Windows update krånglar: fel 0x80070643

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gustavsberg
Registrerad
Mar 2008

Windows update krånglar: fel 0x80070643

Hej,

Får detta:

2018-11, uppdatering för Windows 10 Version 1803 för x64-baserade system (KB4023057) - fel 0x80070643

Försökt läsa runt på nätet och gjort det som föreslås att lösa detta, inget händer.

Någon som vet nåt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Har din dator rätt tid inställd? Har du provat tipsen @ https://www.thewindowsclub.com/windows-update-troubleshooter-...
Har du provat att starta om datorn, den långa vägen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

@liman: Jag hade detta problem tidigare, jag fick lov att installera om Windows 10 Pro för inga utav lösningarna fungerade för mig.
Dock satt jag fast på uppdatering 1709, har nu 1809 efter Windows 10 ominstalleringen.
Uppdatera gärna vad som får det att funka för dig sen, har en vän som har samma problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Tom dessa mappar och försök igen.

"%windir%\DeliveryOptimization"
"%ProgramData%\Downloaded Installations"
"%ProgramData%\SoftwareDistribution"

Stax 353xbk | Stax L300Le + L700 Arc + Custom Pads
SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2004

jag tror det är precis samma jag får det felet på i lappis.. dock har jag inte orkat kolla på det än

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Sinery:

Tom dessa mappar och försök igen.

"%windir%\DeliveryOptimization"
"%ProgramData%\Downloaded Installations"
"%ProgramData%\SoftwareDistribution"

Vad gör detta för att vara exakt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av FragnoxX:

Vad gör detta för att vara exakt?

Du kan rena Windows Update filerna ifrån Windows mappen också. Det där gör nästan samm sak.
Du måste dock stänga av Windows Update Services innan.

Sen rensar du denna mapp.

C:\Windows\SoftwareDistribution

Du kan ta bort alla där, sen bootar du om o testar igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Hej

Det räcker att stänga av service "Windows Remediation Service" (sedsvc) och sätta den till disabled.

Starta sedan uppdateringen.

Tjänst kommer att starta sig själv efter en lyckad uppdatering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Testa att köra SFC /SCANNOW i kommandotolken (som administrator)

| CPU: AMD Ryzen 1600 | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Asus Strix Vega 56 | Mobo: MSI X370 Pro Carbon | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: EVGA G2 750W 80+ Gold | Kylare: Ryzen Wraith | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Oneone:

Du kan rena Windows Update filerna ifrån Windows mappen också. Det där gör nästan samm sak.

Skrivet av Dack3:

Hej

Det räcker att stänga av service "Windows Remediation Service" (sedsvc) och sätta den till disabled.

Starta sedan uppdateringen.

Tjänst kommer att starta sig själv efter en lyckad uppdatering.

Det var fan asså! Att jag inte visste detta innan. Skulle provat det själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Samma problem hos mig sen nån dag, gissar att det är MS som klantat till något med uppdateringarna som väl säkert kommer lösa sig sen. Enligt mer detaljerad logg så kunde det inte installeras för att det redan fanns nyare versioner av något installerat (i mitt fall)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@FragnoxX

Det vet man inte, jag läste loggen och googlade på kb-numret och felet. Skicka en eller tre blommor till Microsoft....

Komiskt då denna uppdatering är åtgärd mot att FÖRBÄTTRA uppdateringar!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Grävt runt lite och det verkar vara en gammal uppdatering som inte är aktuell för systemet. Så jag avvaktar, så kanske den försvinner.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gustavsberg
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Oneone:

Funkade efter detta, jag hatar windows och datorer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av liman:

Funkade efter detta, jag hatar windows och datorer

grymt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Om någon mer fortfarande har problem med den här uppdateringen...

För min del funkade inte någon av ovanstående lösningar men efter lite mer grävande kunde jag precis som @dack3 konstatera att KB4023057 har med Windows Remediation Service att göra och ska förbättra uppdateringsprocessen, mer info här.

Jag slank in i "Appar och funktioner" och kunde där se att uppdateringen redan var installerad. Avinstallerade den och körde sen Windows Update och då installerade den uppdateringen igen utan problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Problemet försvann utav sig själv här, troligen var det redan installerat.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H