Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Datorn fryser helt random!

Hejsan !

Behöver eran hjälp! jag har haft strul med min dator nu under en ganska lång tid. Den kan helt oväntat frysa sig! den fryser sig utan att jag ens gör något ansträngande.

Till en början så trodde jag att det var pga Att processorn blev för varm, så jag köpte en ny processorfläkt och har nu fått ner värmen ordentligt!

Jag formaterade datorn och problemet återkom iaf! ( har formaterat flera gånger utan att lyckas..)
Jag gick i tankar om att det kanske var hårddisken? så jag fick låna en hårddisk av en vän, installerade om mitt Windows 7 på den hårddisken och den rullade på utan något problem! PROBLEMET LÖST ! trodde jag...

I veckan så köpte jag en ny SSD hårddisk, jag installerade Windows 7 igår på Hårddisken och installerade alla drivrutiner med windows update och "slimdrivers".
spelade fallout 4 igår kväll i en timme utan problem och hade datorn påslagen med musik utan problem. Idag så installerade jag flera en del program på datorn och den rullade på utan problem!

MEN! PLÖTSLIGT så fryser sig hela datorn och gör ett "brusande" ljud när jag sitter och kollar på en film..

Detta ljudet gör datorn när den fryser sig :https://www.youtube.com/watch?v=NFSr4JJNZ7c

Den fryser sig helt Random! Ibland fryser den sig 5 gånger på en timme !? det kan komma helt random, ibland kan det vara som igår att den håller sig under en lång tid utan att frysa sig!

Jag har som sagt formaterat flera gånger , att den inte fungerade med min gamla hårddisk kan jag köpa då min disk var gammal, MEN HUR är det möjligt att den fryser sig med min nya hårrdisk och fungerar med min kompis hårddisk!?

Datorns specs

Windows 7 med senaste drivrutinerna
Intel core i5 2500k
ASUS P8Z77-V LE
8 gigg ram ( Corsair)
Grafikkort Geforce GTX670
Hårddisk 860 EVO 500G SSD
Nätaggregat corsairTX650M

skulle verkligen uppskatta alla tipps jag kan få! detta är så otroligt störande !

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En tanke! kan det vara mitt operativsystem? det är ett windows 7 som är köpt runt 2010- 2012 skulle jag tro! osäker på när det var exakt!

men då borde å andra sidan inte min polares hårddisk heller ha fungerat!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla loggboken !!

Köra memtest86.

Köra windows 10.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Memtest86 är en mycket bra start.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

tack för svar!

har kört memtest utan några konstigheter och kollat loggboken! står ingenting om krascherna eller något i loggboken tyvärr !
men windows åtta kanske man borde investera i ? men känns så underligt att sjuan funkade på min väns disk , men kraschar min nya och gamla

Permalänk
Medlem

Blir det svart, blå eller fryst skärm?
Märkligt med HDD.
Har tidigare läst att Nvidia sound drivers kan strula och ge detta problem, kanske prova några olika äldre drivrutiner där.
Att damma ur är aldrig fel. Om den samlat på sig och kolla med annat nätagg, annan gpu.
Det är ju prylar med några år på nacken nu. Då kan det börja strula.

Strunta i Windows 8. Gå på 10 om du ska byta.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Skärmen fryser sig ednast, ingen ny färg

okej! kan kolla upp det, i och med att ljudet också hakar upp sig så kanske det kan vara något sånt!
tack! ska prova med nytt nätagg och GPU!
tycker dock att det är väldigt underligt om det skulle vara något av dessa, då det fungerade med kompisens HDD, men jag ska prova! tack för tipps!

mvh

Permalänk

1. På vilket vis fryser sig datorn? Beskriv gärna symptomen mer utförligt (exempelvis, när skärmen fryser sig, spelas fortfarade ljud eller får du andra indikationer på att vissa saker fungerar men inte andra?)
2. Att versionen av windows ska strula är osannolikt utan det har nog snarare med drivrutiner att göra om så är fallet.
3. Körde du memtest via separat bootdisk eller via windows? Hur många pass körde du?
4. Vad är det för modell av dator? Har du bara nyttjat officiella drivrutiner?

//Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Hejsan! Tack för svar!

1. När datorn fryser sig och jag kollar på film så hakar ljudet upp sig och gör ett brummande ljud, precis som på filmen jag länkade i första inlägget,det är inte min dator, men samma ljud! Om datorn hakar upp sig och jag inte har musik eller film på så är den bara frusen och jag kan inte göra något. Ibland så släpper frysningen och man kan använda den igen,eller så går det inte och jag måste stänga av med knappen!

2. Ok ! Ja men det måste vara något som händer vid Windows update, att den strular vid formatering ! kan inte förstå hur allt funkar på polarens HDD men inte ens på min sprillans nya? Oddsen för att den också ska vara paj måste vara skyhöga;)

3.körde genom USB sticka, men borde göra det flera gånger !

4. Har byggt ihop datorn själv med ovanstående komponenter, endast använt oficiella drivisar vad jag vet !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Allle:

Hejsan! Tack för svar!

1. När datorn fryser sig och jag kollar på film så hakar ljudet upp sig och gör ett brummande ljud, precis som på filmen jag länkade i första inlägget,det är inte min dator, men samma ljud! Om datorn hakar upp sig och jag inte har musik eller film på så är den bara frusen och jag kan inte göra något. Ibland så släpper frysningen och man kan använda den igen,eller så går det inte och jag måste stänga av med knappen!

2. Ok ! Ja men det måste vara något som händer vid Windows update, att den strular vid formatering ! kan inte förstå hur allt funkar på polarens HDD men inte ens på min sprillans nya? Oddsen för att den också ska vara paj måste vara skyhöga;)

3.körde genom USB sticka, men borde göra det flera gånger !

4. Har byggt ihop datorn själv med ovanstående komponenter, endast använt oficiella drivisar vad jag vet !

Om problemet dök upp när SSDn installerades så kan det vara något som spökar. Vad är det för SDD du köpte? (Om det är SATA, har du möjligt att byta satakabeln och se ifall det löser något?)
Har du möjligtvis uppdaterat BIOS för att se om det löser problemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena!

Problemet dök upp på min första hårddisk, sedan lånade jag en kompis hårddisk och då fungerade datorn. Vilket fick mig att tro att det var min gamla hårddisk det var fel på.

Därför köpte jag en ny ssd disk, men galet nog så frös datorn med den i också.

att den fungerade på min kompis hårddisk men inte min sprillans nya, samt gamla gör det hela super krångligt , hadr det varit grafikkortet, gpun eller något annat så borde datorn också ha fryst sig med kompisens hårddisk ?

Permalänk
Skrivet av Allle:

Tjena!

Problemet dök upp på min första hårddisk, sedan lånade jag en kompis hårddisk och då fungerade datorn. Vilket fick mig att tro att det var min gamla hårddisk det var fel på.

Därför köpte jag en ny ssd disk, men galet nog så frös datorn med den i också.

att den fungerade på min kompis hårddisk men inte min sprillans nya, samt gamla gör det hela super krångligt , hadr det varit grafikkortet, gpun eller något annat så borde datorn också ha fryst sig med kompisens hårddisk ?

Tack för infot! Frågorna återstår dock, vad är det för disk du köpte, har du möjlighet att testa annan kabeln om det är sata-anslutet samt har du testat uppdatera bios?

/H

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Allle:
Mjukvara (drivrutin, operativsystem) kolla i loggboken, kan finnas ledtrådar på en strula de drivrutin där

Permalänk
Medlem

Skrev disken längre upp :
860 EVO 500G SSD
Inte testat en annan kabel då samma sata-kabel fungerar på kompisens hårddisk ! Aldrig uppdaterat bios och inget man borde behöva göra väl !?

Står tyvärr inget i loggboken!

Vädligt knepigt detta! frustrerande att allt fungerar på en gammal disk men inte på nya ..
Benchmarkat och minnes testat, inget visar fel,men har fått igång Windows 10 nu iaf så får vi se om något ändrar sig

Stort tack för alla tipps!

Permalänk
Skrivet av Allle:

Skrev disken längre upp :
860 EVO 500G SSD
Inte testat en annan kabel då samma sata-kabel fungerar på kompisens hårddisk ! Aldrig uppdaterat bios och inget man borde behöva göra väl !?

Står tyvärr inget i loggboken!

Vädligt knepigt detta! frustrerande att allt fungerar på en gammal disk men inte på nya ..
Benchmarkat och minnes testat, inget visar fel,men har fått igång Windows 10 nu iaf så får vi se om något ändrar sig

Stort tack för alla tipps!

Då skulle jag testa uppdatera bios för att vara på säkra sidan som ett första steg
/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok! ska läsa lite om det ! Inte super datakunning, inte okunning heller,men aldrig donat med bios!

Men faktum kvarstår väl att datorn borde frysa sig med kompisens disk också?

Permalänk
Skrivet av Allle:

Ok! ska läsa lite om det ! Inte super datakunning, inte okunning heller,men aldrig donat med bios!

Men faktum kvarstår väl att datorn borde frysa sig med kompisens disk också?

Det är inte helt osannorlikt. Dock hanterar många moderkorts BIOS/drivare SSDer och HDDer olika och det kan skapa problem ibland

Visa signatur

Permalänk

Stresstesta alla komponenter om du inte redan har gjort det. Klockar ner CPUn när du stresstestar. (Och uppdatera BIOS som någon sa).

Testa installera Linux och kör ett par dagar där. Då vet du om du ska byta operativsystemet eller inte!

Om allt klarar sig så testa en annan nätaggregat. Är den nya TX eller gamla TX serien? Har för mig att gamla TX serien sög.

Permalänk
Medlem

Okej! Intressant! Ska kolla om jag kan dona med lite bios !

Har stresstestat allt utan problem, inte med nedklockat dock!

Kan prova linux! Bra idé! Troligtvis gamla då datorn är ganska gammal!

Stort tack för alla tipps!! Ska prova lite till innan jag ger upp !
Grymt forum!

Permalänk
Medlem

Snälla sluta avsluta dina meningar med utropstecken. Det ger intrycket att du sitter och vrålar åt dem som försöker hjälpa dig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Med högsta sannolikhet har detta problem förmodligen att göra med kylningen. Bärbara datorer har en tendens en mycket hög sådan att suga in damm i kylfläns och fläkt speciellt om man har husdjur. I och med att du säger att du har Windows 7 har du dessutom förmodligen flera år på nacken gällande denna dator. Bärbara datorer har även ett annat problem där kylpastan kan torka ut efter ett antal år. Allt detta kan låsa din dator och skapa det problem som du har. Skruva isär datorn och ta dig en titt och gör rent och fyll på med kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Snälla sluta avsluta dina meningar med utropstecken. Det ger intrycket att du sitter och vrålar åt dem som försöker hjälpa dig.

Skönt att se någon annan med lite kasst morgonhumör
Om vi ändå ska anmärka på saker så passar jag på att fråga varför man ser så många ha ett mellanslag mellan ett ord och t.ex. ett utropstecken ? Helt fel !

Skrivet av dl380g7:

Med högsta sannolikhet har detta problem förmodligen att göra med kylningen. Bärbara datorer har en tendens en mycket hög sådan att suga in damm i kylfläns och fläkt speciellt om man har husdjur. I och med att du säger att du har Windows 7 har du dessutom förmodligen flera år på nacken gällande denna dator. Bärbara datorer har även ett annat problem där kylpastan kan torka ut efter ett antal år. Allt detta kan låsa din dator och skapa det problem som du har. Skruva isär datorn och ta dig en titt och gör rent och fyll på med kylpasta.

Inte mycket till bärbar om den ska kunna få plats med de komponenter TS har listat

Permalänk
Medlem

Det är icke en bärbar 😉 men tack iaf!

Svårt att vråla på ett online forum.
Förvånas ofta över vad folk lägger sin energi på. Istället för att fokusera på något positivt, som att jag tex visar tackcksamhet och uppskattning på alla svar som jag har fått, så ska man istället hitta något negativt att störa sig på.

Tack igen för alla tipps!

Permalänk

År fram I tiden nu men jag har precis samma problem, lyckades du lösa det på något sätt?

Permalänk
Skrivet av Banjo Kazooie:

År fram I tiden nu men jag har precis samma problem, lyckades du lösa det på något sätt?

Har också samma problem, testade ram stickorna med minnesdiagnostik verktyget i windows och det visade att jag hade en skada sticka. Så köpte nytt. Men problemet återstår...
Lyckades du lösa det?