Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

1440p skärm för FPS? PG279Q

Hej Swec !

Har ett dilemma jag hoppas någon kunnig kommer kunna hjälpa mig med.

Sitter i dagsläget med en "Asus vg248qe" som jag köpte för cirka 5 år sedan. Det är alltså en 1080p 144hz TN.

Supernöjd med köpet överlag och har aldrig haft några problem. Spelar mest CS GO, Dota2 och slösurf / Twitch vilket den funkar bra till.

Men har fått för mig att jag vill ha 1440p eftersom jag kan tycka det hade varit fint med lite skarpare bild samt mer yta att jobba med. Så har försökt få mig en uppfattning om vad som gäller i 1440p.

Helst hade jag köpt en 1440p 240Hz skärm, som det ryktades om att det skulle komma i somras / höstas men ingen information kom tyvärr, så det känns rätt långt borta.

Så mitt andrahandsval är 120+ Hz 1440p, men så kommer frågan. TN eller IPS? Jag förstår skillnaden mellan färg / betraktningsvinklar. Och visst kan jag spontant känna att min TN är lite grådassig i färgen, men betraktningsvinklarna stör mig inte ett dugg. Dessutom undrar jag hur snabb en IPS egentligen är vs TN? Man läser mycket 1ms, 4ms etc men det verkar mest vara gimmick. När jag kikade på ett test gjort av Blurbusters (tror jag) på "PG279Q" så verkade den vara nästan lika snabb som min nuvarande skärm. Kanske några millisekunder långsammare.

Men är det något som märks av i praktiken i tex CS GO? Sen det här med döda pixlar, IPS-glow, backlight bleed etc gör en ju ännu mer osäker...

Någon som har erfarenhet av båda och är någorlunda duktig på snabba FPS spel som kan säga om det är någon skillnad?

Jag är öppen på förslag, behöver ej g-sync, free-sync eller något annat. Endast en bra skärm med stabil fot, runt 27" med 1440p.

// OB

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar att du tar Ultra Wide Med G-Sync.

Permalänk
Skrivet av anon294416:

Rekommenderar att du tar Ultra Wide Med G-Sync.

Har du någon motivering? Är lite "anti" ultra-wide då det känns som det blir bra skumt att spela CS eller Dota2 när skärmen är så bred?

Kan ju vara gött när man surfar iofs. Men kör redan dual monitor vilket känns bättre eftersom man kan ha fullscreen läge på en och ändå ha en ruta öppen så att säga?

Har du en ultrawide?

// OB