Tangentbordslösning för den gipsade gamern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Tangentbordslösning för den gipsade gamern.

Tjoho alla.

Efter att fått ett litet abrupt tillfälligt stopp i mitt nuvarande bygge pga handledsoperation så tyckte jag att det blev lite väl långtråkigt att gå med gipsad vänsterarm, (ja det är gips över armbågen också).

Så bestämde jag mig för att försöka hitta en lösning på mitt spelsug. Ska ju trots allt dras med detta gips i 9 veckor totalt.
Då jag trots allt har god rörlighet i fingrarna men armen i sig är väldigt låst i ett läge som inte tillåter mig att använda ett vanligt tangentbord så kom jag på att jag sett minitangentbord, typ numpad storlek så började spåna på en lösning.

Efter ett tips här på forumet blev det till att köpa ett mekaniskt Genesys Thor 100 som fick agera "testdummy".

Upptäckte ganska fort att handledsstödet var i vägen (gipset täcker större delen av handflatan och tog i) så det fick offras så sågen drogs fram snabbare än en tornado i tornado alley i staterna

Och sen då? Kan ju fortfarande inte ha handen i ett horisontellt läge, låst i vertikalt läge tack vare gipset.
Ja som tur är har man ju en massa plexi hemma till bygget jag håller på med så här dök en riktig utmaning upp, att bygga ett vertikalt stöd för tangentbordet i plexi. Overengineered delux Inte är det vackert men med tanke på att jag har en hand och använde en elektrisk bordssåg så är jag nöjd över resultatet.

Noggrant utmätt med ett stort tålamod så var det dags att limma dit skapelsen till tangentbordet.

Sådärja, en första testrunda fick det ju bli.

Upptäckte att jag helt glömt bort att fixa någon sorts fästanordning i bordet men har en idé för den också, men den har jag inte tillverkat än

Finns lite annat småfix att göra men överlag fungerar det som väntat

Phanteks Enthoo Luxe White - Asus RoG Strix Z270F - I7 7700K - Custom loop 1x280rad & 1x420rad med D5pump - 2x8gb Corsair Vengeance White LED @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Fractal Design newton r3 1000w
Galleriet: Midvinter Facebook: Nagelfar Custom Builds Instagram: Nagelfar_custom_builds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Sådär då fixade jag en enklare fästanordning.
Den har till och med en vridfunktion för ändrat läge i stolen haha.

3 timmar ungefär har jag suttit med den och den gör jobbet iaf så nu kan jag spela Anthem när det släpps

Phanteks Enthoo Luxe White - Asus RoG Strix Z270F - I7 7700K - Custom loop 1x280rad & 1x420rad med D5pump - 2x8gb Corsair Vengeance White LED @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Fractal Design newton r3 1000w
Galleriet: Midvinter Facebook: Nagelfar Custom Builds Instagram: Nagelfar_custom_builds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Grymt...Det krävs ett problem för att lösa det. Hur "handikappad" är du med ditt spelande med denna lösning i jämförelse med hur det var innan operation? Ett pusselspel etc går utmärkt antar jag. men tänker mer på om du spelar pangare eller liknande, mer tävlingsinriktat spelande. Trevligt lösning 👍

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av REWplayFF:

Grymt...Det krävs ett problem för att lösa det. Hur "handikappad" är du med ditt spelande med denna lösning i jämförelse med hur det var innan operation? Ett pusselspel etc går utmärkt antar jag. men tänker mer på om du spelar pangare eller liknande, mer tävlingsinriktat spelande. Trevligt lösning 👍

Ja lite så är det ju. Man vet inte om att man har ett problem innan det uppstår.
Det tar lite längre tid och manövrar går inte lika snabbt som utan gips men efter lite övande med lösningen så lider jag nog inte så mycket av handikapp ändå tror jag. Skulle nog inte köra något mer seriöst PvP än iaf. Får öva lite mer på kontrollerna men tror det kan tänkas gå ganska bra då.