Resident Evil 2 microstutter

Permalänk

Resident Evil 2 microstutter

Hej!

Köpte Resident Evil 2 remaken och får microstutter till och från, som mest i dem stora öppna områdena i spelet. Har provat att justera grafikinställningarna utan att ha lyckats bli av med problemet och pendlar mellan 80-120 fps. Någon annan som upplever samma problem och har en eventuell lösning på detta? Specsen finns i signaturen.

//GreatLinkan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hade ofta problem med microstutter hur hårt jag än klockade min kära 2500k i modernare spel. Fick en i7 5820k av en vän och nu lider jag inte av det. Säger inte att det är det som är problemet men det var så för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte för att det på något sätt är ett vetenskapligt test men valde att starta RE2 med 4 kärnor utan hyper threading i 4.2GHz. CPU användningen ligger på 100% och som du säger, får microstutter. Slog på hyper threading och då försvann det helt. Sitter på en 9900K så det kan inte jämföras helt och hållet men spelet kanske helt enkelt behöver fler trådar att kunna dra i för en bekvämling upplevelse?

Permalänk
Medlem

Tyckte redan från runt förstaThe division att jag började få problem med microstutter, trots hög fps. Tror det kan vara så att många spel idag vill ha mer kärnor/trådar än 4, inte bara RE2 remaken.

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Inte för att det på något sätt är ett vetenskapligt test men valde att starta RE2 med 4 kärnor utan hyper threading i 4.2GHz. CPU användningen ligger på 100% och som du säger, får microstutter. Slog på hyper threading och då försvann det helt. Sitter på en 9900K så det kan inte jämföras helt och hållet men spelet kanske helt enkelt behöver fler trådar att kunna dra i för en bekvämling upplevelse?

Skrivet av VanRain:

Tyckte redan från runt förstaThe division att jag började få problem med microstutter, trots hög fps. Tror det kan vara så att många spel idag vill ha mer kärnor/trådar än 4, inte bara RE2 remaken.

Tack för tipsen, däremot så slutade jag få microstutter till slut, oklart varför. Jag har inte haft problemet tidigare varav jag tyckte det var märkligt, men det kan ju ha berott på hårdvaran, CPUn är ju trots allt 8 år gammal (but still going strong).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11