Epic Games spelklient tar användardata från Steam

Permalänk
Medlem

Varje gång jag läser om Epic Games i samband med deras Epic Store så är det alltid något negativt.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@Flibbertigibbet:

Vi konsumenter vinner på alltid på ökad konkurrens. Om någon är en parasit så är de väl steam som har en väldigt dominerande ställning på marknaden och tvingar 'publishers' till ett visst pris för att få vara på deras platform. Som konsument kanske du älskar steam för att det är enkelt men för de som vill får sina spel publicerade är de snarare en tyrann med höga kostnader, speciellt om man är en liten speltillverkare.

Själv föredrar jag GOG som jag tycker är betydligt mera öppna och ärliga och utan DRM och dessutom baserade i Europa.

Nej nej och nej. Konsumenter vinner INGET på att Epic är en parasit och köper upp exsklutivitet och tvingar folk till att låsa sig in på deras plattform. Konsumenter förlorar endast genom att köpa på Epic Store som erbjuder dig värdelös säkerhet och risken att din data blir spridd, att du blir spionerad på från kina då Tencent äger skrämmande stor del av Epic. Du får heller inga tjänster/features som gynnar dig som på Steam.

Skrivet av CFSsss:

Om någon är en parasit så är de väl steam som har en väldigt dominerande ställning på marknaden och tvingar 'publishers' till ett visst pris för att få vara på deras platform.

Varför ljuger du och hittar på?

Skrivet av CFSsss:

för de som vill får sina spel publicerade är de snarare en tyrann med höga kostnader, speciellt om man är en liten speltillverkare.

Vilken tur att Steam slutade med detta för många år sedan (När dom lade ner Greenlight och öppnade Steam Direct) och låter alla släppa sina spel på Steam till en kostnad av 1000kr. Höga kostnader? Jo tjena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Flibbertigibbet:

Vi konsumenter vinner på alltid på ökad konkurrens. Om någon är en parasit så är de väl steam som har en väldigt dominerande ställning på marknaden och tvingar 'publishers' till ett visst pris för att få vara på deras platform. Som konsument kanske du älskar steam för att det är enkelt men för de som vill får sina spel publicerade är de snarare en tyrann med höga kostnader, speciellt om man är en liten speltillverkare.

Själv föredrar jag GOG som jag tycker är betydligt mera öppna och ärliga och utan DRM och dessutom baserade i Europa.

Som konsument bryr jag mig endast om priserna, och de har inte Epic Games med deras butik kunnat erbjuda mig. Istället har de tvingat mig som konsument att behöva använda deras dåliga launcher. Så på vilket sett har jag vunnit på detta?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Nog för att det är bedrägligt, men:
Discord har gjort "detta" jättelänge och även gjort det öppet. Det syns när du installerar Discord och den frågar "Vill du importera dina 18 vänner från Steam?". För att veta hur många vänner du har så läser den säkerligen redan just den filen. Precis som Epic så säger de att de inte gör något med den datan om du inte godkänner.

Litar man på dem eller ej? Ptja... Egentligen inte men alternativen är inte alltid så lockande.
Motiverar det Epics agerande? Nej, men det känns lite dubbelmoraliskt att bli väldigt upprörd just nu.
Borde inte Steam kryptera datan om de inte vill att den ska läsas? Jo. De är medskyldiga också. Däremot är väldigt många program dåliga på den punkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick precis reda på att i filen localconfig.vdf står mångas fullständiga namn. Då faller detta under GDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Som konsument bryr jag mig endast om priserna, och de har inte Epic Games med deras butik kunnat erbjuda mig. Istället har de tvingat mig som konsument att behöva använda deras dåliga launcher. Så på vilket sett har jag vunnit på detta?

Om ett spel är publicerat på både steam och epic så är det steam som tvingar publishern att inte sälja spelet till ett lägre pris någon annanstans, står i kontraktet. Steam kan göra så pga deras dominerande ställning på marknaden. Food for thought.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, ALLA snor inte datan bara för att den är lagrad i en fil på användarens dator. Det är INTE vad vi som användare ska acceptera.

Hur kan det inte vara Epics fel att deras mjukvara tar data ur Steams filer utan att ens fråga användaren? Mycket konstigt påstående.

Samma resonemang går att använda för att slippa hasha/kryptera lösenord i databaser. Vi användare ska ju inte acceptera att det finns de som utnyttjar sårbarheter och snor lösenord, eller hur?

Nä. Steam, och alla andra program som sparar känsliga uppgifter, har en skyldighet att se till att inte obehöriga kommer åt dem. Om inte operativsystemet kan garantera det så bör de enskilda programmen göra det, med bland annat kryptering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Fick precis reda på att i filen localconfig.vdf står mångas fullständiga namn. Då faller detta under GDPR.

Då är det snarare Steam som fallerar GDPR. Epic krypterar iallafall sin kopia av filen medan Steam inte gör det.

Edit: hm... Eller nja, båda borde åka dit på det. Steam för vårdslöshet och Epic för intrång (eller något).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Om ett spel är publicerat på både steam och epic så är det steam som tvingar publishern att inte sälja spelet till ett lägre pris någon annanstans, står i kontraktet. Steam kan göra så pga deras dominerande ställning på marknaden. Food for thought.

Utvecklare som släpper på Steam har möjligheten att generera gratis nycklar som kan säljas, ges bort och användas i tävlingar. Det är helt upp till utvecklaren vad denne vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Detta är PC, vi är bättre än så. Tills Epic kom dvs.

Hela poängen är att inte dra konsolers exklusivitet till PC.

Förstår din tanke men håller inte riktigt med i liknelsen. Jag hatar launchers - alla launchers - av hela mitt hjärta, men exklusiviteten på xbox/ps4 är mer att jämföra mot Linux/Windows.
Launchern kostar ingenting att ladda ner om du vill ha spelet. Ett spel som är exklusivt på respektive konsol eller konsol men ej pc innebär en extra kostnad om du sitter utanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Låter som skitsnack, hittar flera deals varje vecka på r/GamesDeals där diverse nätbutiker oftast är billigare än Steams egna butik(och dessa butiker säljert oftast m. en steamnyckel). Sitter du och tror att chansen att hitta en liknande deal är lika stor när Epic Games har betalat exklusivt att enbart vara den enda butiken som får lov att sälja ett spel? Knappast.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Då är det snarare Steam som fallerar GDPR. Epic krypterar iallafall sin kopia av filen medan Steam inte gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis.

Citat:

The Regulation also recognizes these risks when processing personal data and places the responsibility on the controller and the processor in Art. 32(1) of the General Data Protection Regulation to implement appropriate technical and organisational measures to secure personal data. The GDPR deliberately does not define which specific technical and organisational measures are considered suitable in each case, in order to accommodate individual factors. However, it gives the controller a catalogue of criteria to be considered when choosing methods to secure personal data. Those are the state of the art, implementation costs and the nature, scope, context and purposes of the processing. In addition to these criteria, one always has to consider the severity of the risks to the rights and freedoms of the data subject and how likely those risks could manifest. This basically boils down to the following: The higher the risks involved in the data processing and the more likely these are to manifest, the stronger the taken security measures have to be and the more measures must be taken. Encryption as a concept is explicitly mentioned as one possible technical and organisational measure to secure data in the list of Art. 32(1) of the GDPR, which is not exhaustive. Again, the GDPR does not mention explicit encryption methods to accommodate for the fast-paced technological progress. When choosing a method one must also apply the criteria catalogue above. To answer the question of what is currently considered “state of the art” data protection officers usually rely on the definitions set out in information security standards like ISO/IEC 27001 or other national IT-security guidelines.

Att lagra personlig data, inklusive andra personers data, på användares dator okrypterat? Har Steam fått lov att göra detta från alla inblandade?

"Vi vill ha rätten att lagra delar av din personliga information okrypterat på din dator och alla dina Steam-vänners datorer?"

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Förstår din tanke men håller inte riktigt med i liknelsen. Jag hatar launchers - alla launchers - av hela mitt hjärta, men exklusiviteten på xbox/ps4 är mer att jämföra mot Linux/Windows.
Launchern kostar ingenting att ladda ner om du vill ha spelet. Ett spel som är exklusivt på respektive konsol eller konsol men ej pc innebär en extra kostnad om du sitter utanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag drog ingen jämförelse med xbox/ps4 och windows/linux.

Jag sade att Epic börjar med exklusivitet som PC inte ska ha och det kan stanna hos konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Samma resonemang går att använda för att slippa hasha/kryptera lösenord i databaser. Vi användare ska ju inte acceptera att det finns de som utnyttjar sårbarheter och snor lösenord, eller hur?

Nä. Steam, och alla andra program som sparar känsliga uppgifter, har en skyldighet att se till att inte obehöriga kommer åt dem. Om inte operativsystemet kan garantera det så bör de enskilda programmen göra det, med bland annat kryptering.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger inte att Steam/Valve inte ska göra sitt bästa att skydda datan, jag tycker t.o.m. att jag ganska tydligt höll med om detta i ett tidigare inlägg ("Sedan kan jag hålla med om Steam borde skydda datan bättre" #17831836 ).

Däremot håller jag fast vid att det helt oavsett hur bra nu Steam sköter detta inte på något sätt påverkar att Epic rimligen får ansvara för sitt eget agerande. Att de tar potentiellt känslig data från filer på användarens dator som deras mjukvara inte borde röra är ingen annans fel än deras eget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om ett spel är publicerat på både steam och epic så är det steam som tvingar publishern att inte sälja spelet till ett lägre pris någon annanstans, står i kontraktet. Steam kan göra så pga deras dominerande ställning på marknaden. Food for thought.

Nej, de kan bara begära att du inte missbrukar dina gratis aktiveringskoder för Steam för att missgynna Valve. Hade inte utgivarna gett schyssta priser till Steam och aldrig haft rabatter på Steam hade ju all försäljning skett utanför och Valve inte tjänat en krona utan enbart haft kostnader. Utan det villkoret kan de inte ha gratis aktiveringskoder. Att de har aktiveringskoder betyder att Valve inte tjänar några pengar alls på stor del av försäljningen.

Valve har haft gott om konkurrens genom åren, och nej det är inget DRM-tvång på Steam.

Epic Games o andra sidan erbjuder ingen funktion att hämta ut aktiveringskoder för att sälja hos auktoriserade återförsäljare. Enda gången vi ser aktiveringskoder är för fysisk distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Valve har haft gott om konkurrens genom åren, och nej det är inget DRM-tvång på Steam.

Ta av dig skygglapparna, hela Steam är DRM. Om du vill ha DRM-fritt så använd GOG, vilket jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag säger inte att Steam/Valve inte ska göra sitt bästa att skydda datan, jag tycker t.o.m. att jag ganska tydligt höll med om detta i ett tidigare inlägg ("Sedan kan jag hålla med om Steam borde skydda datan bättre" #17831836 ).

Däremot håller jag fast vid att det helt oavsett hur bra nu Steam sköter detta inte på något sätt påverkar att Epic rimligen får ansvara för sitt eget agerande. Att de tar potentiellt känslig data från filer på användarens dator som deras mjukvara inte borde röra är ingen annans fel än deras eget.

Håller med helt. Ursäkta att jag inte såg ditt tidigare meddelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Ta av dig skygglapparna, hela Steam är DRM. Om du vill ha DRM-fritt så använd GOG, vilket jag gör.

En launcher är inte DRM utan endast ett sätt att distribuera datan.
SteamWorks är Steams DRM och det är helt fritt om utvecklaren vill använda detta eller inte.

Finns massvis med spel på Steam som är helt DRM fria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ta av dig skygglapparna, hela Steam är DRM. Om du vill ha DRM-fritt så använd GOG, vilket jag gör.

Fortfarande inget tvång för spel och program att använda kopieringsskydd på Steam. Du får ingen separat "installer", men du kan ta säkerhetskopia på dina spel utan DRM och använda utan Steam i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Flibbertigibbet:

99.9% av alla spel på steam kräver steam launcher. Dvs de har steam DRM. Gå till GOG så är istället 100% av alla spel DRM-fria, dvs du äger dom 100%.

Och som jag sa, GOG är baserat i Europa. Gör slut med eran Steam förälskelse. Gabe har inte ens gett oss HL3 för helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Menar du på fullaste allvar att man ska ge ett företag skit för att dom är framgångsrika?

Välkommen till Sweclockers
-------
Jag är inte alls okej med att någon spelklient ska få någon info om inte jag aktivt väljer det förutom att spelet ska kunna känna av min hårdvara. Smidigt att kunna lägga till vänner från steam men då ska jag fan få upp en ruta att dom behöver in i min steamapp och rota!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@Flibbertigibbet:

99.9% av alla spel på steam kräver steam launcher. Dvs de har steam DRM. Gå till GOG så är istället 100% av alla spel DRM fira, dvs du äger dom 100%.

Att påstå att en launcher är DRM är långsökt. En launcher är endast ett sätt för utvecklare att få sina spel distribuerade.
SteamWork är DRM och det är det som gör att du inte kan spela utan att ha Steam igång.

Du kan använda Steam för att ladda ner ditt valfria DRM fria spel och sedan avinstallera Steam om du aldrig mer vill ha uppdateringar.

Varför skulle jag vilja köpa spel på GoG? Det låter väldigt jobbigt att behöva ladda ner uppdateringar som förr i tiden. Sen har GoG inte så många nyare spel jämfört med Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Flibbertigibbet:

99.9% av alla spel på steam kräver steam launcher. Dvs de har steam DRM. Gå till GOG så är istället 100% av alla spel DRM-fria, dvs du äger dom 100%.

Och som jag sa, GOG är baserat i Europa. Gör slut med eran Steam förälskelse. Gabe har inte ens gett oss HL3 för helvete.

Det är utgivarnas val att köra DRM, vilket de gör på de flesta nyare titlar. Många spel på Steam kör inte SteamWorks DRM däremot, utan en rad andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Att påstå att en launcher är DRM är långsökt. En launcher är endast ett sätt för utvecklare att få sina spel distribuerade.
SteamWork är DRM och det är det som gör att du inte kan spela utan att ha Steam igång.

Du kan använda Steam för att ladda ner ditt valfria DRM fria spel och sedan avinstallera Steam om du aldrig mer vill ha uppdateringar.

Varför skulle jag vilja köpa spel på GoG? Det låter väldigt jobbigt att behöva ladda ner uppdateringar som förr i tiden. Sen har GoG inte så många nyare spel jämfört med Steam.

Självklart har GOG en launcher där du kan köpa, ladda ner och uppdatera spel, har de haft ett antal år nu. Vet inte varför någon skulle tanka ner deras separata installers idag, utöver arkiveringshysteri. Men man kan inte köpa ett spel som inte säljs där.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Självklart har GOG en launcher där du kan köpa, ladda ner och uppdatera spel, har de haft ett antal år nu. Vet inte varför någon skulle tanka ner deras separata installers idag. Men man kan inte köpa ett spel som inte säljs där.

Jag vet att dom har det men enligt CFSsss logik så är detta DRM så jag måste anta att CFSsss inte använder deras launcher för smidiga uppdateringar.

Om nu CFSsss gör detta så invaliderar han sin egna poäng då det blir exakt vad man kan göra med Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Jag drog ingen jämförelse med xbox/ps4 och windows/linux.

Jag sade att Epic börjar med exklusivitet som PC inte ska ha och det kan stanna hos konsoler.

Nej, det var jag som drog den jämförelsen eftersom den är bättre. Att titlar är exklusiva till olika launcher är knappast något nytt och leder inte till ytterligare kostnader så som konsolmarknadens exklusivitet gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

buhu

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Nej, det var jag som drog den jämförelsen eftersom den är bättre. Att titlar är exklusiva till olika launcher är knappast något nytt och leder inte till ytterligare kostnader så som konsolmarknadens exklusivitet gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Att Origin släpper sina egna utvecklade spel på Origin är normalt och likaså ifall Ubisoft, Blizzard gör detsamma.

Vad Epic gör att är att köpa upp tredjeparts och låsa dessa till sin egna platform.

Det är det jag pratar om. Sådan exklusivitet kan stanna hos konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Jag vet att dom har det men enligt CFSsss logik då är detta DRM så jag måste anta att CFSsss inte använder deras launcher.

Som sagt, kan tänka mig att en del laddar ner de separata spel-installerarna, men inte att de faktiskt använder dem. Launchern är lika mycket gate keeper som deras hemsida så med den attityden kan man inte handla på GOG. Med den attityden kan man inte tanka ner ett OSS-projekt från en reklamfinansierad hostingtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Gud vad folk lackar ur för minsta lilla. Så du kan importera fina vänner från steam, annars gör dom inget. Big deal. Herregud.
Surr okej dom tar lite statistik vilket uppenbarligen är lagligt och säkert när också gör. Typ samma hemsidor och sånt. Det rätt väl det enda man kan klaga på. Men inte direkt galet. Men men.

Skickades från m.sweclockers.com

Epic Store samlar in data (inte bara vänlistan), vare sig du väljer att koppla ditt Steam-konto till Epic eller inte. Enligt Epic så skickas bara datan när du godkänner, men det tror jag vad jag vill om. Det verkar kvitta hur många felsteg Epic verkar ta, det finns alltid en skara människor som försvarar dem. För att bara ha existerat i några månader så har de varit i blåsvädret på tok för många gånger för att kunna lita på. Om de kan ta data från Steam utan lov, vad plockar de mer för data? GDPR säger att all data som samlas in ska vara av ett skäligt syfte, och min vänlista och vilka spel jag har spelat har Epic ingen skälig anledning att veta detta för att kunna leverera sin tjänst till mig. Inte förrän jag aktivt ber dem att plocka hem min vänlista och spelhistorik från Steam har de en anledning att göra det, och detta ska då ske genom att du gör ett aktivt val att koppla ditt Steam-konto.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi