns en del uppdateringar, bl.a chip-set hotfix till Win7, update till Win8-10
3/ Vad har du för bios: finns F4, F6, F7 ,F8, F9 den senaste från 7 maj 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Hur långt kommer den här "Reboot Loop" som du säger, sker den direkt eller efter bios eller os startat?
Beskriv lite hur förloppet ser ut, hur långt den kommer innan den börjar om, och vad den har skrivit på skärmen då.

Fler frågor:
1/ Är minnena lika stora, samma fart, fabrikat, "knäpper" dom fast bra och "låser" i de socklar där det inte fungerar?
2/ Vad kör du för OS: Det finns en del uppdateringar, bl.a chip-set hotfix till Win7, update till Win8-10
3/ Vad har du för bios: finns F4, F6, F7 ,F8, F9 den senaste från 7 maj 2018

Loopen kommer direkt och ingenting kommer upp på skärmen, varken bios eller OS.

1: Minnena är idetiska och knäpper fast och låser, i alla socklar.
2: har Windows 10 och de skall vara updaterat,
3: Bios vet jag inte vad jag har för några, vart ser jag de och hur kan jag uppdatera dem?

tack ska du ha

Permalänk
Medlem

När du startar datorn trycker du direkt på <DELETE> ett antal ggr på tangentbordet tills du kommer in i bios.
Väl där hittar du versionsnumret på bios under fliken "system".