Hjälp med partitions för dual boot

Permalänk
Medlem

Hjälp med partitions för dual boot

Jag skulle behöva lite hjälp med att få en dual boot att funka som jag vill.

Vi kan börja med att jag har en SSD på 240gb och, 2TB hårddisk och en extern 4TB hårddisk.

Jag vill skulle vilja dela upp min SSD så att jag har ca 100 GB för Windows och resten för Linux (vill så klart att operativsystemen ska vara installerat på SSDn). Sedan vill jag att min 2 TB ska vara till Linux och skulle helst vilja kunna använda min 4 TB externa till båda om det är möjligt (har mitt plex bibliotek på den).

Jag har använt MiniTool Partition Wizard för att försöks lösa det men har bara trasslat till det och är mer eller mindre kaos just nu. Jag tänkte göra en ren install för att jag tror det bli smidigare?

Som ni se kaos.. Min 4TB externa är tex bara 2TB osv..

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta

BTW, tänkte installera ubuntu budgie

Permalänk
Medlem

Börja med att installera Windows. Sedan linux. I installationen i Linux så kan du där välja att ha kvar Windows bredvid Linux. Finns säkert ett verktyg där där du väljer hur stor partition för Linux du ska ha. Installerar du Windows först kommer Windows installationsprogram att skriva över MBR och då kan du inte boota Linux. Så Linux först. De andra diskarna kan du ha som de är då Linux kan läsa "Windows partitioner", men sånt kan du lösa efter installationen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Förutsätter att du kan formatera samtliga diskar, samt att du väljer NTFS på extradiskarna så dom är synliga från båda miljöerna.

Windows
Starta med Windows, välj "Custom install", välj "new" och skapa en ny partition som är halva disken.
Formatera den och installera W10. (det ska då finnas en unallocated partition på disken, den för linuxen)
Slutför installationen (med alla omstarter)

Linux
Starta sedan om med en usb-pinne med Ubuntu-18.04.2 på (välj denna LTS version för den har längre hållbarhet)
Välj normal installation med "install allongside Windows 10"
Slutför installationen

Grub
Du ska nu ha fått en Grub boot-loader installerad där du kan välja att starta på Ubuntu eller Win10

Extra diskar
Starta upp Windows 10, gå via "höger-klick" på startmenyn till "Disk managemagent"
För de nya diskarna 2TB och 4TB välj GPT-format och formatera diskarna med NTFS quick. Välj en lämplig "label" på diskarna ex. "2TB" och "4TB" så dom är lätta att känna igen från linux.
Diskarna kommer att monteras under Windows som ex. E: och F:

Starta om in på Linux
Gå in i den grafiska kataloghanteraren och välj "+other location" och öppna upp diskarna och skapa en test-fil på dom. Efter det ska dom dyka upp på skrivbordet som ikoner.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Tack för era tips!

Ska ge mig på detta i veckan och försöka lösa detta

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats fixa så att det har blivit som jag vill. Men har ett problem med min plex server. Jag kan inte välja hårddisken med min plex samling på. Jag kan hitta den men det är inte val bar. Undra om det finns någon lösning på det? Vill såklart att hårddisken ska vara synlig för både Windows och Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonetan:

Jag har nu lyckats fixa så att det har blivit som jag vill. Men har ett problem med min plex server. Jag kan inte välja hårddisken med min plex samling på. Jag kan hitta den men det är inte val bar. Undra om det finns någon lösning på det? Vill såklart att hårddisken ska vara synlig för både Windows och Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Din filhanterare ser säkert partitionen och mountar den temporärt när du klickar på den. i det här fallet så vill du mounta den till en specifik katalog vid uppstart. Är detta en ntfs partition och vilken distribution kör du?

edit: ser att det var ubuntu.

/etc/fstab mountar partitioner vid start, så det du behöver göra är att lägga till din partition där. Följande guide ser vettig ut, förutsätter att det rör sig om en ntfs/windows partition: https://askubuntu.com/questions/46588/how-to-automount-ntfs-p...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig:
Tack så mycket! har lyckats lösa det nu

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem till har jag märkt. Jag har två skärmar, en mindre 144 hz och inga problem med den, men jag har även en tv som är 4k och kan inte få den till 60hz om jag inte sänker upplösningen till 1080p. I windows funkar 4k 60hz så den ska klara det, Finns det något sätt att tvinga den till det även i linux?

Permalänk
Skrivet av jonetan:

Jag har ett problem till har jag märkt. Jag har två skärmar, en mindre 144 hz och inga problem med den, men jag har även en tv som är 4k och kan inte få den till 60hz om jag inte sänker upplösningen till 1080p. I windows funkar 4k 60hz så den ska klara det, Finns det något sätt att tvinga den till det även i linux?

Jag antar att du kan skapa ett 4k@60-mode manuellt med xrandr och ställa in att den ska köra med det. Kika lite här t ex: http://www.arunviswanathan.com/node/53 (lite hackig lösning, men enda sättet jag vet själv)

EDIT: Kan vara mst mode också. Quote från nätet:

Skrivet av random dude:

You have to drive the monitor in MST mode to get 60 Hz. The problem you described in your second code block happens when you unplug an SST monitor and plug in an MST monitor: the port can't transition from SST mode to MST mode until you explicitly turn it off first. So when you change the monitor's OSD menu to turn on MST mode, you (or some X client like gnome-settings-daemon) needs to explicitly turn off DP-1. E.g., run "xrandr --output DP-1 --off". The 4k @ 30 Hz mode xrandr spits out there is the old SST mode.

Once the port has transitioned to MST mode, you should see two new outputs named DP-1.1 and DP-1.8 appear, representing the left and right tiles of the monitor. You should be able to drive each of them at 1920x2160 @ 60 Hz to get a combined 3840x2160 @ 60 Hz.