Hjälp med partitions för dual boot

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Hjälp med partitions för dual boot

Jag skulle behöva lite hjälp med att få en dual boot att funka som jag vill.

Vi kan börja med att jag har en SSD på 240gb och, 2TB hårddisk och en extern 4TB hårddisk.

Jag vill skulle vilja dela upp min SSD så att jag har ca 100 GB för Windows och resten för Linux (vill så klart att operativsystemen ska vara installerat på SSDn). Sedan vill jag att min 2 TB ska vara till Linux och skulle helst vilja kunna använda min 4 TB externa till båda om det är möjligt (har mitt plex bibliotek på den).

Jag har använt MiniTool Partition Wizard för att försöks lösa det men har bara trasslat till det och är mer eller mindre kaos just nu. Jag tänkte göra en ren install för att jag tror det bli smidigare?

Som ni se kaos.. Min 4TB externa är tex bara 2TB osv..

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta

BTW, tänkte installera ubuntu budgie

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Börja med att installera Windows. Sedan linux. I installationen i Linux så kan du där välja att ha kvar Windows bredvid Linux. Finns säkert ett verktyg där där du väljer hur stor partition för Linux du ska ha. Installerar du Windows först kommer Windows installationsprogram att skriva över MBR och då kan du inte boota Linux. Så Linux först. De andra diskarna kan du ha som de är då Linux kan läsa "Windows partitioner", men sånt kan du lösa efter installationen.

Bytt nick från Defcon till Eazy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Förutsätter att du kan formatera samtliga diskar, samt att du väljer NTFS på extradiskarna så dom är synliga från båda miljöerna.

Windows
Starta med Windows, välj "Custom install", välj "new" och skapa en ny partition som är halva disken.
Formatera den och installera W10. (det ska då finnas en unallocated partition på disken, den för linuxen)
Slutför installationen (med alla omstarter)

Linux
Starta sedan om med en usb-pinne med Ubuntu-18.04.2 på (välj denna LTS version för den har längre hållbarhet)
Välj normal installation med "install allongside Windows 10"
Slutför installationen

Grub
Du ska nu ha fått en Grub boot-loader installerad där du kan välja att starta på Ubuntu eller Win10

Extra diskar
Starta upp Windows 10, gå via "höger-klick" på startmenyn till "Disk managemagent"
För de nya diskarna 2TB och 4TB välj GPT-format och formatera diskarna med NTFS quick. Välj en lämplig "label" på diskarna ex. "2TB" och "4TB" så dom är lätta att känna igen från linux.
Diskarna kommer att monteras under Windows som ex. E: och F:

Starta om in på Linux
Gå in i den grafiska kataloghanteraren och välj "+other location" och öppna upp diskarna och skapa en test-fil på dom. Efter det ska dom dyka upp på skrivbordet som ikoner.

Lycka till

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Tack för era tips!

Ska ge mig på detta i veckan och försöka lösa detta