Permalänk
Medlem

@Pierre232: De är inte halvsyskon? Dany är Jon/Aegons faster.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Du är medveten om att jons stark och daenerys är halvsyskon Fast det spelar ingen roll i denna serie!incest familjefest 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Faster och brorson är dom ju, kanske inte världens största skillnad, men lite iaf!

Tvåa på bollen.

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: De i Dorne hade jag totalt förträngt. Trots kaoset med regeringsskifte för någon/några säsonger sedan bör de kunna ställa upp med en armé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Vem vet, kanske blir ett antiklimax med ett lönnmord av ex Cersei.. (tror inte det men möjligheten finns)

Kan inte tänka mig att de gör samma sak två gånger

Även om jag tycker det var rätt snyggt och hyggligt oväntat med night king så känns det också som ett antiklimax. Big bad, efter 7,5 säsong så åker han ner direkt av ett knivstick.

Dold text
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan inte tänka mig att de gör samma sak två gånger

Även om jag tycker det var rätt snyggt och hyggligt oväntat med night king så känns det också som ett antiklimax. Big bad, efter 7,5 säsong så åker han ner direkt av ett knivstick.

Dold text

Ja, ju längre avsnittet gick desto mer kände man ju att det var enda utvägen att Arya skulle få in ett knivhugg på något sätt..
Men visst, nu öppnar det ju upp för ytterligare strider om tronen på riktigt och inte bara för överlevnad.. Men lite antiklimax att något som dragits ut på så länge avslutas på några sekunder utan så mycket som en konversation.

Nu är ju bara frågan om man någonsin kommer få veta mer om Night King och hur/vem han är osv..

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Ja, ju längre avsnittet gick desto mer kände man ju att det var enda utvägen att Arya skulle få in ett knivhugg på något sätt..
Men visst, nu öppnar det ju upp för ytterligare strider om tronen på riktigt och inte bara för överlevnad.. Men lite antiklimax att något som dragits ut på så länge avslutas på några sekunder utan så mycket som en konversation.

Nu är ju bara frågan om man någonsin kommer få veta mer om Night King och hur/vem han är osv..

Dold text

Det kan nog Bran reda ut

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Ja, ju längre avsnittet gick desto mer kände man ju att det var enda utvägen att Arya skulle få in ett knivhugg på något sätt..
Men visst, nu öppnar det ju upp för ytterligare strider om tronen på riktigt och inte bara för överlevnad.. Men lite antiklimax att något som dragits ut på så länge avslutas på några sekunder utan så mycket som en konversation.

Nu är ju bara frågan om man någonsin kommer få veta mer om Night King och hur/vem han är osv..

Dold text
Skrivet av Json_81:

Det kan nog Bran reda ut

Annars kanske det blir mer förklarat i spin-offsen som är klara eller senare i ännu fler spin-offs, jag hade ju velat se en om first men och kriget med the children, byggandet av muren, Valyria, Targaryens conquest osv.. Finns mycket intressant man vill veta mer om

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

jisses, vilken fight, vilken fight, men, vad händer nu? 1 drake kvar(såvida den som krasch landade inte överlevde) och alla armeer så gott som förintade. är det tack och godnatt för dem och ska man se lanisters som segrare? var nästan lite frustrerande obehagligt att se på avsnittet, när man såg hur mycket förluster de led, trodde det skulle bli en lätt match, visst, en del förluster, men inte så här mycket.

Dold text
Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan inte tänka mig att de gör samma sak två gånger

Även om jag tycker det var rätt snyggt och hyggligt oväntat med night king så känns det också som ett antiklimax. Big bad, efter 7,5 säsong så åker han ner direkt av ett knivstick.

Dold text
Skrivet av Mezzlock:

Ja, ju längre avsnittet gick desto mer kände man ju att det var enda utvägen att Arya skulle få in ett knivhugg på något sätt..
Men visst, nu öppnar det ju upp för ytterligare strider om tronen på riktigt och inte bara för överlevnad.. Men lite antiklimax att något som dragits ut på så länge avslutas på några sekunder utan så mycket som en konversation.

Dold text

Tycker det var en rätt bra lösning på problemet. De kunde ju liksom inte köra den synnerligen förutsägbara episka slutfäktningen mellan Night King och Jon Snow som alla förväntade sig, det hade inte varit GoT alls. Det enda jag egentligen har att invända är väl att scenen i sig kanske var lite futtig och lätt avsnoppande. Jaha, var det klart nu, liksom. Lite ballare hade de kunnat gjort det

Om något är jag lite förvånad över att de gjorde det så förutsägbart att den där fighten inte kommer ta slut förrän nån nitar Night King, och att det kommer ske när det verkar som hoppet är helt ute.

Dold text

Skrivet av Mezzlock:

Nu är ju bara frågan om man någonsin kommer få veta mer om Night King och hur/vem han är osv..

Dold text

Det kommer väl om inte annat i de utlovade prequelsen?

Dold text
Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jisses, vilken fight, vilken fight, men, vad händer nu? 1 drake kvar(såvida den som krasch landade inte överlevde) och alla armeer så gott som förintade. är det tack och godnatt för dem och ska man se lanisters som segrare? var nästan lite frustrerande obehagligt att se på avsnittet, när man såg hur mycket förluster de led, trodde det skulle bli en lätt match, visst, en del förluster, men inte så här mycket.

Dold text

Lannisters/Cersei är inte nödvändigtvis så starka, de har ju pratats tidigare om att de har slut på guld och mycket av armén är ju köpt. Eurons flotta kan säkert snabbt byta fot om Yarah kommer osv. Sen var ju inte alla i norr med i fighten.

Dold text
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@FabriciusRex: Funderade på det med, max några hundra kan ju ha överlevt. Några från Iron Islands och möjligtvis några från Dorne. De lär har många skorpions med nu så drakarna är ju betydligt enklare att få död på nu. Vem vet, kanske blir ett antiklimax med ett lönnmord av ex Cersei.. (tror inte det men möjligheten finns)

Daario kommer garanterat farandes över havet med en enorm armé som han skrapat ihop.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Sanslöst trist med dessa dolda inlägg som kräver extra klick om man orkar.
Förövrigt har serien blivit klart sämre säsongerna 7 och 8 som saknar bokstöd, vi får väl hoppas att GRR Martin tar tag i sitt skrivande, känns som jag väntat länge nu.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

@Jarl: mm fattar inte spoilertaggarna. Tråden handlar ju om s8, då ska man väl kunna diskutera den utan att dölja texten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Sanslöst trist med dessa dolda inlägg som kräver extra klick om man orkar.
Förövrigt har serien blivit klart sämre säsongerna 7 och 8 som saknar bokstöd, vi får väl hoppas att GRR Martin tar tag i sitt skrivande, känns som jag väntat länge nu.

Skrivet av Storage Jar:

@Jarl: mm fattar inte spoilertaggarna. Tråden handlar ju om s8, då ska man väl kunna diskutera den utan att dölja texten.

Är lite smått tvungna annars är det alltid nån som blir kränkt och skriker ANVÄND SPOILER!!! så fort såna här trådar dyker upp. Jag själv bryr mig inte om spoilers eftersom alltid roligare att se själv än att höra samt jag förstår inte varför folk som inte vill ha spoilers varför de hänger i sådan här trådar överhuvudtaget.

Jag brukar vill bli lite spoilers för då kan man titta efter lite annat under handlingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tycker det var en rätt bra lösning på problemet. De kunde ju liksom inte köra den synnerligen förutsägbara episka slutfäktningen mellan Night King och Jon Snow som alla förväntade sig, det hade inte varit GoT alls. Det enda jag egentligen har att invända är väl att scenen i sig kanske var lite futtig och lätt avsnoppande. Jaha, var det klart nu, liksom. Lite ballare hade de kunnat gjort det

Om något är jag lite förvånad över att de gjorde det så förutsägbart att den där fighten inte kommer ta slut förrän nån nitar Night King, och att det kommer ske när det verkar som hoppet är helt ute.

Dold text

Nä fyfan hade de kört en Star Wars där Jon Snow ska slåss mot Night King i 34 avsnitt så hade jag spytt. Håller med dig om antiklimax.

Dold text

Skrivet av Jarl:

Sanslöst trist med dessa dolda inlägg som kräver extra klick om man orkar.
Förövrigt har serien blivit klart sämre säsongerna 7 och 8 som saknar bokstöd, vi får väl hoppas att GRR Martin tar tag i sitt skrivande, känns som jag väntat länge nu.

Håller fullständigt med. GoT ser jag just nu som en fan-service serie, inget annat. Det handlar om att maximera så mycket inkomst som möjligt genom att vara fans till lags. Om de redan skrivit på avtal, d.v.s. spikat hur mycket de får in per avsnitt, så vill jag ändå säga att manuset på sista tiden varit katastrofalt. Om man jämför med säsong 1-4 där de hade sin peak.

Permalänk

Uscha nu går det för fort ju! inte got stil hoppas nya serien är bra då!

Permalänk
Medlem

Wow, vilket kasst avsnitt... Det har jag nog inte sagt om något avsnitt hittills.

Permalänk
Medlem

Så jävla trist att sista bossen blir Cersei istället för NK. Man vill ju höra/veta mer om NK och hans motiv, vem bryr sig om Cersei?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

@Treant: Som jag läste i någon review, kanske nytimes. Serien heter ju Game of Thrones. Inte a song of ice and fire. Det är ju vem som slutligen sitter på den där fula stolen som är saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Så jävla trist att sista bossen blir Cersei istället för NK. Man vill ju höra/veta mer om NK och hans motiv, vem bryr sig om Cersei?

Han hade väl egentligen inga motiv. Han skapades av barnen för att göra en sak och det var att mörda alla människor. Han var ju bara en kraftfull drönare som skaparna tappat kontrollen över.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Game of thrones är helt dött för mig nu. dem militär taktiska misstagen eller plot skiten i avsnittet får mig att sluta vara fan. Gorge RR nästa böcker kan komma att sälja dåligt efter vad HBO har gjort med A song of Ice and fire.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Game of thrones är helt dött för mig nu. dem militär taktiska misstagen eller plot skiten i avsnittet får mig att sluta vara fan. Gorge RR nästa böcker kan komma att sälja dåligt efter vad HBO har gjort med A song of Ice and fire.

HAHA japp satt och skrattade åt hur de gjorde allt bakvänt när de skickade in Dothraki princip in i döden först för att i samma veva sluta ge understöd av katapulterna. Samt den förbannade mörkret man såg knappt vad som hände under största delen av striden. Bara mörker och skrik inget mer typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

HAHA japp satt och skrattade åt hur de gjorde allt bakvänt när de skickade in Dothraki princip in i döden först för att i samma veva sluta ge understöd av katapulterna. Samt den förbannade mörkret man såg knappt vad som hände under största delen av striden. Bara mörker och skrik inget mer typ.

Honestly så är väl Dothraki helt värdelösa på något annat än ett öppet fält på hästar tho, tyckte det var en ganska atmosfärisk scen att se ljusen slockna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Honestly så är väl Dothraki helt värdelösa på något annat än ett öppet fält på hästar tho, tyckte det var en ganska atmosfärisk scen att se ljusen slockna

Jao men de kunnat gjort mer nytta med dem. Nu blev det bara skicka in dem i döden utan att veta vad som händer. Av det lilla man såg innan Dothraki sammanstötning va våg av döda sen såg man inte så mycket mera.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Nä fyfan hade de kört en Star Wars där Jon Snow ska slåss mot Night King i 34 avsnitt så hade jag spytt. Håller med dig om antiklimax.

Dold text

Håller fullständigt med. GoT ser jag just nu som en fan-service serie, inget annat. Det handlar om att maximera så mycket inkomst som möjligt genom att vara fans till lags. Om de redan skrivit på avtal, d.v.s. spikat hur mycket de får in per avsnitt, så vill jag ändå säga att manuset på sista tiden varit katastrofalt. Om man jämför med säsong 1-4 där de hade sin peak.

S7 var katastrof, bara en sån enkel sak som det där att trycka in trasken norrut och plocka med sig en zombie till Kings Landing i ett enda avsnitt?! Det hade blivit så mkt bättre som en löpande grej över säsongen. Instämmer angående att S1-4 var som bäst, men tycker ändå S8 hitintills faktiskt funkat riktigt bra. Det senaste avsnittets innehåll måste ju varit en mardröm att få till, det fanns minst sagt förväntningar om man säger så.

I slutändan är det väl det dock precis all kommersiell verksamhet går ut på, att dra in så mycket pengar som möjligt. Där kan jag faktiskt inte klandra dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag hade läst om hur mörkt och jävligt allt skulle vara så jag var inställd på att bli riktigt besviken. Vi började titta och efter tio minuter tog vi paus för att dra för gardiner och även sätta en filt för varje fönster i vardagsrummet (fönsterna är mitt emot TV:n så allt reflekteras väldigt bra), och i ärlighetens namn förstår jag inte varför så många klagar så högljutt.

Visst var det mörkt men jag tyckte det passade mycket bra ihop med avsnittet, det var ju inte direkt någon munter romantisk komedi som utspelade sig.
Jag förstår dock de som klagar på att källfilen var lite väl komprimerad även om jag inte tycker det var riktigt lika hemskt som vissa ville få det att verka.
Jag använde däremot en ≈5GB stor fil från *hosthost*, men vad jag förstått ska det vara mer eller mindre samma som HBO själva visade.

Angående det som hände i avsnittet

När de med tända vapen red mot de döda bara för att en efter en slockna sattes verkligen stämningen för hela avsnittet. Självklart skulle man inte gjort så i verkligheten men om jag ville se verkligheten hade jag sålt TV:n...
Älskar när de sprang/red tillbaka och man kunde se paniken och oron i hela armen.

Jag tycker också de förmedlade känslan av att de döda var som en ostoppbar våg på ett riktigt bra sätt. Trots att vi blev visade lite ljusglimtar här och där fanns det stunder då jag på riktigt (nästan i alla fall ) trodde att de kommande avsnitten bara skulle handla om hur Cersei och några få överlevande skulle försvara Kings Landing mot de döda.

Överlag är jag också ganska imponerad över att de lyckades hålla mig intresserad under en timmes krig. Jag har ofta problem med att se mer än 5-10 minuters action från andra filmer. Blir så tröttsamt efter ett tag. Battle of the Bastards är fortfarande en av de bästa stridsscener som gjorts och det vi såg i det här avsnittet kommer inte nära, men fortfarande riktigt bra.

Lite löjligt att så många av de stora karaktärerna överlevde. Det gör förstås ingenting om de överlever men inte på sättet som gjorde. Står man upptryckt mot en vägg och en hord av döda kommer rusande mot en så ska man dö...

Dold text

För att summera hade jag väl egentligen förväntat mig lite mer men det var fortfarande ett riktigt bra avsnitt och jag ser fram emot att se det igen om ett par år

Skrivet av Treant:

Så jävla trist att sista bossen blir Cersei istället för NK. Man vill ju höra/veta mer om NK och hans motiv, vem bryr sig om Cersei?

*Håller upp handen*
En av de största anledningarna till att jag älskar GoT är alla karaktärerna, deras mål och deras väg till målet. Jag har aldrig känt att The Night King gjort något annat än att som på räls röra sig söderut för att döda allt och alla.

Cersei däremot... Där vet man inte riktigt vilket jävelskap hon ska hitta på.

Skrivet av _Merc_:

Game of thrones är helt dött för mig nu. dem militär taktiska misstagen eller plot skiten i avsnittet får mig att sluta vara fan. Gorge RR nästa böcker kan komma att sälja dåligt efter vad HBO har gjort med A song of Ice and fire.

Med den inställningen tycker jag synd om dig, kan inte finnas mycket du tycker är bra om taktiska misstag och plotholes förstör upplevelsen för dig. Men ja, vissa saker i det här avsnittet var lite väl löjligt när det kommer till deras militära strategier.

GoT var redan från början ingenting annat än en glorifierad dokusåpa med incest, död, drakar och en jävla massa pengar. Ingen ide att inbilla sig något annat.

Böckerna kommer garanterat säljas som smör. Och även om de inte gjorde det, vem skulle bry sig?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Chromatic:

Honestly så är väl Dothraki helt värdelösa på något annat än ett öppet fält på hästar tho, tyckte det var en ganska atmosfärisk scen att se ljusen slockna

Håller med i detta.

Såklart satt man och (i huvudet) skrek att lyft drakarna och hjälp dem, använd katapulterna och dylikt. Men hela idén med scenen var att ge dothraki *kraft* med sina brinnande svärd och ge armén/tittarna hopp om att det här går att överleva endast för att i princip *fimpa en cigg* för att ge känslan av hopplöshet.

Om människorna hade varit riktigt grymma taktiker så hade de säkert kunnat överleva slaget med råstyrka, men tyckte att de visade rätt bra hur en total emotionell påverkan förändrade förutsättningarna.

Tror inte att nutida högt tränade militär hade fungerat optimalt i en zombie apokalyps direkt. Kort efter att man inser att det inte är människor man slåss emot så tappar man nog kulan rätt snabbt.

Edit:

Något jag undrar över är däremot konsekvenserna av slaget.
Mer än att deras armé är betydligt svagare.
Kändes inte riktigt som att det blev någon direkt plot-förändring. Inte än iallafall.
Har det skett någon större konsekvens/förändring av senaste avsnittet?

Permalänk
Inaktiv

K, efter det här så önskar jag att gänget kunde ta upp någon annan licens.

Tyvärr blev ju Shanarra någon konstig MeToo 18 års skräp, men, DragonLance, Riftwars, Thomas Covenant Chronicles, Forgotten realms, karaktärer med story som räcker i evigheter, Drizz't o'Durden, Kaz the Minotaur??.. Herrejösses, förstår inte hur någon större sög upp någon av dessa redan efter Lotr. Dragonriders of Pern torde ju oxå passa bra för den stora skärmen.

Men, drakarna i GoT får mig att suckta efter något som Dragonlance - Legend of Huma som öppnare, sedan the Meeting sextet och resten av story.. .. :\

Permalänk
Medlem

Vilket skitavsnitt. Två termer summerar hela S08 hittills:
- Deus ex machina
- Pacing issues

Det förstnämnda är extra tydligt i E03 - herregud vad allt och alla räddas av någon extern aktör i sista sekund.
Det sistnämnda gäller de senaste säsongerna men framförallt S08; varför gör de scenerna så långa? Ta exempelvis häng-vid-brasan-scenen i E02. Den kunde ha gjorts hälften så lång och ha förmedlat exakt samma sak.

Så som jag tolkar det är det uppenbart att serieskaparna inte riktigt har något att gå på och väljer kvantitet före kvalitet.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vilket skitavsnitt. Två termer summerar hela S08 hittills:
- Deus ex machina
- Pacing issues

Det förstnämnda är extra tydligt i E03 - herregud vad allt och alla räddas av någon extern aktör i sista sekund.
Det sistnämnda gäller de senaste säsongerna men framförallt S08; varför gör de scenerna så långa? Ta exempelvis häng-vid-brasan-scenen i E02. Den kunde ha gjorts hälften så lång och ha förmedlat exakt samma sak.

Så som jag tolkar det är det uppenbart att serieskaparna inte riktigt har något att gå på och väljer kvantitet före kvalitet.

//G

"Häng-vid-brasan" scenen var ju riktigt bra. Kan inte bara vara krig och 100% action hela tiden. Tycker om de scenerna när man får lära känna karaktärerna bättre, när det är mycket dialog.

Skickades från m.sweclockers.com