Vinn nätagg från Seasonic

Får inte igång min andra skärm (VGA kabel) Hjälp.

Permalänk
Medlem

Får inte igång min andra skärm (VGA kabel) Hjälp.

Hej!

Har länge kört med en skärm men nu hade sambon en gammal DELL skärm liggandes så tänkte att jag kopplar den och testar få igång den. Min primära skärm är kopplad direkt på grafikkortet via dvi kabel.

Och nu sekundära koppla jag på VGA uttaget. Skärmen går igång och det står bara " 1 : auto detect (analog input).
Kan ändra mellan 1 auto detect, 2 analog input eller digital input. Men hur jag än ändrar så får jag alltingen en svart bild eller self test feature check som flyger runt.

Har även försökt hitta skärmen via windows men när jag klickar på "hitta fler bildskärmar" så står de bara med röd text att "ingen annan bildskärm indetifieras".

Har uppdaterat grafikkortet för att få de senaste drivrutinerna och har varit in på NVIDEA kontrollp.. men där hittar den inte heller skärmen.

Visst är det en äldre skärm men den funkar för jag körde skärmen med en annan dator innan.
Kan de funka om jag bara kopplar den DELL skärmen först för att datorn ska kunna hitta den sen när man kopplar både? Eller har ni någon annan lösning? Jag har letat på youtube och google men hittar ingen lösning specifik för mig som funkat.

Tack i förhand för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort, och fungerar den nya skärmen om du bara har den inkopplad utan den gamla?

Permalänk
Medlem

Är det alltså så att du kopplar skärmen till VGA-uttaget på moderkortet? Isåfall behöver du in i BIOS och aktivera att båda processorns interna grafik och ditt grafikkort är aktivt. Som standard stängs det interna av när du stoppar ett grafikkort i PCI-e porten. Detta förutsatt att du har en processor med integrerad grafik öht, annars funkar det ändå inte.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1:

Ja alltså jag gick in i BIOS som du skrev för jag funderade själv på om de kunde vara något sånt.
Nu är jag ingen expert på det här men då var de väl "internal grafics som jag skulle aktivera under chipset fliken.. men det stod redan på auto, slog över det på enable men det ändrade inget så jag ändrade tillbaka till auto.

Några andra ideer?

Permalänk
Medlem

@burk404: Har inte provat att koppla in DELL skärmen själv i och med den funkade på en annan dator bara någon dag sen.

Har ett NVIDIA GeForce GTX 960

Permalänk
Medlem

@Palle188: Ditt GTX 960 har inga analoga utgångar alls, så jag antar att du försöker koppla skärmen till moderkortet? Vad har du för moderkort och processor i så fall? Bara för att moderkortet har bildutgångar betyder inte att processorn faktiskt har integrerad grafik så att de går att använda.

Permalänk
Medlem

@Palle188: Jag förstod först inte att det var i moderkortet du försökte koppla in den andra skärmen. Jag antar att din processor har en intern grafikkrets?
Annars skulle du kunna koppla in båda skärmarna i ditt grafikkort med passiva adaptrar, finns det någon anledning att du inte vill göra så?

Permalänk
Medlem

Det finns flera versioner men grafikkortets DVI port verka ha stöd för VGA skärmar.

Är det en märkesdator, byggd av butik, byggt själv?
Vad är det för moderkort och processor?

På nya datorer behöver processor också stödja att man kopplar skärmen till moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Palle188:

@macmann1:

Ja alltså jag gick in i BIOS som du skrev för jag funderade själv på om de kunde vara något sånt.
Nu är jag ingen expert på det här men då var de väl "internal grafics som jag skulle aktivera under chipset fliken.. men det stod redan på auto, slog över det på enable men det ändrade inget så jag ändrade tillbaka till auto.

Några andra ideer?

efter att du satt den till enable installerade du drivrutinerna för grafikchippet?

troligen intel eller AMD drivrutin beroende på vilken cpu du har.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

det undrar jag också!

det funkar inte med vga, va tvungen att köpa från vga till dvi conventer men det hände inget heller.. försökt allt gott jag kan, behöver hjälpa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeichon94:

det undrar jag också!

det funkar inte med vga, va tvungen att köpa från vga till dvi conventer men det hände inget heller.. försökt allt gott jag kan, behöver hjälpa.

Kan du ta detaljerna som rör dig för du väcker upp en riktigt gammal tråd. Generellt är det dags att återvinna prylarna om de måste kopplas med vga såvida det inte handlar om ett retrosystem. Vga funkar dåligt i dag då det inte stödjer moderna upplösningar eller hdcp vilket gör att det kan strula ännu mer om du försöker kombinera vga med nån modern anslutning som hdmi eller dp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeichon94:

det undrar jag också!

Om du har ett någorlunda modernt grafikkort utan analog utsignal så fungerar det inte med en enkel DVI-VGA-adapter, då krävs aktiv signalkonvertering. Och då är riktningen viktig, signalen går från grafikkortet till skärmen så det är i så fall en DVI-till-VGA-konverterare du behöver om det är skärmen som har VGA. De brukar normalt kosta 300-400 kr.

Permalänk

jo, jag har dvi och DVI-VGA-adapter, det funkar inte alls, och var kan jag hitta med aktiv signal konverting??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeichon94:

jo, jag har dvi och DVI-VGA-adapter, det funkar inte alls, och var kan jag hitta med aktiv signal konverting??

Låt bli, byt monitor i stället för omvandlare kostar för mycket (typ från 200kr) i förhållande till att byta monitor, du kan hitta begagnade monitorer billigare än en signalomvandlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Låt bli, byt monitor i stället för omvandlare kostar för mycket (typ från 200kr) i förhållande till att byta monitor, du kan hitta begagnade monitorer billigare än en signalomvandlare.

okej, men monitor är 2 år gammal men jag har precis köpt vga till dvi adapter och det funkar inte..
det kostar bara 49 kr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xeichon94:

okej, men monitor är 2 år gammal men jag har precis köpt vga till dvi adapter och det funkar inte..
det kostar bara 49 kr.

Berätta vad du har för saker du försöker koppla ihop istället. Ofta när det ställs den här frågan är det för att man väljer fel saker från början.

DVI-VGA-adaptrar kräver grafikkort som är äldre för att fungera. Vi talar om modeller med teknik som daterar från 2014-15 och tidigare. Både DVI och VGA är teknik som hade sin prime time för snart 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeichon94:

det kostar bara 49 kr.

Enkla passiva adaptrar fungerar som sagt inte med moderna grafikkort, du behöver t.ex. en sån här istället. Men det vore som sagt bättre att du berättar vad du försöker koppla ihop.

Permalänk
Skrivet av perost:

Enkla passiva adaptrar fungerar som sagt inte med moderna grafikkort, du behöver t.ex. en sån här istället. Men det vore som sagt bättre att du berättar vad du försöker koppla ihop.

ahhh okej men jag har https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/vga/vga-a...

så varför funkar det inte sådant? och hur vet jag att grafik funkar inte osv..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xeichon94:

ahhh okej men jag har https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/vga/vga-a...

så varför funkar det inte sådant? och hur vet jag att grafik funkar inte osv..

Vad du har...

...för skärm
...för grafikkort/dator

Den där mojängen på Kjell fungerar främst med vad om kan räknas till veterandatorer. Sådana adaptrar var jäkligt het gröt 2002 och jag har flera stycken som bara samlar damm idag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeichon94:

det kostar bara 49 kr.

Men har du verkligen bara vga på en 2 år gammal monitor, vilken modell handlar det om ? Vilket grafikkort /dator har du ?

Det du köpt är med stor sannolikhet en kontaktadapter för ett äldre grafikkort som har en dvi-a eller möjligen dvi-i utgång, moderna grafikkort har inte några analoga signaler alls och har de ens dvi är det dvi-d (sl) för det är elektriskt samma videosignal som hdmi (men inget ljud)
VGA och DVI-D (dl) kräver i praktiken att du har ett äldre grafikkort för man slutade ha de signalerna på utgångarna på grafikkort för typ 10 år sedan när dp och hdmi tog över.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad du har...

...för skärm
...för grafikkort/dator

Den där mojängen på Kjell fungerar främst med vad om kan räknas till veterandatorer. Sådana adaptrar var jäkligt het gröt 2002 och jag har flera stycken som bara samlar damm idag.

https://www.komplett.se/product/1150730/gaming/spelutrustning...

det har jag skärmen

grafikkort är geforce gtx 1660 super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeichon94:

det har jag skärmen

Och där är orsaken till att det är så viktigt att tala om vad du försöker koppla ihop. Du vill absolut inte använda VGA med den kombinationen, det skulle vara att gå över ån för att skjuta dig själv i foten. Du skulle inte kunna använda skärmens fulla upplösning eller funktioner och skulle få sämre bildkvalité med VGA. Använd DisplayPort istället, du bör ha fått med en sån kabel med skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xeichon94:

det har jag skärmen

Det är helt vanlig modern skärm och en helt vanlig (hyfsat) modernt grafikkort. Du kör Displayport. Det är också vad som krävs för att köra 2560x1440 i 144+ Hz.

VGA kör du när du när ska rusta upp din gamla Pentium 733 MHz och ska besöka ett retro-LAN med din CRT eller en om du är spicy: en platt Multi-Q-skärm som kör 800x600. Finns inget att hämta med vare sig VGA eller DVI från något som är tillverkat efter att Obama var färdig som president.

Edit: jag och @perost har nog samma kvällsrytm framför datorn.