Högskoleprovet (DTK/NOG/KVA): Vad ska man plugga på för detta?

Permalänk
Medlem

Högskoleprovet (DTK/NOG/KVA): Vad ska man plugga på för detta?

Vill förbättra mitt resultat, men mattedelen satte käppar i hjulet för mig sist.
DTK delen med diagram osv gick rätt bra. Men de andra gick käpprätt åt skogen

På gymnasiet läste jag upp till Matte D (Nu för tiden heter det säkert något annat :>), men det var ett bra tag sedan så man har glömt allt med tänk och formler.

Därför tänkte jag fräscha upp matte kunskaperna för att förbättra just mattedelen på högskoleprovet.
Men vilken matte ska jag börja med och upp till vad ska jag läsa för att fräscha upp minnet?

Finns det några böcker att köpa som kan passa för detta eller online uppgifter?

Cheers

Permalänk
Medlem

Matte kan du redan, det är tänket du behöver fräscha upp! Handlar ju mycket om logik vill jag minnas, vilka fakta man behöver för att lösa uppgiften.

Nu var det rätt länge sedan jag skrev men jag tog varje svarsalternativ för sig och frågade mig om det var rätt eller fel eller osäker, måste man på nån fråga chansa är det bättre chansa mellan 2 än mellan 4 alternativ. Mycket användbart på ord och läsförståelse också.
En annan metod som fungerade för mig var att på ordförståelsen, om jag inte kunde ordet, var att uttala det på engelska, ibland lösgjorde det nått litet kugghjul och poletten trilla ned.

Dra ner gamla prov och lös uppgifterna en efter en utan tidspress, använd endast det du har tillgång till på provet.
Alla uppgifter du inte löser lägger du åt sidan och sen ber du om hjälp av en vän som kan förklara hur den tänker, eller starta nån heroisk tråd här så får du säkert bra hjälp här.

Lycka till på provet, hoppas du kommer in på den utbildningen du är sugen på! Jag skrev 1,9 sista gången jag skrev men sen visade det sig att den utbildningen jag ville komma in på inte använde högskoleprovresultat, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vill förbättra mitt resultat, men mattedelen satte käppar i hjulet för mig sist.
DTK delen med diagram osv gick rätt bra. Men de andra gick käpprätt åt skogen

På gymnasiet läste jag upp till Matte D (Nu för tiden heter det säkert något annat :>), men det var ett bra tag sedan så man har glömt allt med tänk och formler.

Därför tänkte jag fräscha upp matte kunskaperna för att förbättra just mattedelen på högskoleprovet.
Men vilken matte ska jag börja med och upp till vad ska jag läsa för att fräscha upp minnet?

Finns det några böcker att köpa som kan passa för detta eller online uppgifter?

Cheers

Du kan ladda ner från HP hemsida gamla tentor!
Gör de och titta. Sedan kan du specifikt lära dig de som du har flest fel på.

Som exempel potenser/roten ur. Då söker du på de på google och lär dig matte reglerna för dessa.

Sedan gör du om några HP tentor och ser om du lärt dig eller ej.

Lättast och billigaste sättet.

(Finns specifikt böcker för HP, men jag skulle inte börja med de)

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan köpte jag en tjänst som hette hpguiden eller liknande, en hemsida där man kunde göra gamla tester och om man inte kunde en uppgift så visade hemsidan hur den skulle lösas osv.

Nu blev det aldrig att jag med min disciplin satte mig med hemsidan och pluggade så kan inte säga hur bra den egentligen är, men jag testade så klart lite och den fungerar som det lovades. Det låter som kanske något som kan hjälpa dig för att fräscha upp.

Vet inte om jag får posta länkar här till sådana sidor men jag googlade på hpguiden och den var det översta.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

För ett par år sedan köpte jag en tjänst som hette hpguiden eller liknande, en hemsida där man kunde göra gamla tester och om man inte kunde en uppgift så visade hemsidan hur den skulle lösas osv.

Nu blev det aldrig att jag med min disciplin satte mig med hemsidan och pluggade så kan inte säga hur bra den egentligen är, men jag testade så klart lite och den fungerar som det lovades. Det låter som kanske något som kan hjälpa dig för att fräscha upp.

Vet inte om jag får posta länkar här till sådana sidor men jag googlade på hpguiden och den var det översta.

Jag kan instämma att hpguiden är rätt så bra, ger lösningsförslag och liknande, använde det när jag ville nå högt resultat. Det kostar tyvärr en del pengar men det är enligt mig en låg summa om man verkligen vill komma in på en viss utbildning och få det livet man vill.

Annars är min rekommendation att köpa någon av de böcker som handlar om högskoleprovet, ex. "Den komplettaguiden till högskoleprovet". En sådan bok tar upp grunderna på en rimlig nivå och till en billig peng, är dock inte en massa uppgifter i boken som är det man får med hpguiden, dock simpla förklaringar på många olika matteproblem. Den finns säkert på biblioteket att låna!

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Tackar för bra tips
Jag hittade en sida https://www.matteboken.se/
Men frågan är vilken matte typ det är som handlar om typiska uppgifter som finns på högskoleprovet.

Gamla högskoleprov har jag kikat på, men är ju som någon sa. Vill förstå själva tänket med hur man löser vissa uppgifter.
Hpguiden får jag kolla upp, tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Jag kan instämma att hpguiden är rätt så bra, ger lösningsförslag och liknande, använde det när jag ville nå högt resultat. Det kostar tyvärr en del pengar men det är enligt mig en låg summa om man verkligen vill komma in på en viss utbildning och få det livet man vill.

Annars är min rekommendation att köpa någon av de böcker som handlar om högskoleprovet, ex. "Den komplettaguiden till högskoleprovet". En sådan bok tar upp grunderna på en rimlig nivå och till en billig peng, är dock inte en massa uppgifter i boken som är det man får med hpguiden, dock simpla förklaringar på många olika matteproblem. Den finns säkert på biblioteket att låna!

Jag själv resonerade liknande när det var dags, om jag förbättrar betyget och kommer in på en utbildning, så kommer summan för HPguiden betala sig flera gånger om så det var värt det tyckte jag. I efterhand var det bortslösat personligen för jag fick bra resultat utan hpguiden men kan absolut se hur bra tjänsten är och tvivlar inte på att den är oerhört hjälpsam för vissa.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Hedersmedlem

Matten på högskoleprovet går knappt över matte A-nivå, när det gäller det logiska är det som någon annan sa tänket och hur de ställer frågorna du måste sätta dig in i. Du måste läsa frågorna extremt noggrant och verkligen svara på frågan som ställs och inget annat. Det är visserligen 5 år sedan jag skrev det men då var det väldigt mycket slamkrypare som jag tror många åker dit på. Ladda ner några av de gamla proven med facit och se till att du förstår svaren. Det var så jag gjorde och jag skrev 2.0 på mattedelen.

Skickades från m.sweclockers.com