Permalänk

Dags att överge min vanliga router

Hej!

Jag är här med ungefär samma problem som alla andra, instabilt Wifi. Inte så konstigt kanske med tanke på att jag bor i lägenhet. Frågan är bara vad som är bästa lösningen på mitt huvudbry.

Jag bor i en lägenhet på 67 kvm, där det är fullproppat med uppkopplade enheter både hos oss och i lägenheterna runt omkring. Huset är byggt på 50-talet och vårt vardagsrum verkar i princip fungera som en Faraday-bur. Wifi-teckningen är helt galet dålig, men funkar ok om än inte helt hundra i andra halvan av lägenheten. Har exempelvis lagg och drops på chromecast, som sitter ca 4m från routern – dock två väggar emellan.

Min nuvarande router är en D-Link DIR-882, men nu är det nog dags att byta upp mig. Har kollat en hel del på mesh-system, men tror att kopplingen mellan enheterna ändå kommer behöva trådas p.g.a. alla störningar – så varför inte köra på riktiga grejer på en gång. Nice om det är skalbart till en annan typ av bostad, villa eller större lägenhet. Men vad behöver jag för grejer, hur mycket kommer räcka idag?

Har tittat runt och folk verkar rekommendera Ubiquitis grejer, så det är vad jag spanat in. Frågan är egentligen vad för grejer jag ska ha, som borde räcka i min lägenhet. Samt att vissa enheter är trådbundna, främst mediaserver, men skulle också gärna ha åtminstone ytterligare en trådbunden enhet, med möjlighet till fler, i den gröna zonen. Jag har en Gbit-switch från Netgear hemma redan, som kanske kan användas (Netgear GS108)

Jag har bifogat en bild över lägenhetens layout för att det ska vara lite enklare att få en uppfattning om vad som finns vart allt finns. Även en bild med tänkt lösning med kabeldragning samt plats för AP.

Permalänk
Avstängd

Vad har du för mottagare i datorn? Bytte från USB Wifi till kort Wifi och har samma stabilitet som kabel nu...USB korten överhettar och laggar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag kör med en pfSense-router och en Unifi AC Lite. Det fungerar toppenbra och wifi går att utöka efter behov (bara att ploppa i fler AP). Jag rekommenderar detta till alla med problem som har lite tid och intresse av att konfa sitt nät. Man kan få väldigt kraftfull funktionalitet av den kombon.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

@Esseboy: Har bara laptops i dagsläget, mediaservern går dock trådat. Sen är det massa andra enheter: Nintendo Switch, Chromecast, PS3, mobiltelefoner osv.

Sen blir det kanske lite framtida smarta-hem-lösningar också.

Permalänk

@GLaDER: Hur är det kopplat då, både ström och LAN? Behöver jag något mer än en pfSense-router och en AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

@GLaDER: Hur är det kopplat då, både ström och LAN? Behöver jag något mer än en pfSense-router och en AP?

Fiber | Router / \ / \ | | AP Switch

Routern kan inte ge PoE till APn så jag använder Unifi's PoE-dosa. Om man vill utöka köper man rimligen en PoE switch och kopplar mellan Router och AP (eller, om man vill konfa VLAN eller ok med att ha allt på samma nät, så kör man allt i samma switch).

Jag har detta:

Det fungerar toppen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Fiber | Router / \ / \ | | AP Switch

Routern kan inte ge PoE till APn så jag använder Unifi's PoE-dosa. Om man vill utöka köper man rimligen en PoE switch och kopplar mellan Router och AP (eller, om man vill konfa VLAN eller ok med att ha allt på samma nät, så kör man allt i samma switch).

Jag har detta:

Det fungerar toppen.

Tack för svaret!

Lite följdfrågor...

Vad är pfSense och vad ger det mig?

Kan jag köra nuvarande router, samt en POE-injector och bara slå av wifi? Eller behöver jag en värsting router?

Har liknande switch. Om jag kör på det , hur får jag allt i "samma" nätverk. Plex bråkar när jag kör min switch, olika "subnät" (Heter det så?) Mot det som är i wifi, även sätta AP i den?

Är APn lätt att konfigurera, även om inte allt annat är från samma leverantör? Du har ju lyckats så går gör det ju

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Vad är pfSense och vad ger det mig?

pfSense är en Open Source brandvägg/router-mjukvara som är extremt kraftfull. Om du -- emellertid -- behöver fråga den frågan är kanske svaret: Inte så mycket.

Skrivet av shortleif:

Kan jag köra nuvarande router, samt en POE-injector och bara slå av wifi? Eller behöver jag en värsting router?

Detta cementerar nog att du inte ska satsa på en self-hosted lösning, utan gå för en enklare setup. Kanske en EdgeRouter från Ubiquiti (borde lira kanonbra med deras accesspunkter).

Skrivet av shortleif:

Har liknande switch. Om jag kör på det , hur får jag allt i "samma" nätverk. Plex bråkar när jag kör min switch, olika "subnät" (Heter det så?) Mot det som är i wifi, även sätta AP i den?

En (vanlig) switch pillar inte med subnät eller routing, så det ska inte spela någon roll om du kopplar in en switch i kedjan.

Skrivet av shortleif:

Är APn lätt att konfigurera, även om inte allt annat är från samma leverantör? Du har ju lyckats så går gör det ju

Nej, det är inte lätt, men det går. Jag använder en Docker-container.

-------------------------

TL;DR
Köp en EdgeRouter och ett antal AP från Ubiquiti så ska du se att allt blir kanon!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

TL;DR
Köp en EdgeRouter och ett antal AP från Ubiquiti så ska du se att allt blir kanon!

Ser ut som att det får bli så! Ser ut som att man får med en PoE-adapter till AP så det borde inte bli några problem där och skönt att ha det inom samma system.

Tack så mycket för hjälpen!