R9 390x - 90 grader vid spel!

Permalänk

R9 390x - 90 grader vid spel!

Som sagt så kommer mitt R9 390x upp i 90 grader ibland vid spelande.
Vet ej hur länge det varit så är först nyligen jag laddat ner program för att kolla temp och sånt.

Är det inte väldigt högt att ha så varm gpu vid spelande!!
Ligger runt 40-50 grader vid normal användning..

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vilken kylare är det på grafikkortet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: Tror det är ASUS DirectCU III kylare..

Permalänk
Medlem

Har själv ett 290x och det kommer också upp i 90 grader vid spelande. Det är visserligen överklockat men... Jag visste från recensionerna att det skulle bli så varmt. Du kan ju alltid pröva att öka chassi ventilationen för att minska temperaturen. Funderar själv på en 140 mm fläkt som inblås.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Mitt R9 390x låg också runt 90 grader med extremt hög ljudnivå på köpet, monterade en Kraken g12 och AIO kylare, ligger runt 65-70 nu och nästan helt ljudlöst!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk

@CynX: @ElWeed: Hur farligt för datorn är det att spela i 1h vid 90 grader då?
Kommer grafikkortet paja eller hur mycket klarar ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

@mattos_84:

Dom korten är väl inställa standard att ha temp target på 90c ? Inget farligt med det vad jag vet iaf

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem

Om du är villig att skruva lite så kan du plocka av kylaren och byta kylpasta. Där kan du tjäna ett par grader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är by design. Inget konstigt med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattos_84:

@Vzano: Tror det är ASUS DirectCU III kylare..

DCIII är inte en särskilt bra kylare för 290/390-serien, då - om jag minns rätt - GPUn är vänd i "fel" riktning så att säga så att två av värmeledningsrören hamnar vid sidan om kiselbrickan. Det gör att man får dålig kyleffekt från dem. Så att GPUn blir varm är ganska att räkna med typ.

I vilket fall som helst är den ju termostatskyddad, så blir den för varm backar den ner i prestanda. Ingen fara, med andra ord. Det som lär ta stryk av värmen är ASUS' skruttiga fläktar de använde iallafall på den tiden - inget annat än billiga glidlager. Oljan i lagret evaporerade helt enkelt så impellern börjar skallra och/eller fastnar. ASUS kvalitet i detaljer som dessa är rätt rutten faktiskt, tyvärr. Man får kassera ett helt grafikkort för att fläktarna (som är special och inte går att byta hursomhelst) lägger av.

Var med om två ASUS GF770 med DC2-kylare och ett AMD R9 290X med DC3 som fick kasseras pga fläktar som skorrade värre än Carl Bildt, alternativt helt stoppade.

Permalänk
Medlem

290/390 korten är designade att ligga på 90-94 grader vid load utan problem. Mitt 290 med referenskylare låg princip konstant på 94 grader vid långa spelsessioner i över 4 år innan jag byte upp mig till ett Vega 56.

Konsekvensen av den höga temperaturen på dessa kort är att man kommer behöva stå ut med hög ljudvolym utifrån vilken fläkt man kör med.

TLDR: 94 grader vid load är helt ok. Spela hur mycket och hur länge du vill. Det som borde påverka dig är ljudvolymen från kylaren.

Permalänk
Medlem

Inga större konstighetheter, mitt 390x ligger runt 88 vid full load. Korten klockar ju även ner sig om de inte kan lyckas hålla tempen i schack, blås ur eventuellt damm kan hjälpa men även att byta kylpasta.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Asus har under en längre tid varit bland de sämsta valen för vilket som helst AMD grafikkort. De verkar ha problem med att designa sin kylare så att den effektivt kan kyla AMD kort.

Så mao. är jag inte förvånad över 90C med tanke på hur strömtörstigt 390x är.

Asus Vega-modeller var länge ökända för usel VRM-kylning, och även om de enligt vad jag vet har fixat det på senare versioner så är det fortfarande inte en speciellt bra kylare för GPU/HBM.

Hade tidigare ett Asus RX480 Strix som lyckades med konststycket att vara både varmare och mer högljutt än mitt nuvarande Sapphire Vega 56 Pulse, även fast Vega 56 använder mer ström vid full load. Kylardesignen på RX480 Strix var verkligen usel.

Permalänk
Medlem

Inte säker om det var 4xx serien från ASUS eller inte (tror det var 280-290), men de var så lata att de tog kylardelen från sina nVidia kort och slängde de på AMD korten, efter lite hamrande då. Och deras första parti av Vega kort var ju ihopsatta av blinda, men de ska ha fixat det i senare upplagor. Men aldrig mera ASUS kort för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hg:

Asus Vega-modeller var länge ökända för usel VRM-kylning

Kylaren till Strix Vega missar cirka hälften av den översta mosfet:en i GPUns strömmatning, man kan se det i recensionsfoton av själva kortet, och även när de lyft på kylaren, då den värmeledande tejpen bara har avtryck av en halv mosfet i överkant. Rätt klantigt/respektlöst formgivet.

Ingen aning om de brytt sig om att fixa detta efter de inledande exemplaren (mina är köpta december 2017 och har båda denna "finess"), då det ju skulle krävt en ny revision av PCBn. De verkar inte särskilt intresserade av att bygga kvalitetsprodukter ärligt talat.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mattos_84:

Som sagt så kommer mitt R9 390x upp i 90 grader ibland vid spelande.
Vet ej hur länge det varit så är först nyligen jag laddat ner program för att kolla temp och sånt.

Är det inte väldigt högt att ha så varm gpu vid spelande!!
Ligger runt 40-50 grader vid normal användning..

Tacksam för hjälp.

Avinstallera genast!
Skall som sagt fungera bra även vid 90 grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Har detta kort, hur står sig detta grafikkort mot de nya på marknaden osv?
När grabben lirrar fortknite ligger den på ca 85-90 grader. Antar fortknite kräver mycket kräm ?

Jag spelar det på vår Ps4 och där märker man inget!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DracoZ:

Har detta kort, hur står sig detta grafikkort mot de nya på marknaden osv?
När grabben lirrar fortknite ligger den på ca 85-90 grader. Antar fortknite kräver mycket kräm ?

Jag spelar det på vår Ps4 och där märker man inget!

Låter man grafikkortet arbeta så snabbt den bara kan kommer den att bli varm oavsett vad man spelar, begränsar man antalet FPS som kortet ska beräkna med Vsync så brukar belastningen och temperaturen sjunka. AMDs kort under 200 och 300 serien var kända för att bli väldigt varma och det var normalt att nå ca 95 °C under belastning med AMDs egna kylare.

390X har inte mycket att säga jämfört med dagens kort, det är okej kort men korten i mellansegmentet idag är bättre med hästlängder.

Jag känner inte till vilken temperatur PS4 når men det finns flera faktorer som påverkar hur varmt en GPU blir.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

mitt r9 290x låg runt 85-90'c, de är byggda för att nå dom tempsen vid full belastning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Låter man grafikkortet arbeta så snabbt den bara kan kommer den att bli varm oavsett vad man spelar, begränsar man antalet FPS som kortet ska beräkna med Vsync så brukar belastningen och temperaturen sjunka. AMDs kort under 200 och 300 serien var kända för att bli väldigt varma och det var normalt att nå ca 95 °C under belastning med AMDs egna kylare.

390X har inte mycket att säga jämfört med dagens kort, det är okej kort men korten i mellansegmentet idag är bättre med hästlängder.

Jag känner inte till vilken temperatur PS4 når men det finns flera faktorer som påverkar hur varmt en GPU blir.

Tack för svar, vilket kort rekommenderar du om man ska uppgradera datorn i framtiden?

Permalänk
Medlem

@DracoZ: Hur ska någon kunna svara på det? "i framtiden"

Det är bättre du återkommer med budget och vilka dom övriga delarna är när det är dags att uppgradera.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DracoZ:

Tack för svar, vilket kort rekommenderar du om man ska uppgradera datorn i framtiden?

Av de grafikkorten som finns på marknaden just nu skulle jag rekommendera 5700 XT. Borde ge närmare dubbla prestandan. 5600 XT är också ett bra alternativ om man köper nytt, men jag skulle ha svårt att motivera att uppgradera till det då prestandaskillnaden inte blir så stor från ett 390X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Av de grafikkorten som finns på marknaden just nu skulle jag rekommendera 5700 XT. Borde ge närmare dubbla prestandan. 5600 XT är också ett bra alternativ om man köper nytt, men jag skulle ha svårt att motivera att uppgradera till det då prestandaskillnaden inte blir så stor från ett 390X.

Tack får kika på det