Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort

Hejsan!

Min kära fästman fyller snart år och jag tänkte unna honom ett lite bättre grafikkort. Idag tror jag att han har GeForce 960.
Jag tror han själv vill ha nått Asus GeForce av något slag. Är ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX Advanced overkill? Är det bäst för sin prisklass?
Han spelar oerhört blandade typ av spel, exempelvis: dota, squad, rainbow 6 siege, world of tanks, cs, pubg, ffxiv, monsterhunter etc etc etc.. Han håller inte på med någon film/bild redigering. Enbart spel. Vill gärna att grafikkortet ska hålla måttet i alla fall 4-5 år.

Har tänkt mig prisklass 4-7k.

Vore evigt tacksam ifall någon kan hjälpa mig att hitta rätt grafikkort i denna djungeln!

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem

@Lillan2k:

Välkommen till Sweclockers

Kanske svårt för dig att veta men vet du vad han har för cpu? Så hans cpu inte begränsar honom. Det har gått lite kampanjer på 2070 till och från där det gått att få för runt 5500 (om jag inte minnsfel). Det är ett bra kort som bör hålla ett tag. Bra att veta är även så hans chassi har plats för det grafikkortet du kollar efter så det inte blir för långt, inte ett vanligt problem men det kan ske.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy:
Tackar :3
Om jag inte missminner mig så köpte han detta: Uppgraderingspaket - Ryzen 5 2600X
AMD Ryzen 5 2600X 6 core, 3.6/4.2GHz, 16GB RAM, B450. Vet i alla fall att det var ett Ryzen 5 uppgraderingspaket.
Chassi har jag tänkt att köpa till honom också då han har båda sidorna öppna atm och det är ju mitt ansvar att städa... -.-'
Detta funderar jag på: https://www.komplett.se/product/1014157/datorutrustning/dator...
Hört att de ska va lätta att bygga i, sen är den clean precis som min burk ^^

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem

@Lillan2k:

Som personen ovan skriver, det är viktigt att veta vad för övriga komponenter han har. Sitter han på ett GTX 960 (vilket jag gissar mig till med tanke på spelen du nämner) så blir det ett rejält kliv upp, men det finns risk att hans processor "flaskar" det nya grafikkortet, dvs att det inte kan sträcka på benen och ge all sin kraft, för att processorn inte riktigt orkar med.

Gå in i filhanteraren, högerklicka på "Dator" och välj egenskaper så borde du kunna se både processor, grafikkort och ram-minne.
Lägsta pris just nu på ett ASUS-kort. 5990:-

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillan2k:

@NatureBoyyy:
Tackar :3
Om jag inte missminner mig så köpte han detta: Uppgraderingspaket - Ryzen 5 2600X
AMD Ryzen 5 2600X 6 core, 3.6/4.2GHz, 16GB RAM, B450. Vet i alla fall att det var ett Ryzen 5 uppgraderingspaket.
Chassi har jag tänkt att köpa till honom också då han har båda sidorna öppna atm och det är ju mitt ansvar att städa... -.-'
Detta funderar jag på: https://www.komplett.se/product/1014157/datorutrustning/dator...
Hört att de ska va lätta att bygga i, sen är den clean precis som min burk ^^

Ah, inga problem då! Skulle rekommendera detta chassit över NZXT-varianten dock!

https://www.komplett.se/product/909200/datorutrustning/datork...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

intel(r) core(tm) i5-7600K CPU @ 3.80GHz 3.79 GHz

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Var ju också ett rätt schysst chassi. Av vilken anledning rekommenderar du denna? (bara nyfiken) (:
Och det grafikkortet som du skrev, är det vad du rekommenderar också?

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillan2k:

@trickeh2k:

intel(r) core(tm) i5-7600K CPU @ 3.80GHz 3.79 GHz

Hmm, i inlägget ovan skrev du att han hade en Ryzen-processor? Oavsett om det är Intelprocessorn elller AMDs Ryzen så riskerar inte processorn hålla tillbaka grafikkortet :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Hmm det har du ju rätt i. Jag vet att han köpte ett Ryzen uppgraderingspaket för typ 5k för ett år sedan. Men det jag skrev nu det senaste är vad som står när ja går in och kollar i datorn.

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillan2k:

@trickeh2k:

Var ju också ett rätt schysst chassi. Av vilken anledning rekommenderar du denna? (bara nyfiken) (:
Och det grafikkortet som du skrev, är det vad du rekommenderar också?

För att det är ett bra chassi som är enkelt att jobba i. Har hjälpt en kompis som haft ett sådant och tyckte det var riktigt bra :>
Chassi-Jesus här på Sweclockers gav det "Utmärkt produkt" i sitt test också https://www.sweclockers.com/test/21721-phanteks-eclipse-p400/ :>

RTX 2070... well, ja jag skulle nog ha svårt att motivera något dyrare åtminstone. Jag själv köper ju alltid onödigt dyrt, så jag är egentligen ingen bra person att fråga om råd :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Haha, är det ens intresse och man har pengarna så är det väldigt lätt att köpa dyra grejer. Been there done that. Har själv både pröjsat för en dell xps m1710 och en alienware laptop en gång i tiden.

Om chassi jesus har sagt att det är ett utmärkt val så är det ju ett givet köp!
Jag tycker att grafikkortet du länkade har ett överkomligt pris tbh. Så om du tror att det kommer att hålla i några år så kan det nog mycket väl bli ett sådant Tnx!

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem

@Lillan2k: Inet har kampanj på Sapphire Radeon RX Vega 64 8GB Nitro+, 4990 SEK
Division 2 + World War Z medföljer.

https://www.inet.se/produkt/5407026/sapphire-radeon-rx-vega-6...

Presterar som ett RTX2070 i vissa spel. I andra ligger det runt RTX2060

EDIT: glömde fråga, vad har han för skärm? Har den Freesync eller G-sync, eller inget alls?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt:

Tack för tipset tror dock att han är rätt insnöad på GeForce.
Gällande skärmen så har han https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillan2k:

@trickeh2k:

Haha, är det ens intresse och man har pengarna så är det väldigt lätt att köpa dyra grejer. Been there done that. Har själv både pröjsat för en dell xps m1710 och en alienware laptop en gång i tiden.

Om chassi jesus har sagt att det är ett utmärkt val så är det ju ett givet köp!
Jag tycker att grafikkortet du länkade har ett överkomligt pris tbh. Så om du tror att det kommer att hålla i några år så kan det nog mycket väl bli ett sådant Tnx!

Haha, well då vet du

Det är det absolut, borde klara det mesta på höga inställningar de närmsta 2-3 åren. Kortet som personen ovan mig länkar är ett mer prismedvetet kort annars, ligger generellt sett strax under i prestanda, men inte jättemycket.

1920x1080

2560x1440

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Känner att det är lite hugget som stucket med de två chassina, båda är riktigt bra i den prisklassen. Föredrar Nzxt själv rent estetiskt.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Ser inte att kortet som du länkade är med på listan? Ser bara MSI och EVGA? Eller är jag blind x)

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem

@aToria:

Mkay. Va en kompis till min gubbe som rekommenderade Nzxt. Men jag är öppen för förslag! Gissar på att jag är den enda i hushållet som bryr mig om det estetiska Gubben är mer för funktion, vilket båda då verkar ha

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillan2k:

@trickeh2k:

Ser inte att kortet som du länkade är med på listan? Ser bara MSI och EVGA? Eller är jag blind x)

Alla kort i dagsläget presterar enormt lika, det är ofta mer kiselotteriet som avgör prestandan. Är det något som man kan gå efter så är det väl ljudet. Senaste tiden så har det ofta varit MSI som stått för bästa kylaren när det kommer det effekt och att hålla nere ljudnivån.

https://www.komplett.se/product/1105833/datorutrustning/dator...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Alright! Btw, RTX är rätt ny teknik va? Används det i några spel ännu? Tänker bara så man inte köper nått som ändå inte används

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Har även varit inne och kollat lite på detta kortet nämligen: ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB ROG STRIX GAMING

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillan2k:

@trickeh2k:

Alright! Btw, RTX är rätt ny teknik va? Används det i några spel ännu? Tänker bara så man inte köper nått som ändå inte används

Skrivet av Lillan2k:

@trickeh2k:

Har även varit inne och kollat lite på detta kortet nämligen: ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB ROG STRIX GAMING

RTX innebär att grafikkortet stödjer Ray Tracing-tekniken med hjälp av Nvidias Tensor-kärnor för att klara av att göra det i realtid. I dagsläget så krävs det dock ett RTX 2080 Ti för typ 15 papp för att det ska fungera hyfsat i 1080p (den upplösning din kille spelar i) för att mäkta med 60fps. Det är en superhäftig teknik, men det kommer nog dröja minst ett par år skulle jag gissa innan utvecklarna lärt sig att optimera för ray tracing och innan det kommer att vara samma upplevelse för ett kort i 2070-klassen kommer det inte slå, tror jag.

GTX 1660 Ti är pengarna i sjön, helt meningslöst kort! Glöm det och satsa på RTX 2070 istället!
https://www.sweclockers.com/test/27125-gigabyte-geforce-gtx-1...

Och som ett brev på posten

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Annars kan du få tag i begagnade 2080 under 7000:-

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Sounds legit ^^ Vad jag fattade så suger RTX ganska mkt kraft, men om jag hörde rätt i videon så går det att stänga av?
Är rtx 2070 fortfarande värt sina pengar ifall man stänger av rtx?
Många jobbiga frågor i know, men jag vill försäkra mig att jag köper "rätt"

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem

@Lodisen:
Är lite skeptisk till begagnat när det gäller datorkomponenter. Jag vill nog att det ska finnas någon sorts garanti osv om jag ska köpa något så dyrt ^^ Kanske är dum som tänker så, men det känns bäst ändå

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk

@Lillan2k: Köp inget begagnat från den serien. Den lider av många defekta exemplar. Garanti gäller ofta inte för begagnade produkter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Lillan2k: Köp inget begagnat från den serien. Den lider av många defekta exemplar. Garanti gäller ofta inte för begagnade produkter.

Precis så jag tänker

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillan2k:

@trickeh2k:

Sounds legit ^^ Vad jag fattade så suger RTX ganska mkt kraft, men om jag hörde rätt i videon så går det att stänga av?
Är rtx 2070 fortfarande värt sina pengar ifall man stänger av rtx?
Många jobbiga frågor i know, men jag vill försäkra mig att jag köper "rätt"

Det är extremt få titlar som ens har stöd för det, finns det så behöver du aktivt slå på det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Då drar jag slutsatsen att grafikkortet är värt sina pengar, trots outnyttjad RTX

Visa signatur

They say that diamonds are a girl's best friend, but I'd rather get a new graphics card

Permalänk
Medlem

@Lillan2k: kör! är han inte nöjd, dumpa direkt! ;>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillan2k:

Då drar jag slutsatsen att grafikkortet är värt sina pengar, trots outnyttjad RTX

Ja, RTX 2070 är ett bra grafikkort även om man bortser från RTX-biten, det följer med på köpet kan man säga.