Bethesda erbjuder in-game-valuta som kompensation för dålig specialutgåva

Permalänk
Hedersmedlem

Bethesda erbjuder in-game-valuta som kompensation för dålig specialutgåva

Har själv inget intresse för Fallout 76, men tycke det här var lite kul. Flera som har köpt Power Armor Edition har upptäckt att väskan de fått är gjord av nylon istället för canvas och klagat till Bethesda. I ett svar säger kundtjänst bland annat att de blev "för dyra att tillverka" och att de inte kommer göra något åt det.

Bethesda själva har bett om ursäkt på Twitter, och här kommer det komiska, och erbjuder 500 Atoms som kompensation. Tycker det är himla korkat gjort av dem, de borde ju fattat att folk skulle bli upprörda. Jag hade själv blivit det om jag betalat över 2 000 spänn för en dålig specialutgåva.

https://twitter.com/Fallout/status/1067981880597843968

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

@Epic: Good god! Vet inte hur mkt 500 atoms är men låter galet som kompensation... Hur tänkte de där?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@André: Good god! Vet inte hur mkt 500 atoms är men låter galet som kompensation... Hur tänkte de där?

Jag tror det är $4.99 i deras ingame shop, det är inte kompensation det är ju snarare en dick slap in the face, det är ju bra att ge till dem som då lagt sjuka pengar och troligen är många av dem så kallade "big rollers" som normalt kastar in pengar i spel med microtransactions haha

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Relik 📜

Inte bara nylon, det ser ju tusan ut som lowest bidder-produktion.
https://twitter.com/ScottyDontTwit/status/1064424177346596865

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hahaha deras "ursäkt" är att spotta de mest hängivna fansen i ansiktet. Bra där

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Relik 📜

Paketet säljs fortfarande på bland annat Amazon. Canvas-väskan finns kvar..

https://www.amazon.com/Fallout-76-Power-Armor-Xbox-One/dp/B07...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@André: Good god! Vet inte hur mkt 500 atoms är men låter galet som kompensation... Hur tänkte de där?

Uppskattningsvis 20 dollar, då det är samma de erbjuder de som betalt full priset, när BF rean kom...
https://www.gamerevolution.com/news/461911-bethesda-fallout-7...

EDIT: "On top of the massive Black Friday deal, the “500 compensatory Atoms” retail for $4.99 in the game’s real-world store."

Eller 5... tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Paketet säljs fortfarande på bland annat Amazon. Canvas-väskan finns kvar..

https://www.amazon.com/Fallout-76-Power-Armor-Xbox-One/dp/B07...

Bästa är ju att det uttryckligen står att det är en canvas bag med haha

Citat:

In addition to the highly-anticipated game, the Fallout 76 Power Armor Edition includes:

  • Full-Scale Wearable T-51 Power Armor Helmet with West Tek Canvas Carrying Bag: This wearable helmet faithfully replicates the in-game model and comes complete with voice modulator speaker, functioning LED head lamp, and custom V.A.T.S. sound feature.

  • Glow-in-the Dark World Terrain Map: This physical, fully-colorized 21”x 21” glow in the dark vintage map showcases the six distinct regions of West Virginia complete with irradiated landmarks, towns, and wildlife.

  • 24 Collectible Fallout Figurines: Crafted from in-game 3D models, these detailed miniatures bring Fallout 76’s Vault Dwellers, Power Armored Soldiers, Creatures, and more to life

  • Tricentennial Steelbook: Exclusive to the Power Armor Edition, this decorated metal case is the ultimate collectible celebrating America’s 300 years of freedom.

  • Fallout 76 Tricentennial Edition Bonus In-Game Items: Celebrate 300 years of freedom with the all-new Fallout 76 Tricentennial Edition, commemorating the opening of Vault 76. Be the talk of the town when you emerge from Vault 76 fully prepared and patriotically styled in the new American frontier!

Känslan är ju lite att de räknar med förluster på detta spelet och nu försöker skydda upp så mycket cash som möjligt oavsett long term cost >_<

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ferrat:

Bästa är ju att det uttryckligen står att det är en canvas bag med haha
Känslan är ju lite att de räknar med förluster på detta spelet och nu försöker skydda upp så mycket cash som möjligt oavsett long term cost >_<

Haha, ja, det är ju verkligen helt tokigt. De måste väl kunnat förutse skitstormen..?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

såg den här tweeten

Ironically 500 Atoms won't even buy you the Fallout 76 postman skin that actually has a canvas bag (it costs 700)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Helvete vad ful plastväskan är, ser ut som något man får när man prenumererar på Kalle Anka & Co, inte något som man betalat 2000 kr för.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Keeper of Traditions

Hur funkar det om man köpt från Svenska återförsäljare? Webhallen sålde väl sådana utgåvor?

Man bör kunna kräva återköp, om inte annat?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Lös inte ut denna ruttna kompensationen om ni inte är nöjda med den. Vänta tills det går till domstolen så blir dom kanske tvungna att betala tillbaka hela summan.

Det lutar åt en class action lawsuit för falsk marknadsföring men inget verkar spikat än. Vet inte hur det fungerar men kanske värt att följa utvecklingen.

https://www.mcvuk.com/business/law-firm-invites-unhappy-fallo...

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur funkar det om man köpt från Svenska återförsäljare? Webhallen sålde väl sådana utgåvor?

Man bör kunna kräva återköp, om inte annat?

Detta är ju faktiskt ett praktexempel på "falsk marknadsföring" rent ut sagt.

Borde väl inte vara några problem att häva köpet? Eftersom man har fått en helt annan produkt än vad man betalar för?

Permalänk
Medlem

"Dålig"?

Ja som andra sagt så är det här väl clear cut case av falsk marknadsföring. Produkten matchar inte givna specifikationer. Spelet i sig är illa nog med alla buggar men det Bethesda har gjort är rent *olagligt*, inte "dåligt".

Kompensationen dom så storsint erbjuder är ju också nåt att skratta åt. $5 värde haha... Det kostar Bethesda inget. Dom kan erbjuda 5000 atoms eller 50,000 atoms eller 500,000 atoms. Det är helt irrelevant. Atoms har inget värde jämfört med nåt fysiskt. Det är ingen kompensation på något sätt.

Jag hoppas dom i USA stämmer skiten ur dom för det är inte acceptabelt. Älskar Fallout spel, men Bethesda har definitivt gått för långt.

Tänk själv om man skulle gå till Audi för att hämta ut sin nya Q5:a som är betald och påskrivet, sen när man kommer dit säger säljaren "Nämen tyvärr, lädret för säterna var för dyrt att köpa in så... här är en begagnad Skoda Fabia istället. Men du, det där med pengarna är inga problem. Jag bjuder på en burgare på Max som ersättning. Här är nycklarna!".

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bakgrund:

Helvete vad ful plastväskan är, ser ut som något man får när man prenumererar på Kalle Anka & Co, inte något som man betalat 2000 kr för.

Den kanske är bättre än den ser ut, men håller helt med. Inte bara att det är totalt annorlunda material än utlovat, utan den ser ju verkligen billig ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Den kanske är bättre än den ser ut, men håller helt med. Inte bara att det är totalt annorlunda material än utlovat, utan den ser ju verkligen billig ut.

Är väl det som är tanken, dom har säkert 100%+ vinst marginal på power armor edition...

Men som sagt, spelar ingen roll hur den ser ut eller vad den istället är gjord av. Bait and switch är ett brott enligt Amerikanska FTC och Bethesda borde dras inför domstol, för det är helt klart att detta brutit mot lagen. Här i Sverige är det brott enligt marknadsföringslagen.

Bethesda har "rättat till" sin egen beskrivning (som inte hjälper eftersom det fortfarande varit ett lagbrott, men ändå) dock så har inte andra butiker gjort det. Gick snabbt in på tex Webhallen och kolla, där ser man fortfarande bilden där det klart och tydligt står canvas, utan någon som helst korrigering. Så dom fortsätter med falsk marknadsföring by proxy. Nåja, om inte svenska versionen har canvas. Antar inte det?

Permalänk
Moderator
Forumledare

Just när man trodde att det blåst över kommer nästa facepalm :/

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Skönt att se att de faktiskt ersätter den felaktiga produkten med det som faktiskt var utlovat.
Synd att de inte gjorde detta från början... Man kan ju undra vad det är för schommar som sitter på marknadsavdelningen eller var nu besluten togs i "baggate".

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Antar att Bethesda insåg att de inte hade någon chans att vinna en grupprättegång och att det blev billigare att tillverka nya väskor än att återbetala alla. Det här är det minsta de kan göra.

Och vad är det som gjorde att bristen på canvas-material plötsligt upphörde? 🤔

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Fantastiskt vad hot om gruppstämning kan åstadkomma
Killen som släppte igenom den där skitpåsen från början borde få sparken också

Permalänk
Medlem

Bethesda beter sig som en regelrätt (Bild)

Permalänk
Medlem

Oy vilken sörja och fenomenalt dålig situation Bethesda har satt sig i. Det är nog ytterst tveksamt till att jag kommer köpa fler av deras spel. Köpte precis innan "Bag-gate" Skyrim Special Edition, men det är det sista köpet.

Förvisso drar det ju ofta igång något när utvecklare tänker på pengar och inte på spelarbasen, men det här är ju ett fuckup av rätt rejäla proportioner.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Well, Bethesda hade ju ju två val. Ge ut rätt produkt eller bli undersökta/stämda av FTC. Så inte så konstigt att dem började ge ut väskan.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Är väl det som är tanken, dom har säkert 100%+ vinst marginal på power armor edition...

Men som sagt, spelar ingen roll hur den ser ut eller vad den istället är gjord av. Bait and switch är ett brott enligt Amerikanska FTC och Bethesda borde dras inför domstol, för det är helt klart att detta brutit mot lagen. Här i Sverige är det brott enligt marknadsföringslagen.

Bethesda har "rättat till" sin egen beskrivning (som inte hjälper eftersom det fortfarande varit ett lagbrott, men ändå) dock så har inte andra butiker gjort det. Gick snabbt in på tex Webhallen och kolla, där ser man fortfarande bilden där det klart och tydligt står canvas, utan någon som helst korrigering. Så dom fortsätter med falsk marknadsföring by proxy. Nåja, om inte svenska versionen har canvas. Antar inte det?

@Webhallen
Vi har ju möjlighet att samtala med Webhallen lite mer direkt här. Vore kul att höra vad deras ställning i sakfrågan är.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

@Webhallen
Vi har ju möjlighet att samtala med Webhallen lite mer direkt här. Vore kul att höra vad deras ställning i sakfrågan är.

IOM att dom gått ut om att ersätta väskan nu får man hoppas att butiker lägger till info att köpare måste gå till bethesda och begära den. Sen är saken ur världen. Efter mycket skruvande från bethesda lol...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kenny_85:

Skönt att se att de faktiskt ersätter den felaktiga produkten med det som faktiskt var utlovat.
Synd att de inte gjorde detta från början... Man kan ju undra vad det är för schommar som sitter på marknadsavdelningen eller var nu besluten togs i "baggate".

Ja, problemen i sig åt sidan så hanterades hela grejen katastrofalt ur PR-synpunkt. Imponerande dåligt, faktiskt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av emilakered:

Ja, problemen i sig åt sidan så hanterades hela grejen katastrofalt ur PR-synpunkt. Imponerande dåligt, faktiskt.

Det är verkligen skrämmande. Någonstans inom organisationen är det någon som gett grönt ljus för det hela. Jag hoppas hen hittar ett annat jobb

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S