Dumpa ut innehållet på en Apple Time Capsule till annan enhet?

Permalänk
Inaktiv

Dumpa ut innehållet på en Apple Time Capsule till annan enhet?

Har en bekant vars pappa dog under förra året. I kvarlåtenskapen fanns en iMac som var krypterad och omöjlig att logga in i, samt då denna time capsule av den nyare "höghusmodellen". Då pappan varit gammal journalist finns det chans att enheten innehåller texter, artiklar, kanske ljudinspelningar eller foton som kan vara av intresse för hans tre (vuxna) barn, så min bekant är ganska angelägen att få veta vad som finns på disken - om något intressant alls.

Då jag har en Mac själv är det inte så stor grej för mig att koppla upp mig mot den här time capsulen, men jag vill ju inte att macken min börjar backa upp mina grejor på hans pappas disk. Jag vill bara kunna läsa av innehållet och släppa över allt i ren fil-form helst till kanske en flashpinne eller något sådant, och alltså då inte Apples sparse bundle-meck de använder som arkiveringsformat för Time Machine-mjukvaran...

Förutsatt att disken inte är krypterad den också, vilket vi ännu inte vet, då jag prexis fått vantarna på enheten, och pga kontamineringsrisken då inte vill börja rota hejvilt på egen hand i den.

All hjälp emottages taxamt!

Mvh.

Permalänk
Medlem

Du kan ansluta till Time Capsule utan att oroa dig.
Eftersom du inte skall göra någon backup av din egna data genom systeminställningar --> Time Machine så händer inget.

Istället om ni har lösen för att komma åt enheten så är det bara att ansluta via Finder och antingen kopiera data manuellt eller Airport-verktygets arkiverings-funktion till extern disk för att inte rota för mycket i Time Capsule.

Om du väljer arkivera så glöm inte formatera externa disk först. Och ha tillräckligt med utrymme!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Istället om ni har lösen för att komma åt enheten så är det bara att ansluta via Finder och antingen kopiera data manuellt eller Airport-verktygets arkiverings-funktion till extern disk för att inte rota för mycket i Time Capsule.

Tack för tipsen! Jag har nu kommit mig för att ta en kik på enheten, och den vill såklart ha lösenord innan man kommer in i den.

Och, nej - tyvärr har vi inte lösenordet för enheten. Min bekant ska fundera och se om han kan tänka sig vad farsan hans kan ha haft för lösen, men det är nog kört skulle jag tro - jag antar att det inte finns något sätt att kringgå detta? (Ety isåfall hade ju hela lösenfunktionen varit rätt meningslös...)

Tack för all assistans.

**Uppdatering!
Min bekant gav mig två förslag på lösenord som var baserade på hans pappas andranamn, och det funkade.

SÅ ANVÄND INTE ERA ANDRANAMN SOM LÖSENORD LOL!! (Fast det visste ni väl redan...)

Jag kan nu komma åt HDDn i enheten.