Ljudet för defult device krånglar i spel

Permalänk
Medlem

Ljudet för defult device krånglar i spel

Hej!

Så nyss har min dator börjat att krångla med ljudutgången.
Jag har (förr) kunnat byta output till mitt ljud i spel beroende på om jag börjar snacka med någon och vill byta till hörlurarna.

Nu funkar det inte.
Har jag ljud i högtalarna och byter, in game, så händer inget.
Inaktiverar jag högtalarna (för att forcera ljudet i hörlurarna) blir datorn seg och hackig och ibland går ljudet över eller så kraschar spelet.

Utveckling:
Spotify funkar fint kan byta hur jag vill
Youtube funkar.
Spel funkar inte. Förutom bf5. Byter jag när spelet är igång så är ljudet kvar i föregående utgång MEN spotify och Youtube hänger med i bytet.
Har jag exempelvis haft igång ljudet på högtalarna. Byter till headsetet. Inaktiverar högtalarna då kraschar spelet eller det blir inget ljud alls.

Jag fattar inta vad som hände.
Detta är ett plötsligt problem efter att datorn vart på felsökning hos inet för uppstart inte ens ljudet.
Iof var mit IP helt galet efter inet o jag har spenderat 3 dagar där jag tillslut hitta hur jag whipa ipt o skaffa nytt.
Kvar e ljudetsom funka innan felsökningen.

Jag har avinstallerat båda drivrutinerna och installerat om.
Funkar inte.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 pro allt uppdaterat
Processor: Intel Core i5 6600k ej klockad.
Processorkylare: Corsair hydropump för cpu (kommer ej exakt ihåg vilken)
Moderkort: Gigabyte Z170-Gaming-K3
Minne: 2 x 16 gb corsair (kommer ej ihåg exakt här heller)
Grafikkort: Msi Gefore 1080 8 gb
Hårddisk: Intel SSD SC2CW240A3 500gb
Nätaggregat:Corsair Corsair 860

Permalänk
Medlem

Någon annan får gärna rätta mig men motsvarande directsound har "alltid" haft problem med att byta output utan att man startar om exempelvis musikspelaren etc. Jag tror du ska kolla på att installera om directx till spelen och se om det hjälper, annars är det (som det varit sedan tidernas begynnelse) som gjort för att krångla om du byter i farten.