Grafikkort för 1440p 60fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är medelvärde man går efter.
Annars kan man ju säga att AMD's grafikkort som har mycket högre lows presterar bättre än många nVidia-kort.

Säg att du åker på en FPS-drop till 30 i en sekund men har en medel-FPS på 100FPS 99.9% av tiden, så är ju det att föredra än en Min FPS på 60 med en Average FPS på 60.

Man får köra med ett 2080TI om man går efter dina krav på 0.1%/1% Min FPS för att ens lira i 1080P.
Tycker du det låter rimligt?

Min värdet säger rätt och slätt att det inte blir sämmre än så här i vilken situation du än hamnar i vilket blir lättare att bedöma vad man faktiskt får för upplevelse än ett medelvärde.

Medelvärdet är mycket spretigare och kräver mycket mer marginal uppåt för att det skall täcka dalarna om du skall ha det som referens. Det säger heller ingenting om hur helt ospelbart ett spel kan vara i vissa situationer.
Skulle nog säga att 60fps som riktmärke för medelvärde är väldigt lågt och kommer troligen tämligen ofta att irritera en.

Tänk om polisen mätte ens medelhastighet på en längre sträcka och gav böter för det. Några minuter vid ett rödljus och lite trafikstockning gör att man kan köra 350km/h på motorvägen en bra bit medans medelhastigheten ändå inte blir över 110km/h.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Min värdet säger rätt och slätt att det inte blir sämmre än så här i vilken situation du än hamnar i vilket blir lättare att bedöma vad man faktiskt får för upplevelse än ett medelvärde.

Medelvärdet är mycket spretigare och kräver mycket mer marginal uppåt för att det skall täcka dalarna om du skall ha det som referens. Det säger heller ingenting om hur helt ospelbart ett spel kan vara i vissa situationer.
Skulle nog säga att 60fps som riktmärke för medelvärde är väldigt lågt och kommer troligen tämligen ofta att irritera en.

Tänk om polisen mätte ens medelhastighet på en längre sträcka och gav böter för det. Några minuter vid ett rödljus och lite trafikstockning gör att man kan köra 350km/h på motorvägen en bra bit medans medelhastigheten ändå inte blir över 110km/h.

Som sagt, skulle du rekommendera ett 2080TI till någon som vill lira med +100 FPS i 1080P?

Det behövs ju tydligen om man skall gå efter dina kriterier.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vill man ha 60fps i 1440p brukar 1080/vega64 räcka i de flesta fallen. Sedan finns det så klart alltid några titlar som ger lite mer prestanda och några titlar som kräver ännu mer... Tycker man att 60fps som medelvärde är okey är det ju upp till var och en och man kan då sänka sin investering en hel del, men bra flytt är det ju knappast något man kommer att ha när man vill ha den som mest.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jackoberto:

Tack för tipset tyvärr har jag inte stålarna för en Gtx 1080ti eller Rtx 2080 (särskilt inte nytt) då jag fortfarande går i gymnasiet. Det högsta jag skulle kunna sträcka budgeten till är 5000kr dock så skulle jag inte ha några problem att kompromissa lite, antingen genom att köra med-hög om det är en shooter (eller liknande) eller köra i lite lägre fps (runt 40) i ett singleplayer spel som typ Assassin's creed eller The Witcher 3

Testa att sänka inställningarna lite och fortsätt köra på ditt 1060 ett tag till.
Det finns guider som visar vilka inställningar som tar mycket prestanda men ger väldigt lite i ögongodis, dessa kan du sänka rejält.

Googla efter det spel du tänker spela GTX 1060 och guide, tex gtx 1060 bf5 settings guide
https://www.google.com/search?ei=SQjKXPLqA9CurgT9-ouIDQ&q=gtx...

Efter ett tag får en känsla för hur inställningarna påverkar prestanda och utseende.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vill man ha 60fps i 1440p brukar 1080/vega64 räcka i de flesta fallen. Sedan finns det så klart alltid några titlar som ger lite mer prestanda och några titlar som kräver ännu mer... Tycker man att 60fps som medelvärde är okey är det ju upp till var och en och man kan då sänka sin investering en hel del, men bra flytt är det ju knappast något man kommer att ha när man vill ha den som mest.

Nu svarade du inte på frågan.
Inte ens 2080 TI har +100FPS som minimumvärde i en del spel.

Så om någon här på forumet vill spela i 1080P med +100FPS så skulle du alltså rekommendera minst ett 2080TI, eller kanske ett Titan RTX?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har ett Vega 56 Pulse med Vega 64 bios.
Spelar i 1440p (4K i wow och LoL) med en 60hz freesync skärm vilket fungerar superbt. 😊
Dock såg jag nu att TS var ute efter nvidia då har hen skaffat g-sync ^^

Permalänk
Medlem

Med den CPU du är den på just under gränsen klara ett 2060/1080 utan att flaska. Skulle nog säga att det är meningslöst köpa nått starkare. Ett begg 1070 hade kunnat vara lämpligt till den CPUn oxå

Permalänk
Hjälpsam

Han behöver inte köra allt på Ultra, genom att skruva lite på inställningarna, kommer det befintliga GTX 1060 kortet räcka gott och väl.
Det är ger ganska lite, att köpa något som inte ger nära dubbla prestandan, mot befintliga GTX1060 och eftersom TS har beränsad budgett, saknas pengar till detta.
Ergo; behåll det gamla kortet och optimera inställningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu svarade du inte på frågan.
Inte ens 2080 TI har +100FPS som minimumvärde i en del spel.

Så om någon här på forumet vill spela i 1080P med +100FPS så skulle du alltså rekommendera minst ett 2080TI, eller kanske ett Titan RTX?

Ser tyvärr inte vilken poäng du försöker få fram riktigt. Alla vet att i väldigt många fall flyttas flaskhalsen från gpu över till cpu i 1080p vilket gör de resultaten lite "missvisande".
Lite det som jag beskrev händer med min rigg då den inte har cpu prestandan att trycka ut data till min gpu i vissa spel och fall.
Så du får helt enkelt härja vidare med någon annan då jag efter att läst igenom mina svar inte ser någon relevans mot vad jag skrivit kontra detta inlägget och finner din ton rätt tråkig och inte något som för TS tråd vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ser tyvärr inte vilken poäng du försöker få fram riktigt. Alla vet att i väldigt många fall flyttas flaskhalsen från gpu över till cpu i 1080p vilket gör de resultaten lite "missvisande".
Lite det som jag beskrev händer med min rigg då den inte har cpu prestandan att trycka ut data till min gpu i vissa spel och fall.
Så du får helt enkelt härja vidare med någon annan då jag efter att läst igenom mina svar inte ser någon relevans mot vad jag skrivit kontra detta inlägget och finner din ton rätt tråkig och inte något som för TS tråd vidare.

Min poäng är att du tidigare nämnde att man skall gå efter 1% minimum när man är ute efter grafikkort.
Då inte ens ett 2080 TI kommer upp i 100 FPS i 1080P i alla spel så frågar jag helt enkelt om du rekommenderar ett 2080TI till någon som är ute efter ett grafikkort som levererar över 100 FPS i 1080P.

En jättelätt Ja/Nej fråga.

Till TS, RX580/1060/1070 och uppåt fungerar finfint i 1440P för 60 FPS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Testa att sänka inställningarna lite och fortsätt köra på ditt 1060 ett tag till.
Det finns guider som visar vilka inställningar som tar mycket prestanda men ger väldigt lite i ögongodis, dessa kan du sänka rejält.

Googla efter det spel du tänker spela GTX 1060 och guide, tex gtx 1060 bf5 settings guide
https://www.google.com/search?ei=SQjKXPLqA9CurgT9-ouIDQ&q=gtx...

Efter ett tag får en känsla för hur inställningarna påverkar prestanda och utseende.

Efter att ha kört i 1440p i ungefär en vecka har jag kommit fram till att mitt 1060 räcker till alla mina favorit spel och kommer därför att vänta lite längre innan jag uppgraderar. Det ända spelet jag hade problem med var Kingdom Come Deliverance på med-hög men det har alltid kännts en anning "laggigt". Annars kör jag Assassin's Creed Odyssey bra. Tack för tipset om att hitta bra inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Min poäng är att du tidigare nämnde att man skall gå efter 1% minimum när man är ute efter grafikkort.
Då inte ens ett 2080 TI kommer upp i 100 FPS i 1080P i alla spel så frågar jag helt enkelt om du rekommenderar ett 2080TI till någon som är ute efter ett grafikkort som levererar över 100 FPS i 1080P.

En jättelätt Ja/Nej fråga.

Till TS, RX580/1060/1070 och uppåt fungerar finfint i 1440P för 60 FPS.

Jag har hela tiden refererat till minvärdet som så ofta visas runt om på nätet. Något ett 1080/vega64 för det mesta uppnår mitt tidigare nämda minvärde.
Vil man upp ytterligare får man så klart plocka fram plånboken, svårare är det inte.

Ja ser dock helt enkelt inte varför jag skall svara eller om det ens går att svara på den frågan.
1. För att det inte har något med detta att göra.
2. För att ditt valda scenario som oftast är tämligen cpu begränsande och din fråga därför blir felaktig.
3. Ovan två nämda punkter visar att du snarare försöker komma fram till något som passar dig är att faktiskt få fram något vettigt av det.

EDIT stavfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackoberto:

Efter att ha kört i 1440p i ungefär en vecka har jag kommit fram till att mitt 1060 räcker till alla mina favorit spel och kommer därför att vänta lite längre innan jag uppgraderar. Det ända spelet jag hade problem med var Kingdom Come Deliverance på med-hög men det har alltid kännts en anning "laggigt". Annars kör jag Assassin's Creed Odyssey bra. Tack för tipset om att hitta bra inställningar

Ja detta är ju riktigt bra för dig. Nu kan du bränna pengarna på något trevligt sommarnöje istället.